Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Ferrari a Renault proti motorům Red Bull

Ferrari a Renault proti motorům Red Bull

A Jean Todt se nenechá vydírat

Po oznámení odchodu Hondy z F1 Red Bull přišel s plánem, jak v šampionátu udržet čtyři různé motory a potažmo i čtyři týmy s agregáty na míru. Je ochoten jít do převzetí duševního vlastnictví Hondy a vyrábět její motor ve vlastní režii, ale nedokáže jej dále vylepšovat tak, jako automobilky. Takže vývoj hybridních pohonných jednotek musí být zastaven nejpozději na začátku roku 2022. První odezva od konkurence byla kladná.

"Tři výrobci motorů stačí, ale rozumím žádosti Red Bullu. Nechce se vrátit k statusu něčího zákazníka," řekl jménem Mercedesu Toto Wolff. "Chce zůstat továrním týmem a dokázal by si pohonnou jednotku upravovat a možná i optimalizovat. K tomu je třeba přičíst, že Honda ještě pracuje na pár novinkách, které příští rok nejspíš dodají více výkonu. Já si myslím, že bychom to Red Bullu měli dovolit.

Chápu, že nechce jít do války v utrácení s automobilkami. Je to rozumný návrh a já bych ho podpořil. Red Bull je pro F1 mimořádně důležitou značkou a my bychom měli udělat všechno pro to, abychom zachovali jeho dva týmy a pomohli mu udržet tovární status."

Red Bull skutečně pohrozil odchodem z F1, pokud se mu nevyhoví, a to rychle.

"Rozhodnutí musí padnout před 15. listopadem. Déle čekat nemůžeme. To je poslední termín," kategoricky prohlásil Helmut Marko.

Jenže loď Red Bullu narazila na útesy.

"V květnu nám Red Bull tvrdil, že v žádném případě nesmíme zmrazit vývoj motorů, protože Honda by pak mohla odejít. Nyní ode mě chce opak. Tak rychle se tady věci mění," namítl prezident FIA Jean Todt. "Respektuji všechny názory a žádosti, ale vydírat se nenechám."

Marko ovšem trvá na svém: "To není vydírání, to jsou fakta. Pokud nebude vývoj zmrazený, nemůžeme přebrat projekt Hondy. Takto komplikované motory nelze dále vyvíjet bez vývojového centra, jaké je v Sakuře. A ani náklady s tím spojené nejsou přijatelné. Mohli bychom se dohodnout s Ferrari nebo Renaultem, jenže to jen zní jednoduše. Dovedete si představit, co by se dělo, kdybychom poráželi Ferrari s jeho motory? A Renault věří, že v roce 2022 všechny rozcupuje s novým motorem a s panem Alonsem. V pravidlech se píše o rovných podmínkách, ale existují způsoby, jak dělat rozdíly. Pokud se nedohodneme, odchod je jednou z možností. Taková je pravda."

Red Bull se odmítá zařadit mezi běžné zákazníky. Foto: Red Bull

 

Jenže jako u Wolffa můžeme tušit úmysl zmrazit vývoj motorů, když jsou ty od Mercedesu opět nejlepší, u Ferrari a Renaultu lze očekávat opak. První se ozvalo Ferrari. Nejprve nesměle, ale pak rázně a rovnou ústy generálního ředitele automobilky Louise Camilleriho..

"Jsme zásadně proti zmrazení pohonných jednotek, protože by to bylo proti duchu F1. Je třeba říct, že pravidla již počítají se zmrazením vývoje v roce 2023. Plus jsou tady cíle formule 1 v oblasti udržitelného vývoje," konstatoval jasně.

"Kdybyste se mě zeptali před šesti měsíci, tlačil bych na ještě nižší rozpočtový strop pro šasi a na snížení nákladů na motory prostřednictvím zmrazení jejich vývoje," deklaroval šéf Renaultu Cyril Abiteboul. "Jenže Red Bull Racing a Honda byly proti. My jsme se přizpůsobili a vydali jsme se jinou cestou. Od té doby pracujeme na základě motorové platformy pro rok 2022. Takže když se mě teď ptáte na zmrazení motoru, dám vám úplně jinou odpověď. Jsem proti zmrazení vývoje motorů. Nemáme v úmyslu zastavit něco, co pro nás může být velmi důležitou platformou. Nesouhlasíme."

Šéf týmu AlphaTauri Franz Tost přišel s vlastním nápadem dávat týmům s výkonnějšími motory na závod méně paliva, což ale nejspíš také narazí na odpor soutěživých principálů továrních stájí.

Zdroj: Motorsport, auto motor und sport, Gazzetta dello Sport, úvodní foto: Red Bull