Novinky

  • 12.06.2025 Good Apple zveřejnilo haptický trailer na film F1

  • 01.06.2025 Bad Stroll se nezúčastní VC Španělska kvůli bolavé ruce

  • 31.05.2025 Bad Šachový šampion Carlsen: „F1 je nudná“

Facebook Instagram

Těšte se na příští sezonu, vzkazuje Newey

Těšte se na příští sezonu, vzkazuje Newey

Rozhodne aerodynamika, výkon nebo hmotnost?

V uplynulých desetiletích nebýval Adrian Newey moc nadšený novou sadou pravidel. Každá ho dokázala přilákat zpět k rýsovacímu prknu, ale zpravidla si stěžoval, že mantinely jsou příliš blízko a je jich příliš moc. Minule však svůj názor poopravil a následně Red Bull přišel s vozem s výrazně podseknutými bočnicemi a bez problémů s porpoisingem, které trápily soupeře. A před startem nové generace v roce 2026 svůj názor mění opět.

O rychlosti vozů příští sezony jsou pochybnosti, jejich motory budou přizpůsobeny hybridnímu trendu a zároveň budou spalovat pouze obnovitelné palivo. Kvůli tomu budou mít jezdci pravděpodobně k dispozici menší výkon, alespoň v některých částech okruhu, čemuž se zase přizpůsobí aerodynamika vozů, která bude aktivní s pohyblivým předním i zadním přítlačným křídlem, přičemž se bude nadále využívat přísavného efektu, ale podlaha by už neměla být tak blízko u asfaltu. A technický guru Aston Martinu předpokládá, že příští rok uvidíme na startu VC Austrálie několik hodně odlišných konceptů.

"Ze začátku jsem si myslel, že pravidla jsou tak detailní, že designérovi nezbyl téměř žádný prostor. Ale když jsem se podíval lépe, objevil jsem mnohem více prostoru pro inovace a odlišné přístupy než na první pokus," řekl Newey.

"Na začátku sezony 2022 jsme viděli vozy, kterých designéři se vybrali odlišnými směry. Po čtyřech letech v podstatě všichni přešli na stejný koncept a je trochu nuda vidět 20 stejných vozů, které člověk rozezná pouze podle lakování. Podle mě je velká pravděpodobnost, že v roce 2026 to bude podobné jako v roce 2022. Pravidla nechala dostatek volnosti, proto nepochybuji, že různí lidé přijdou s různými řešeními.

Dokáže Newey v nové továrně Aston Martinu navrhnout vítězný vůz? Foto: Aston Martin

Konkurenceschopnost Aston Martinu bude samozřejmě záviset i na práci odvedené dodavatelem motoru. Newey řekl, že Hondě věří, protože je to společnost, kde důležitá rozhodnutí činí inženýři. Ale nevýhodou je roční přestávka, kterou si Honda udělala, když oznámila odchod z F1. Jinou velkou výzvou bude hmotnost. F1 chce, aby byly vozy hbitější, zároveň je třeba nahradit nižší výkon motoru, takže novým vozům nastavila nižší minimální hmotnostní limit než současným.

Limit půjde dolů o 32 kilogramů. Vůz bude kratší a užší, což je výzva sama o sobě, i pneumatiky budou užší, avšak budou zapotřebí větší baterie hybridního systému. Podle odhadů se každých 10 kilogramů hmotnosti projeví v průměru 0,3 sekundou na kolo, přičemž i dostat se pod limit a následně rozmísťovat závaží na nejvhodnější místa je velkou výhodou pro správný balanc vozu.

To číslo si prostě někdo vycucal z prstu,“ řekl Christian Horner, šéf Red Bullu, který poprvé konstruuje vlastní motor. "Budeme mít podstatně těžší motory a hmotnost má být nižší. Pro každý tým to je obrovská výzva. Snižovat hmotnost dílů stojí ohromné ​​peníze. Ale alespoň je to stejné pro všechny. Týmy budou dělat rozhodnutí ve prospěch hmotnosti, protože to automaticky přinese úsporu v čase na kolo. Nebude snadné dostat se na minimální hmotnost."

"Každý tým dělá rozhodnutí. Jak snížit čas na kolo? Jaký kompromis udělat s díly, které vozu pomáhají, ale zároveň něco váží?" navázal Toto Wolff z Mercedesu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin