Bude nová generace poslední hybridní?
Zelené palivo hybrid nepotřebuje.
Stefano Domenicali, bývalý šéf Scuderie Ferrari, je již čtyři roky generálním ředitelem Formula One Group, tedy nejvyšším šéfem F1. Avšak rozhodnutí málokdy dělá sám, svá práva má FIA, svá práva mají týmy. A nelze zapomínat na výrobce motorů, kteří nemusí být součástí rozhodovacího procesu, ale bez motorů monoposty prostě nepojedou. V rozhovoru pro web Motorsport Domenicali ozřejmil, proč se od roku 2026 začnou používat hybridní motory s turbem, s 50procentním podílem elektrického výkonu a se 100procentně zeleným palivem.
„Když se psala pravidla, prioritou bylo posílit zájem výrobců o účast v šampionátu,“ řekl 59letý Ital. „Jsou důležitou součástí sportu, bez motoru se nepohneme, takže se muselo naslouchat jejich požadavkům. Není důvod tajit, že byl vybrán kompromis, který bral v úvahu zájmy různých výrobců. Mohu říci, že i FIA si chtěla být jistá, že budeme mít řešení přijatelné pro všechny.“
Zelené palivo, pokud se osvědčí, může plně nahradit elektřinu a vrátit do hry motory bez turba, hybridních systémů a baterií. Foto: Ferrari
Koncept pohonné jednotky pro rok 2026 vybral ještě bývalý vyšší sportovní ředitel Ross Brawn a proces začal pod bývalým generálním ředitelem, Američanem Chasem Carreym. Domenicali, zdá se, obzvláště věří v úspěch paliva z obnovitelných zdrojů, přičemž výrobci mají na výběr mezi biopalivem druhé generace a syntetickým palivem, přičemž hlavně to druhé je příslibem neprobádaných možností.
„Obnovitelné palivo je srdcem našeho technického projektu a věřím, že díky tomu bude tato nová technologie rychleji k dispozici pro běžné automobily. Pomůžeme vyvinout zelené, lehce tankovatelné palivo za rozumnou cenu, o tom nepochybuji. Všichni víme, že současné ceny jsou strašně vysoké, ale F1 už nejednou dokázala urychlit procesy a dát technologiím správný směr. S tím já počítám.“
Pro běžného motoristu je zajímavé slyšet, že budoucnost nemusí nutně být pouze v elektromobilech a fanoušek F1 se zase může těšit, že v budoucnu možná budou monoposty F1 opět menší a lehčí, vždyť za uplynulých 20 let přibraly bezmála 200 kilogramů. Část hmotnosti souvisí se zlepšením bezpečnosti, ale velká část přibyla i kvůli hybridním motorům, hlavně bateriím. Mnozí se ptají, proč má být motor F1 hybridní, s 50% podílem elektrického výkonu, když spaluje zelené palivo? Se stoprocentně zeleným palivem bude stoprocentně ekologický jakýkoli motor. A generální ředitel F1 souhlasí, avšak nejprve musí vidět úspěch syntetického paliva v praxi. Příští generace motorů F1 by tedy mohla mít krátký život, pouhých pět let, čili Brawnův kompromis by byl pouze přechodným řešením.
„Pokud nám obnovitelné palivo zajistí nulové emise, tak potom možná už nebudeme potřebovat tak složitý koncept motoru. Mohli bychom se vrátit k lehčím motorům s lepším zvukem. Diskuse na to téma zajisté začnou do tří let od nástupu nové generace. Uprostřed cesty si sedneme a promluvíme si, jak se situace změnila a kam budou naše kroky vést potom. Teď se nedá nic říct s jistotou, vždyť si vzpomeňte, jak to před pár lety vypadalo, že celý motorsport musí nutně směřovat výhradně k elektromotorům.“
Domenicali také zmínil, že není spokojen s tím, že si diváci mají kupovat lístky na pátek, aby viděli pouze tréninky. Diváci chtějí vidět akci, jezdci chtějí soupeřit a týmy beztak investují ohromné peníze do simulačních nástrojů, tak proč má být jeden ze tří dnů věnován pouze potřebám inženýrů a hledání dokonalého nastavení vozu. V budoucnu tedy nejspíše bude přibývat závodních víkendů s kvalifikací v pátek a sprinterskou sobotou.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes