Neweyho získal Aston Martin
Technickým ředitelem Ferrari bude Serra.
Už týden se po internetech povalovaly zprávy, že Adrian Newey si plácl s Lawrencem Strollem a nastupuje na palubu Aston Martinu, přičemž k oznámení dojde někdy před Velkou Cenou Ázerbájdžánu. Aston se přestěhoval do nové továrny s vlastním větrným tunelem a na ničem se nešetřilo, ale letošní výsledky tomu neodpovídají. Letos už získal bývalého šéfa motorové továrny Mercedesu, Andyho Cowella, aby v křesle ředitele skupiny nahradil Martina Whitmarshe, i Enrica Cardila přímo z místa technického ředitele šasi Ferrari.
A právě tým z Maranella měl prý o Neweyho také velký zájem. Tedy, Scuderia má o designérskou legendu zájem již celá desetiletí, avšak té se do Itálie nikdy nechtělo. Navíc teď Scuderie přišla o technického ředitele, jenže Aston Martin příležitostně dostává na zadek i od Williamsu a Haasu, což rozhodně zvyšovalo hrozbu náhlého odchodu Fernanda Alonsa do jezdeckého důchodu (nebo zase někam mimo F1), takže Neweyho potřeboval víc.
Ještě před víkendem se objevila informace, že Ferrari nemá zájem pokračovat v dražbě proti odhodlanému Strollovi, přičemž Neweymu už nabízelo i místo konzultanta bez nutnosti stěhovat se do Maranella. Podle nejdivočejších zdrojů si Newey u týmu ze Silverstone přijde za tři sezony na možná až 100 milionů amerických dolarů, v závislosti na výsledcích. S takovou nabídkou opravdu nemá smysl soupeřit, a tak se Italové vydávají jinou cestou. Jejich technickým ředitelem šasi bude Loic Serra získán loni z Mercedesu, jenž se však kvůli konkurenční doložce ve smlouvě bude smět k týmu připojit až letos v říjnu. Ferrari se také nepovedlo k Lewisi Hamiltonovi získat jeho závodního inženýra, Peta Bonningtona, kterého Mercedes povýšil na svého traťového šéfinženýra.
A tak Aston Martin oznamuje, že Adrian Newey příští rok povede projekt vývoje jeho vozu pro sezonu 2026 a zároveň je novým spolumajitelem týmu. Jeho funkce dostala jméno řídící technický partner. Jaké pravomoci a odpovědnosti to obnáší? Zřejmě všechny, o které si Newey řekne. Připomeňme, že technickým ředitelem týmu je Dan Fallows získán před pár lety také z Red Bullu, vyšším technickým ředitelem bude zmíněný Enrico Cardile a šéfem technických operací je Bob Bell, přičemž ještě Luca Furbatto je inženýrským ředitelem. Takže ředitelů je tam docela dost.
Dokáže ještě Newey postavit Alonsovi mistrovský vůz? Foto: Aston Martin
„Lawrence je odhodlán vytvořit tým schopný porazit celý zbytek světa. Ve F1 už není žádný jiný většinový vlastník, který by se podílel na chodu týmu stejně jako on,“ řekl Newey. „S AMR Technology Campusem a novým větrným tunelem a skvělými partnery jako Honda a Aramco mají v Silverstonu vše potřebné.“
Motory Honda poslední roky vítězí s Red Bullem a Maxem Verstappenem, nicméně jejich vývoj byl pozastaven, anglická továrna prodána a vývojový tým rozpuštěn a musel pak být vytvořen nový, když si to japonská automobilka opět jednou rozmyslela s odchodem z F1. Se změnou na tovární tým souvisí výzva nadesignovat si vlastní převodovku, což dosud v Silverstonu nikdy nedělali. Gigant Aramco patří mezi přední výrobce syntetického paliva, které již dodává seriálům F2 a F3, což pro něj musí být dobrá škola.
Nepodceňujme ani zmínku, že se Newey stal akcionářem, což je něco, co mu Red Bull nenabízel, o případné akcie k mání by se pobili Christian Horner s Helmutem Markem. O podílu ve Scuderii Ferrari ani nemluvě. Kromě toho Newey rád designuje i mimo F1 a s automobilkou Aston Martin již spolupracoval na voze Aston Martin Valkyrie.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin