Novinky

  • 20.09.2022 Good Bývalý pilot F1 Juan Pablo Montoya slaví 47. narozeniny

  • 17.09.2022 Good Alonso věří, že pokoří hranici 400 velkých cen F1.

  • 15.09.2022 Good Antonio Giovinazzi se má zúčastnit testu s Alpine.

Facebook Instagram

Honda zůstává s Red Bullem

Honda zůstává s Red Bullem

Technickou podporu poskytne až do roku 2025.

Helmut Marko měsíce předem oznámil, že se Red Bull se představiteli Hondy dohodl na poskytování technické podpory až do roku, kdy bude současná generace pohonných jednotek nahrazena novou. Teprve nyní přichází oznámení o podpisu smlouvy, což zřejmě vysvětluje i návštěvu nejvyšších představitelů automobilky Honda na Red Bull Ringu během víkendu Velké ceny Rakouska. Motory vyráběny v Japonsku přitom už letos nesou jméno Red Bull. Šéf motorsportu Red Bullu neprozradil, zda tým Hondě za motory platí, nebo mají jinou dohodu.

Avšak zatímco marketingově Honda ve F1 není, ve všech oficialitách ve vztahu k FIA a F1 zůstává dodavatelem motorů ona, ne nově vytvořená firma Red Bull Powertrains. Má to dobrý důvod. Počínaje rokem 2026 se začnou používat nové pohonné jednotky a Red Bull do této éry s velmi vysokou pravděpodobností vstoupí ruku v ruce s automobilkou Porsche, která plánuje odkoupit podíl v týmu. Znamená to, že motory Porsche budou, alespoň částečně, vznikat v Red Bull Powertrains, které se už potom může třeba i přejmenovat na Porsche Powertrains.

Je však důležité, aby bylo na firmu pohlíženo jako na nového výrobce a mohla tak v roce 2026 využít výhod, zjemněných omezení, které F1 nabízí všem potenciálním novým výrobcům motorů. Proto musí být do roku 2025 výrobcem motoru pro týmy Red Bull a AlphaTauri někdo jiný. Takže do roku 2025 vlastně bude Honda vyrábět motory Red Bull.

Souhlasili jsme s pokračováním podpory Red Bull Powertrains ve Formuli 1 prostřednictvím HRC (Honda Racing Company), jelikož HRC je schopné se stávajícími zdroji pokračovat v podpoře za současných podmínek dohodnutých s Red Bullem. Naši pokračující účast na vrcholu motorsportu budeme nadále využívat ke zlepšování našich technologií a naší pracovní síly,“ oznámil Kodži Watanabe, prezident HRC.

Díkybohu si to rozmysleli,“ řekl Helmut Marko v rozhovoru pro Motorsport. „Podle původního plánu jsme měli počínaje rokem 2023 provozovat motory pouze vlastními silami. Naštěstí změnili názor. Měli bychom všechny druhy technických, logistických problémů a k tomu ještě jazykovou bariéru. Takže Honda se bude nadále o všechno starat sama. Přijdou nám zapečetěné motory, my do nich nemáme právo ani nakouknout. Pokud něco nebude v pořádku, smí to opravit pouze zaměstnanci Hondy.

V Red Bull Powertrains můžeme mluvit o přibližně 300 zaměstnancích, všichni pracují na projektu motoru nové generace. Pokud budeme v budoucnu mít nového partnera, můžeme spojit síly. Bude mít možnost využít celou budovu, již zařízenou, což samozřejmě bude velké plus. A na vybavení továrny rozhodně nešetříme.

Na základě nové, větší dohody do roku 2025 by se mohlo alespoň logo Hondy vrátit na vozy Red Bullu a AlphaTauri, i když prominentní místo na zadním křídle už to jistě nebude. Foto: AlphaTauri

Red Bullu se již povedlo získat několik zkušených lidí z továrny na motory konkurenčního Mercedesu, když jim nabídli vyšší pozici a s ní přirozeně i vyšší plat. Nejedná se o záměr poškodit soupeře, prostě pouze čtyři továrny mají zaměstnance schopné vyrábět motory pro F1, přičemž Ferrari je má v Itálii a Renault ve Francii. Honda byla rozdělena v Japonsku a v Anglii, ale anglickou část už Red Bull přebral a japonská je za zmíněnou jazykovou i kulturní bariérou, z Japonska je do Británie daleko, a ještě by lovením v těchto vodách mohl Red Bull vedení Hondy urazit.

A Mercedes má svou továrnu v Anglii, ve městě Brixworth, které je od Milton Keynes vzdáleno pouze třičtvrtě hodiny jízdy autem. Nejnovějším úlovkem Red Bullu je Phil Prew. Prew byl závodním inženýrem Lewise Hamiltona, když s McLarenem získal mistrovský titul. V roce 2016 se přesunul do Mercedesu, kde to dotáhl na šéfinženýra Mercedes AMG High Performance Powertrains.

Mohu prozradit, že jsme utratili milion liber na výdaje spojené s líčením před nejvyšším soudem, abychom je získali,“ prozradil Christian Horner. „Mercedes by takto nebojoval o lidi, které nepotřebuje, vždyť jeho to také muselo stát milion. Odchody samozřejmě bolí a mají vliv na konkurenceschopnost.

Zdroj: Motorsport, Telegraph, úvodní foto: Honda