Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Nelson Piquet jr. otevřeně o singapurské "crashgate"

Nelson Piquet jr. otevřeně o singapurské "crashgate"

"Lituji toho. Snad lidé pochopí, pod jakým jsem byl tlakem."

V rozhovoru pro britský Times Nelson Piquet jr. prozradil detaily osudového víkendu při Velké ceně Singapuru 2008, který odstartoval jeden z největších skandálů v historii Formule 1 a ukončil formulovou kariéru mladého Brazilce.

Zpověď Piqueta přichází krátce po ukončení soudu s Renaultem, kterého Piquet se svým otcem žalovali za pomluvu. Soud dal dvojici za pravdu: Renault se následně omluvil za své výroky a zaplatí Brazilcům odškodnění.

Víkend v Singapuru 2008 začal pro Renault prachbídně - Fernando Alonso se kvalifikoval pouze na 15. místě, jeho kolega Piquet ještě o pozici níže. To přineslo nervozitu do hlav Flavia Briatoreho, tehdejší šéf týmu a také manažera Piqueta, a jeho pravou ruku Pata Symondse.

Symonds nakonec přistoupil k Piquetovi. "'Podívej, oba vozy jsou na konci roštu,' pověděl mi. 'Jsme v situaci, z které se v závodě nedostaneme nikam, leda by se stalo něco mimořádného.'" Briatore prý přitakal se slovy, že by pro tým byla pohroma, kdyby se něco mimořádného nestalo.

"Jen jsem tam tak seděl a poslouchal, jelikož jsem nemohl přijít na to, kam tohle směřuje," pokračuje Piquet. "Oba byli velmi nervózní a situace byla neuvěřitelně napjatá. Myslím, že jsem do té chvíle neřekl jediné slovo. Trvalo pouze pět minut, než to Flavio vybalil. Řekl: 'Podívej, jediný způsob, jak můžeme na trati jakkoli získat výhodu, je vypuštění safety caru ve správný moment.'

Jen jsem tam seděl a díval se na ně. Oba mi připomínali, co se stalo v Německu, kde někdo havaroval krátce po mé zastávce v boxech a já dokončil v závodě druhý. 'Chceš pomoci týmu?' řekl Flavio. 'Pokud havaruješ ve správný moment, může to změnit všechno.'"

Piquet byl nevýraznými výkony v sezóně pod tlakem od samotného Briatoreho. "Nebyl to typ člověka, který by normálně komunikoval. Štěkal příkazy a nikdy se neptal na váš názor. Vše bylo krátké a rázné a pokud byste s ním ihned nesouhlasili, naštval by se. Brzy jsem silně znervózněl. Cítil jsem se pod tlakem, i když pouze kolem procházel.

Stále jsem se snažil vybudovat si ve Formuli 1 reputaci a on mi stále připomínal, že můj osud je v jeho rukou. Udělal jsem vše, abych se ho pokusil uspokojit, ale zdálo se, že nedělá nic jiného, než mě věčně kritizuje."

Když Renault v půli sezóny nabídl Piquetovi kontrakt na sezónu 2009, Piquetův otec mu radil, ať nepodepisuje. "Když se Flavio dozvěděl, že váhám, úplně zešílel," řekl Piquet. "Zavolal si mě do jeho kanceláře a začal křičet. 'Co si krucinál myslíš, že děláš? Letos si nepředvedl nic. Nikdo jiný tě nechce.' Pamatuji si, jak večer před singapurskou kvalifikací křičel do telefonu na mého otce. Nemohl jsem to dál snášet."

V ten moment se Piquet rozhodl, že splní Briatoreho přání. "Myslel jsem, že to bude cesta, jak toho chlapa trochu uspokojit, dostat ho na mou stranu."

Jakmile Piquet odsouhlasil, že záměrně havaruje, začala trojice pracovat na detailech. "Chtěli safety car v kole 14. Vlastně to byl dobrý pocit souhlasit, že udělám něco pro tým, po veškeré té kritice, které se mi dostalo. Vůbec jsem neuvažoval nad morální stránkou." Symonds pak vytipoval místo na trati, kde nebyly dostupné jeřáby na odstranění vozu.

"Jak kola ubíhala, věděl jsem, co přijde, ale bylo obtížné uvěřit tomu, co se chystám udělat. Skoro více než z mé vlastní bezpečnosti jsem byl nervózní, že to týmu pokazím. Bylo to tak děsivé, sotva jsem mohl dýchat. Napínal jsem oči na tabuli pokaždé, co jsem dokončil okruh, abych věděl, v jakém jsem kole, ale venku byla tma a já skoro nic viděl.

Křičel jsem znovu a znovu do rádia: 'V jakém jsme kole? V jakém jsme kole?' Potvrdili mi kolo a já začal sám sebe připravovat, protože jsem věděl, co udělám - i když jsem nevěřil, že se to chystám udělat.

Projel jsem šikanou v kole 14 a cítil jsem, jak se mi svírá žaludek. Byl jsem neuvěřitelně vystrašený, byl to jako sen. Dotkl jsem se zadním kolem zdi a pak sešlápnul plyn, abych narazil do další zdi. Náraz vůbec nebolel, ale adrenalin tryskal. Cítil jsem, že jsem měl po celou dobu havárie vůz ve své kontrole."

Plán zafungoval perfektně, safety car vyjel na trať a Alonso si správnou strategií dojel pro vítězství v závodě. Samotný Piquet havárii vysvětlil jednoduše jako jezdeckou chybu. "Poté mi Flavio poklepal na záda a řekl 'Díky.'"

V půli sezóny 2009 však Piquet o své závodní místo přišel a Brazilec se rozhodl vyjít s pravdou ven. "Pokud mám být upřímný, myslím, že to bylo motivováno spíše zlostí vůči Flaviovi než touhou po čistém svědomí," připouští Piquet.

Za své svědectví při vyšetřování Mezinárodní automobilové federace (FIA) dostal Piquet imunitu, Renault obdržel dvouleté podmíněné vyloučení z F1 a Briatore se Symondsem doživotní zákaz činnosti v motorsportu (později zvráceno u civilního soudu a uzavření dohody s novým vedením FIA).

"Když se dívám zpět, zdá se to jako věčnost, ale nikdy zcela neuniknu z toho stínu," řekl Piquet. "Upřímně lituji toho, co jsem udělal. Jen doufám, že lidé pochopí, pod jakým jsem byl tlakem. Není to omluva, ale byl jsem hluboce nešťastným člověkem. Dnes jsem silným mužem. Kdyby mi byla znovu položena stejná otázka, jsem si jistý, že bych měl sílu na to říct ne."