Newey se stává šéfem Aston Martinu
Cowell bude ředitelem strategie
Adrian Newey nakonec bude mít na chod týmu Aston Martin mnohem větší vliv, než se původně zdálo. Geniální britský konstruktér totiž přibírá k úloze hlavního technického partnera stáje také roli jejího šéfa. Nahrazuje Andyho Cowella, který se přesouvá na pozici ředitele strategie.
„V posledních devíti měsících jsem viděl, že tento tým se skládá ze spousty talentů,“ říká nový šéf Newey, který se ke stáji oficiálně připojil letos 1. března. Jeho příchod byl ale oznámen už loni nedlouho poté, co opustil Red Bull. „Těším se na novou roli. Dostáváme se do co nejlepší možné pozice, abychom v roce 2026 mohli zabojovat. Bude to pro nás úplně jiné. Aston Martin se stane továrním týmem a k tomu se navíc přidává velká výzva v podobě nových pravidel,“ dodává šestašedesátiletý Brit, který rovněž patří mezi akcionáře týmu.
Newey působí ve F1 už od roku 1988, týmovým šéfem ale ještě nikdy nebyl. Jako konstruktér se ale zasloužil o 12 titulů v Poháru konstruktérů a dokonce o 14 jezdeckých titulů. Po prvních třech letech rozkoukávání v týmu March, potažmo Leyton House (1988-1990) sbíral úspěchy u Williamsu (1991-1997), McLarenu (1998-2006) a naposledy u Red Bullu (2007-2024).
U Aston Martinu jde už o druhou změnu na pozici týmového šéfa během jednoho roku. Andy Cowell totiž nastoupil do čela stáje teprve v lednu. Tehdy vystřídal Mika Kracka. Němec na této pozici působil od roku 2022, kdy nahradil Otmara Szafnauera. Krack v týmu stále pracuje jako vedoucí týmového provozu na trati.
Z týmu neodchází ani Cowell. Někdejší vedoucí oddělení pohonných jednotek u Mercedesu přišel do Aston Martinu loni jako výkonný ředitel skupiny. Teď se stane ředitelem strategie.
„Andy Cowell letos vedl tým skvěle,“ říká majitel Lawrence Stroll. „Soustředil se na to, aby vybudoval tým světové úrovně a vedl všechny tak, aby dobře spolupracovali. Také pěstoval kulturu, která vrátila naše závodní auto do centra našeho snažení,“ oceňuje Kanaďan, podle kterého přichází změna týmového šéfa po vzájemné dohodě. „Dohodli jsme se na tom v zájmu týmu,“ dodává.
Ve své nové pozici bude mít Cowell na starosti i to, aby se do týmové kultury bez potíží začlenila Honda. Japonský výrobce se příští rok stává novým dodavatelem motorů týmu. Aston Martin bude jediným zákazníkem Hondy, jejíž agregáty aktuálně využívají Red Bull a jeho juniorka Racing Bulls. Aston Martin od svého návratu v roce 2021 využíval pouze motory Mercedes.
„Stává se z nás plnohodnotný tovární tým a zavádíme potřebné změny ve struktuře, abychom položili základy pro Adriana a celou širší organizaci. Je proto ten správný čas, abych se ujal role šéfa strategie. V ní budu pomáhat optimalizovat technické partnerství mezi týmem, Hondou, Aramcem a Valvoline, abychom zajistili bezproblémové sladění našeho nového motoru, paliva a šasi,“ vysvětluje Cowell svou novou náplň práce.
Od nové éry má sice Aston Martin velká očekávání, letos ovšem směřuje ke svému dosud nejhoršímu umístění v Poháru konstruktérů od svého návratu do F1. Dva podniky před koncem totiž týmu patří až osmá pozice. Sedmý Haas je ovšem pouze o jeden bod napřed. Britská stáj však musí dávat pozor také na devátý Sauber, který ztrácí čtyři body. Mezi jezdci je Fernando Alonso třináctý a Lance Stroll šestnáctý.
Dosavadním nejhorším výsledkem Aston Martinu v Poháru konstruktérů je sedmá příčka z let 2021 a 2022. Tehdy u týmu působili jako stálí jezdci Lance Stroll a Sebastian Vettel. V sezonách 2023 a 2024, kdy Vettela nahradil Fernando Alonso, obsadila britská ekipa pátou pozici. Zejména v ročníku 2023 byla stáj vidět díky Fernandu Alonsovi. Španěl dosáhl osmi pódiových umístění a v šampionátu jezdců obsadil čtvrté místo.
Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Aston Martin

Vozy týmu McLaren byly vyloučeny z VC Las Vegas
Ve druhém tréninku v Las Vegas byl nejrychlejší Lando Norris z McLarenu

26.11. 2025