Tajná zpráva z Belgie
Aneb co jste možná nevěděli.
Spa-Francorchamps patří rozhodně mezi okruhy, které jsou zárukou napínavé podívané. Nejinak tomu bylo i letos. Organizátoři sice nebyli po roční pauze zcela připraveni na pořádání takto veliké akce, přesto však přinesl čtrnáctý podnik letošní sezóny jeden z nejnapínavějších závodů. Grand Prix Belgie se počtem incidentů vyrovnala i GP Monaka, dalšímu tradičnímu závodu v kalendáři formule 1.
Po závodě měli všichni jezdci stojící na stupních vítězů důvod k oslavě. Kimi Räikkönen získal v Belgii své druhé vítězství v kariéře. Poprvé se mu to povedlo minulý rok v Malajsii. I navzdory poškozenému spodku vozu a problémům s podřazováním byl Fin nejrychlejší. Druhá z uvedených závad způsobovala občasné blokování zadních kol při brzdění do šikany La Source. Räikkönen tomu čelil změnou nastavení kontroly trakce. Nejrychlejší čas Räikkönena demonstruje, jak se dokázal vyrovnat s útoky Michaela Schumachera. Staronový Mistr světa formule 1 po závodě konstatoval: "Dnes zvítězil nejlepší jezdec." Po každém vyjetí zpomalovacího vozu profitoval Kimi z výhody dané pneumatikami Michelin. Ty se totiž ohřívají na provozní teplotu mnohem rychleji, než to dokáží konkurenční Bridgestone. V případě Michaela, který zvolil tvrdou směs, to bylo ještě markantnější.

Michael Schumacher se však stal také vítězem. Němec dokázal opět přepsat statistiky, když pro sebe získal rekordní sedmý titul Mistra světa. Podařilo se mu to popáté v řadě a popáté s Ferrari. Schumacher byl jedním z mála jezdců, který na trati nesváděl souboje se svými soupeři. Schumi neměl nejlepší vstup do závodu. Dle očekávání odstartovaly skvěle oba Renaulty a díky odvážnému manévru se přes Schumachera posunul i David Coulthard. Michael před sebe pustil i Räikkönena, když předtím jeli vedle sebe v Eau Rouge. "Jeho primárním cílem bylo dojet před Rubensem," snažil se celou situaci vysvětlit Ross Brawn.

Schumacherova jízda na jistotu nezabránila Montoyovi v nekompromisním a nádherném předjížděním manévru. Jednalo se o fantastický okamžik, který vstoupí do historie. Překvapen musel být i Michael. Montoya je snad první jezdec, který dokázal předjet v šikaně mezi dvěma zatáčkami. "Viděl jsem Michaela, jak blokuje levou stranu. To mi otevřelo prostor na pravé straně tratě," vysvětlil Juan Pablo. O pár kol později zkoušel pilot Williamsu něco podobného na Jarna Trulliho. Ten se však nevzdal tak snadno jako Schumacher a nedal Montoyovi dostatek prostoru. Následoval střet, který byl však komisaři posouzen jako závodní incident. Montoya dokázal přesvědčit komisaře o své pravdě, zatímco Trulli pouze konstatoval: "Neviděl jsem, že se přibližuje."
První vyjetí zpomalovacího vozu Michaelovi, který odstartoval do závodu s větší zásobou paliva, příliš nepomohlo. Němec zajel ke svým mechanikům v šestnáctém kole. Po Ferrari tak učinil již jen Pizzonia. Druhý safety car byl pro Ferrari darem z nebes, když Räikkönen rázem ztratil 12,1 sekundy náskoku.
Třetím mužem na pódiu byl Rubens Barrichello. Brazilec asi krátce po startu závodu nepočítal s tím, že skončí tak vysoko. Jeho F2004 bylo v prvním kole mezi zatáčkami La Source a Eau Rouge postrčeno Jaguarem Marka Webbera. Australan poté dokázal ještě kolidovat s Takumou Satem. Japonec ve službách BAR dostal na vrcholu Eau Rouge v rychlosti 232,5 km/h smyk. Barrichello se na konci prvního kola objevil v boxech s prasklou pneumatikou. O kolo později se tam vrátil ještě pro nové zadní křídlo. Podobná procedura se prakticky paralelně odehrávala v boxech Sauberu. Oprava vozu Massy však trvala přeci jen kratší dobu. Pouze díky zpomalovacími vozu se Barrichello i Massa dostali do kontaktu s chvostem startovního pole. Obě auta dostala více paliva, což vzhledem k vývoji závodu znamenalo výhodu a napomohlo k zisku cenných bodů.
