Přípravy na sezonu 2026 v plném proudu

Pneumatiky důležitější než motor a nové sprinty.
Sezona 2025 se začíná blížit ke konci, a i když je to drama, velká většina lidí v továrnách se už naplno věnuje sezoně 2026, která přinese velký restart díky obrovské změně technických pravidel. Včetně nových, hybridnějších pohonných jednotek fungujících na stoprocentně obnovitelném palivu. Avšak dlouholetý technický ředitel týmu Mercedes věří, že největší výzvou a rozhodujícím faktorem zůstane práce s pneumatikami. Ty budou pro každého stejné, jelikož Pirelli zůstává monopolním dodavatelem, takže rozdíly v rychlosti vozů způsobí hlavně oblasti s nimi úzce propojené.
„Klíčové budou vlastnosti šasi a aerodynamika,“ řekl James Allison. "Na konci všeho zůstávají pneumatiky, ty nakonec absorbují vše, co děláme. Pneumatiky přitom budou užší, aby se redukoval aerodynamický odpor. A budou muset fungovat i při velmi nízkých teplotách, protože přichází zákaz zahřívacích deček. Takže i když budou pneumatiky příští rok čelit menším silám než letos, zůstanou stejně důležité."
Vývoj jde rychle, ani šéfové týmů netuší, o kolik se sníží aerodynamický přítlak. První hodnotné odhady by měly mít na přelomu října a listopadu, jenže Pirelli musí pneumatiky homologovat již 15. prosince, aby jejich vlastnosti mohly týmy zahrnout do zimního vývoje. A štěstí Italům nepřeje. Během dvoudenního testu s upravenými vozy Ferrari a Haasu hodně pršelo. Na vozech byly většinou přechodné a mokré pneumatiky, které také potřebují testovací kilometry, jenže Pirelli nemá ta data, se kterými počítalo.
Fanoušky zahřálo u srdce, že za volant vozu Haas se nakrátko vrátil Romain Grosjean. Již devětatřicetiletý jezdec měl v roce 2020 v Bahrajnu ošklivou nehodu a na starty velkých cen se už nevrátil.
„Byl to mokrý den, ale jak se říká u nás: „Deštivý svatební den, krásný deštivý svatební den.“ Takže mokrý den, krásný den, fantastický den," řekl francouzský závodník. „Ze začátku jsem byl trochu zrezivělý, ale pak se mi rychle všechno vrátilo. Zkoušel jsem i starty z místa. A hádejte co! Můj dosud poslední start z místa byl v Bahrajnu 2020!"
Zůstanou pneumatiky v centru pozornosti? Foto: Mercedes
Ale zpět k budoucnosti F1. Po skončení evropské části sezony, po opuštění svého tradičního, konzervativního prostoru, shodila Formule 1 mediální bombu. V zákulisí už nejmocnější lidé sportu nějakou dobu diskutují o přidání většího množství sprinterských závodů, změnách ve formátu závodního víkendu i zkrácení velkých cen. A většina je prý připravena hlasovat pro.
„Kromě části starších skalních fanoušků, všichni milují sprinterské víkendy. Pořadatelé je chtějí a teď je už chtějí i jezdci. Tréninky zajímají super-specialisty. Pro běžného člověka je zajímavější sprinterský víkend, více akce na trati. Takže směřování je jasné. Neříkám, že hned budeme jako MotoGP, sprint o každém víkendu. Ale dozrává čas na další posun tímto směrem. Z jezdců bylo předtím 18 proti takovému formátu a dva pro. Dnes je tomu naopak,“ řekl Stefano Domenicali, ředitel F1.
Domenicali dále argumentoval, že díky počítačové simulaci dorazí stáje F1 na okruhy lépe připravené a tréninky jsou méně důležité. A doba se zrychlila a mnoho nových diváků nemá trpělivost na sledování prázdné trati během tréninku, dokonce ani na taktické hrátky ve střední části více než 300 kilometrů dlouhé velké ceně.
„I fotbalové zápasy jsou dlouhé. Nikdy nevidím celých 90 minut. Zajdu do kuchyně, vrátím. Nejsem soustředěný celou dobu. Ale nikdo nemluví o zkrácení zápasů na 60 minut. Problém existuje, ale je to problém společnosti a dnešních dětí. Ne problém sportu, tak proč měnit sport?" oponuje Fernando Alonso.
Velké změny ve formátu víkendů velkých cen však nepůjdou ruku v ruce s velkými technickými změnami, je to vzdálenější budoucnost. Bylo známo, že i příští rok bude pouze šest sprinterských víkendů, a to v Číně, Miami, Kanadě, Velké Británii, Nizozemsku a Singapuru.
Zdroj: Motorsport, Nextgen Auto, úvodní foto: Mercedes