Proč se jezdci bojí nových vozů?

Začnou vyhrávat nejchytřejší?
Jezdci už zkoušejí první vozy nové generace v simulátorech a zpravidla nejsou nadšeni. Co jim vadí?
„Čeká nás spousta změn a mnoho z nich bude vzrušujících a jezdec díky nim může udělat rozdíl. Ale podle mě jsou tam také věci, které neprospějí nikomu," řekl krátce před letní přestávkou Oscar Piastri.
Přidal se tak k Charlesi Leclercovi, který zážitek ze simulátoru nazval „ne zábavným“ a Lanci Strollovi, podle něhož je celý koncept pouze „výzkumný projekt baterií“.
Mnozí si neumí představit, že bude zábavné neustále pracovat s množstvím energie uložené v bateriích, která jim bude k dispozici. Namísto dosavadních 120kW budou moci využívat 350kW, až 8.5 megajoulů v jednom kole. Samozřejmě, pouze pokud v každém kole dokáží baterii nabít prostřednictvím hybridního systému. A při nižším výkonu spalovacího motoru, ve kterém bude pouze plně obnovitelné palivo druhé generace, bude důležitost využití každého kousku energie ještě důležitější.
„Jako jezdci budeme muset zapomenout na něco z toho, co jsme zdokonalovali během celé kariéry a začít od nuly. Je to trochu zvláštní, protože závodím od čtyř let a teď něco vymazat ze svalové paměti bude muset být divné," dodal Leclerc.
„Nikdy se nestalo, že jezdec vystoupil z vozu konce generace, skočil do vozu začátku nové generace, řekněme s nižším přítlakem, a byl nadšený,“ uklidňuje Nikolas Tombazis, šéf seriálů monopostů FIA. „Současné simulace ukazují, že nové vozy nebudou mnohem pomalejší než dnešní, ale budou mít odlišné vlastnosti. V zatáčkách budou pomalejší, kvůli tomu, že budou mít méně přítlaku, ale tím pádem i méně odporu, protože budou užší. I aktivní aerodynamika pravděpodobně přispěje k vyšším maximálním rychlostem. A větší podíl elektrického výkonu pravděpodobně přispěje i k lepší akceleraci ze zatáček.“
Který z nich se nejlépe přizpůsobí změně? Foto: F1 Press service
Změna je F1. Když Giuseppe Farina před 75 lety získal první mistrovský titul F1 v historii závodění, bylo to ve voze s motorem vpředu, vysokou pákou manuálního řazení, velkým dřevem obloženým volantem, bubnovými brzdami a bez bezpečnostních pásů, jelikož se v té době věřilo, že v případě havárie je pro jezdce lepší vypadnout z vozu než v něm zůstat.
„Řekl bych, že jezdec bude mít ještě větší vliv na to, kterým směrem se bude vyvíjet pohonná jednotka, jak se bude využívat výkon,“ řekl Lewis Hamilton, který se na konec této generace a následnou změnu docela těší. „Možná to bude dobré, možná to bude méně dobré. Musíme počkat a uvidíme."
„Ještě je příliš brzy něco říkat, ale přijde mi to jako méně extrémní verze Formuli E,“ míní Alexander Albon. „Jezdci tam dělají zvláštní věci, manipulují závod i kvalifikaci kvůli možnosti využít výkon a zlepšit svou pozici. Nebude to tak extrémní, ale jezdci s lepší hlavou to využijí ve svůj prospěch. V zimě bude mimořádně důležitá práce v simulátoru. Musíme vše pochopit, vyzkoušet mnoho různých stylů jízdy.“
„První reakce každého jezdce na zcela nový vůz v simulátoru vždycky byla, že to bylo náročné,“ uklidňuje James Vowles, šéf Williamsu. „Kompletní změna si vyžádá úpravu jezdeckého stylu. Po druhém testu už mu to přijde normálnější, ale pořád má stížnosti. Ale po čtvrtém už není moc o čem mluvit. Prostě se to stane normálním. Proto odpověď jezdce na takové otázky vždy závisí i na tom, kolikrát už byl v simulátoru s novým vozem."
Když k tomu Vowles připočítal nahrazení DRS elektrickým push-to-pass systémem a aktivní aerodynamikou zadního i předního křídla, vyšlo mu, že se máme těšit na zajímavější souboje na trati.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: F1 Press service