Spa je pro stratégy týmů velmi obtížným závodem, protože se velmi těžko cokoliv plánuje. Počasí se velmi často mění. Okruh je situován v kopcovitém terénu. I vzhledem k jeho délce nejsou překvapením změny počasí i v průběhu jednoho kola. Kvalifikace se jela za deště, během závodu bylo nakonec sucho. Pravidla neumožňují změnu nastavení vozu mezi kvalifikací a závodem. Týmy mohou měnit pouze sklon předního křídla a nastavení elektroniky motoru. Jezdci tak i v mokré kvalifikaci volili suché nastavení. I během samotné kvalifikace se počasí měnilo každou minutou. Chvílemi pršelo velmi silně a pak zase vůbec. Nejvíce na to doplatil asi Juan Pablo Montoya. Skvěle zajela obě Ferrari, která i s mokrými pneumatikami bojovala do poslední chvíle o pole position. Barrichello ztratil, protože v šikaně Bus stop, kde se voda valila přes trať, brzdil příliš pozdě. Michael Schumacher byl Rossem Brawnem upozorněn na tom, co se stalo předjezdci Ferrari a inkriminovanou pasáž projel opatrněji. Výsledkem byla ztráta čtyř desetin. Skutečnost, že i vzhledem k nepříznivým klimatickým podmínkám a větší zásobě paliva byla obě Ferrari nejrychlejší ve druhém sektoru jen ukazuje, jak je kombinace pneumatik Bridgestone a vozu dobrá. Déšť funguje jako mikroskop, když zdůrazňuje silné a slabé stránky vozů.
Renault měl v kvalifikaci štěstí na počasí a díky tomu mohl použít přechodné pneumatiky. Ještě Coulthard dokázal těžit z výhody v podobě přechodných pneumatik. V průběhu jeho rychlého kola však začalo opět pršet. Montoya byl v tom okamžiku již na trati s přechodnými pneumatikami. Díky tomu se propadl až na jedenácté místo na startu a to i navzdory bravurní jízdě se špatnými pneumatikami za velmi obtížných podmínek. BAR špatně vyhodnotil celou situaci, když zvolil mokré pneumatiky. Ty se však od třetí zatáčky začaly přehřívat a vozy ztrácely přilnavost.
Nejzajímavější na jízdě v dešti jsou samozřejmě rozdíly mezi jednotlivými piloty a stájemi měřené časy na kolo a dosaženou rychlostí. Michaelův čas v předkvalifikaci činil 1:53,755 a zajistil by mu pole position i v roce 1992, kdy se však kvalifikace jela na suché trati. V roce 1997 se Eau Rouge projížděla rychlostí 287 km/h. Letos jel Coulthard 291 km/h za mokra. V závodě samotném dosáhla hodnota maximální rychlosti na vrcholu Eau Rouge více než 321 km/h. To jen demonstruje zlepšení na poli aerodynamiky a pneumatik.
McLaren-Mercedes prokázal již v pátek svou konkurenceschopnost. Spa MP4-19B, podobně jako Silverstone, svědčí. Pro okruh jsou typické dlouhé široké zatáčky, hladký povrch a nemusí se tolik jezdit přes obrubníky. Räikkönen měl větší přítlak než Coulthard, což se ukázalo jako správná volba. David si postěžoval: "Měl jsem špatnou přilnavost v pomalejších pasážích."
Renault, BAR-Honda a Williams BMW odjížděli z Belgie bez bodů. Oba Renaulty vypadaly do první zastávky v boxech velmi dobře. Po první zastávce se Trulli potýkal s přilnavostí zadních pneumatik a ztrácel zejména v rychlých úsecích. Za frenetického řevu fanoušků s čepičkami jedné výrazné barvy uklouzl Alonso po oleji, který unikl z jeho motoru. Jednalo se již o druhé selhání agregátu Renaultu během dvou týdnů. Honba za zvýšením výkonu si tak vybírá svou daň.
Navzdory tomu, že BMW WilliamsF1 nedokázal v GP Belgie dovézt do cíle ani jedno auto, poté co oba jezdci mohli stanout na stupních vítězů, demonstroval tým z Grove zlepšení. Po radikálním přepracování aerodynamiky vozu přijel Williams na okruh Spa-Francorchamps s mnoha vylepšeními. Než samotný výčet technických detailů jsou však důležitější nasazení a výsledky, které demonstruje tým Antonie Terzi.
Nedávné spekulace, že Adrian Newey z McLarenu vedl diskuse s Frankem Williamsem a Patrickem Headem rychle utichly a to zejména díky aféře kolem Jensona Buttona a BAR. Smlouva Neweyho s McLarenem skončí v červnu 2005 a Adrian možná hledá cestu, jak se z ní vyvléci. Nebyl by sám, vždyť například jeho kolega Mike Coughlan již nabídl své služby novému týmu, který by mohl v roce 2006 vyjet na trať. Kanaďané s ruským původem chtějí příští rok testovat šasi Dallara a prostřednictvím specializovaných časopisů a agentur hledají odborníky s odpovídajícími zkušenostmi. Zajímavostí je, že motor Ford V8 o objemu 2,4 litru je krátce před dokončením. Věděl snad Ford něco ještě předtím, než FIA přišla s plánem týkajícím se právě agregátů?
Pro tým British American Racing skončil závod neslavně, poté co účinkování obou vozů ukončily kolize. Sato doplatil na kolizi s Webberem v průběhu prvního kola a Button se stal jedním ze tří vozů na pneumatikách Michelin, jejichž pravá zadní pneumatika nevydržela. Hrůzostrašná nehoda dopadla naštěstí pro Jensona Buttona i Zsolta Baumgartnera, který jel v inkriminovaném okamžiku se svým Minardi vedle Angličana, dobře. Vše se odehrálo v rychlosti okolo 330 km/h na rovince Kemmel. Pneumatiky prorazili rovněž Coulthard a Montoya. Ještě tři hodiny po závodě nevěděl Michelin co přesně bylo příčinou poškození. Způsob poškození Montoyovy pneumatiky ukazuje podle Pascala Vasselona na střet se zbytkem některého z vozů. "Polovina kostry je pryč. Vypadá to, jako kdyby to něco velkého a ostrého odřízlo." Televizní záznam skutečně potvrdil, že Montoya na něco najel.
"V rychlosti 300 km/h nelze z kokpitu spatřit na trati ležící předměty, obzvláště pokud jsou malé," říká pilot stáje Jaguar Christian Klien.
Poškození pneumatiky Coultharda však bylo o něčem jiném. Na vnitřní straně pneumatiky byla totiž velká díra.
"To ukazuje na poškození způsobené obrubníkem," vysvětlil Dupasquier. Obrubníky v šikaně Bus stop jsou šest centimetrů vysoké a měly být zakulaceny poté, co v této pasáži poškodil levou zadní pneumatiku Ryan Briscoe. Po patnácti stech metrech došlo v Eau Rouge k vážné nehodě. Telemetrie ukázala, že pneumatika ztrácela tlak již od šikany Bus stop.
Objevily se i názory, že se jedná o konstrukční problém pneumatik Michelin a to zejména protože se týkal pouze vozů obouvajících francouzskou směs. Vasselon to však popírá. Pro Michelin hovoří fakt, že každá pneumatika za sebou v okamžiku poškození měla výrazně jiný počet kol. Montoya ujel dvě kola. Button osm a Coulthard dvanáct. Dupasquier k tomu říká: "Pokud zjistíme, že máme problém s obrubníky, budeme s tím muset něco dělat." Bridgestone raději nic neriskoval a použil loňskou konstrukci pneumatiky.
Pravděpodobnou příčinou všech problémů by nakonec mohl být malý předmět za obrubníkem na vjezdu do Bus stopu. Pascal Vasselon k tomu uvedl: "Byli jsme tu v neděli dlouho do noci. Na pneumatikách přirozeně nebylo možné nic najít. Všimli jsme si malého předmětu mezi obrubníkem a travou na vjezdu do Bus stopu, jeho horní povrch je černý od pneumatik, což dokazuje jeho frekventované přejíždění. Všimli jsme si, že Ryan Briscoe, který havaroval v pátek, měl problém na výjezdu z Bus stopu, šli jsme tam na inspekci a situaci napravili. Nenapadlo nás ale, že stejný problém bude na vjezdu do šikany."
Ať již byl problém způsoben čímkoliv, je na FIA, aby dbala o bezpečnost. Opět jsme mohli vidět množství předmětů, které se na trati objevily po četných kolizích. Vždyť na trať musel třikrát vyjet zpomalovací vůz, aby bylo možno alespoň částečně uklidit to co tam nepatří. I když se traťoví komisaři snaží sebevíc, není v jejich silách odstranit během dvou minut i ty nejmenší fragmenty uhlíkových materiálů. Je to vážně problém a měl by být brzy vyřešen. FIA se zabývá myšlenkou povinného kevlarového obalu okolo všech uhlíkových částí. Obrubníky jsou však jiný problém. Jejich smyslem je zabránit jezdcům jezdit přes vrcholy zatáček. To se dnes však míjí účinkem a piloti přes obrubníky vesele jezdí a poskakují. FIA musí přijít s něčím lepším.
Sauber mohl v Belgii slavit. Devět bodů z jednoho závodu navzdory šesti zastávkám v boxech, výměně tří křídel a jednoho řádně poničeného vozu je skvělým počinem. Giancarlo Fisichella jezdil s poškozeným difuzérem a bez levého deflektoru. "Stálo mne to dest procent přítlaku," uvedl po závodě Ital. Felipe Massa zajel svůj vůbec nejlepší závod ve formuli 1. Krátce po startu musel hned dvakrát k mechanikům. Poté jezdil s velkou zásobou paliva konzistentní časy. Jeho nejlepším manévrem bylo odvrácení útoku Juana Pablo Montoyi, když jeli bok po boku do Eau Rouge. Pro Sauber znamená zisk devíti bodů upevnění si šestého místa v průběžném hodnocení Mistrovství světa konstruktérů.
Toyota získala pouze jeden bod, poté co motor ve voze Ricarda Zonty pár kol před koncem nevydržel. Letos to pro Toyotu bylo první selhání agregátu. Japonci se tak stali posledním výrobcem motorů, koho něco takového potkalo. Odstoupení Brazilce byla pro Toyotu dvojnásobná škoda. Zonta mohl dojet čtvrtý a získat pro sebe i tým pět bodů. Protože se tak nestalo a vzhledem k tomu, že Christian Klien získal první tři body ve své kariéře závodního jezdce, se Jaguar v MS konstruktérů dostal před Toyotu. Klien prokázal, že se strategie tří zastávek dá jet i ve Spa. Rakušan měl ale také nemalé štěstí, že jeho vůz přežil kolizi s Coulthardem, který do něj narazil zezadu.
"Naposledy jsem Davida viděl před Eau Rouge. Pak jsem ho ztratil z dohledu, protože moje levé zrcátko bylo rozbité," sdělil Klien.
Coulthard se omlouval: "Byl jsem příliš optimistický, když jsem vyjížděl z Eau Rouge. Byl jsem rychlejší a chtěl jsem si tu rychlost udržet."
Budoucnost Jaguaru ve formuli 1 je jednou velkou neznámou. Tony Purnell nebyl opět v přítomen v dějišti Grand Priyx. Tentokrát letěl do Detroitu. Rozhodnutí Fordu nepadne před patnáctým zářím. Některé zdroje uvádějí, že Ford nakonec do týmu investuje osmdesát milionů dolarů, tedy alespoň pokud se nenajde náhrada za sponzory HSBC a Beck’s. Podle jiných zpráv se o tým ucházejí i další zájemci.
Spor mezi BAR a Williamsem ohledně Jensona Buttona rozhodně neutuchá. Zástupci BAT jednali o víkendu s Britem a nabídli mu mnohem lepší podmínky. To znamená více peněz, stejný bonusový systém a včasné platby. BAT rovněž Buttona varoval, že případný soudní spor by mohl nějakou dobu trvat a že by po tu dobu nemohl závodit. Frank Williams se obává, že by Button nemusel být dostatečně silný a vydržet extrémní psychickou zátěž. Nakonec by Button mohl zůstat tam kde je a vyhnout se tak teď již téměř jistým potížím.
Jezdci, kteří si brousí zuby na Buttonovo místo teď neví s kým jednat. Vše záleží na tom, kde Button nakonec skončí. Coulthard, Villeneuve, Häkkinen a Davidson se tak musí obrnit trpělivostí. Jarno Trulli je již mimo tuto hru. Ital by měl být ohlášen před GP Itálie jako druhý jezdec Toyoty.
Peter Sauber pořád ještě zvažuje, zda-li vsadit na zkušenost a nebo dát šanci některé z mladých nadějných hvězd, jakou je například Vitantonio Liuzzi. Italský šampión Formule 3000 bude pro Sauber testovat v Jerezu v polovině září. O něco později zkusí své štěstí i Gary Paffett, Anthony Davidson a Christijan Albers. V továrně Sauberu se před GP Belgie objevil i Jacques Villeneuve.
Vyhlídky Eddieho Jordana vypadaly ve Spa mnohem hůře, než tomu bylo před čtrnácti dny v Budapešti. Toyota se totiž rozhodla, že příští rok nebude prodávat zákaznické motory. Návrh smlouvy byl přitom již údajně připraven. Důvodem je nespokojenost Toyoty s plány FIA, které se týkají právě agregátů. FIA chce regulovat některé technické parametry motorů, jako například fixní průměr vrtání, vzdálenost válců a minimální hmotnost. Toyota nepodporuje myšlenku řadových agregátů a brzy by se mohl přidat k BMW, Mercedesu a Hondě. Tito výrobci se totiž, vedeni stejným zájmem, dokázali sjednotit. Brzy se tak můžeme dočkat protinávrhu k myšlence FIA mít v roce 2005 motory, které vydrží dva víkendy. Aby dokázali svou dobrou vůli ve smyslu úspory nákladů, chtějí vložit peníze do fondu, ze kterého by čerpaly týmy jako Sauber, Jordan a Minardi. Každý producent motorů, který by nedodával zákaznické motory by se tak musel podílet na financování dodávek motorů za rozumnou cenu.