Newgardenovi nepřály žluté fáze, tak slaví Palou

Farm to finish 225 – závod
Álex Palou získal v Iowě své sedmé letošní vítězství, druhé na oválu. Pomohla mu k tomu ale výrazně smůla, kterou měl tradičně v Iowě dominantní Josef Newgarden. Dvakrát se mu stalo, že bezprostředně po jeho pit stopu byly vyvěšeny žluté vlajky. Newgarden se pokaždé propadl z vedení na chvost jezdců, kteří byli ve stejném kole jako lídr závodu. Poprvé se z toho dokázal znovu probojovat do čela, v závěru závodu už nikoliv a dojel až desátý.
Do závodu odstartovalo jen 26 jezdců. Lékaři nepustili na rošt Nolana Siegela, který v sobotu v závěru závodu tvrdě narazil do zdi. McLaren jeho místo jiným jezdcem neobsadil.
Záhy pokračovalo jen 24 pilotů. Na konci prvního kola totiž ztratil kontrolu nad vozem DeFrancesco a při tom přišel také lehký kontakt s McLaughlinem. Novozélanďan, který v sobotu zajel skvělý závod, tak brzy skončil.
Po restartu se Power propracoval na čtvrté místo za Paloua, Rosenqvista a Newgardena, ale v 21. kole prudce zpomalil. Naštěstí se dostal sám do boxů, tak nebyla potřeba další žlutá fáze. Stejně jako v Ohiu jej zřejmě vyřadila závada motoru.
Týmu Penske tak zůstávalo už jen jedno želízko v ohni, šestinásobný vítěz závodu v Iowě Josef Newgarden. Ten se dostal na druhé místo jen s minimální ztrátou na Paloua. Na třetí příčku se vrátil Malukas.
V 50. kole vyrazil znovu na trať pace car. Robb se v první zatáčce roztočil a zádí napřed narazil do bariéry. Všichni zamířili do boxů. Pořadí na výjezdu z nich bylo Palou, Newgarden, Malukas, O’Ward, Rosenqvist, Armstrong, Dixon, Daly, Rossi a Rahal.
V 65. kole zavlály zelené vlajky. Newgarden nečekal na nic a uzmul první místo. Penalizaci za překročení rychlosti v boxech si musel odpykat Švarcman. Oddychnout si musel Newgarden, kterého INDYCAR prošetřovala, jestli jej tým nevypustil z boxů nebezpečně a neomezil Ferrucciho.
Newgarden se probíjel polem pomalejších jezdců jako nůž máslem. Palou musel odrážet útoky Malukase, byť si Američan týmu stěžoval na vibrace, nezabránilo mu to zaútočit na Paloua a několik kol sváděli krásný souboj bok po boku. Newgarden díky tomu získal náskok zhruba čtyř sekund. Při tom předjel o kolo už i 14. Fostera.
Pak ale ve 130. kole zamířil do boxů. Přesně v tu samou chvíli v poslední zatáčce havaroval Ericsson. Jeho karambol nápadně připomínal ten, který měl v sobotu Kirkwood. Ericssonovi také praskla pravá přední pneumatika a švédský pilot skončil ve zdi.
Newgarden se tak propadl na chvost jezdců, kteří byli ve stejném kole jako lídr závodu. Tím byl Palou, následovali ho Malukas a O’Ward. Newgarden se po restartu probíjel polem, než narazil na dvojici pilotů týmu Eda Carpentera. Rossi a Rasmussen sváděli tvrdý souboj a rozhodně se nehodlali svého místa snadno vzdát. Na čele bylo pořadí Palou, Malukas, O’Ward, Daly, Rosenqvist a Armstrong.
Ve 177. kole podruhé během víkendu boural Callum Ilott. Do boxů zamířili všichni kromě Kirkwooda. Newgardenův tým dokázal svého jezdce během pit stopů posunout před oba piloty týmu ECR. Pořadí tak bylo Kirkwood, Palou, Malukas, Daly, O’Ward, Armstrong, Dixon, Newgarden, Rasmussen a první desítku uzavíral Herta.
Týmy spekulovaly, jestli s palivem vydrží do konce. Restart přišel ve 191. kole. Newgarden jej měl skvělý a záhy získal tři pozice. Palou převzal vedení a Kirkwooda předjel okamžitě i Malukas. Později pak Daly a po 200. kole se Kirkwood na starých pneumatikách dál propadal. Ve 218. kole se Newgarden posunul už na čtvrté místo a tlačil na třetího Dalyho.
V dalším kole už byl Newgarden třetí. Paloua trápila nedotáčivost vozu a Malukase měl za zády s odstupem zhruba jedné sekundy. Newgarden po předjetí Dalyho měl ztrátu kolem pěti a půl sekundy. Ale Palou a Malukas byli zaseknutí za pomalejšími jezdci a Newgarden rychle ztrátu mazal.
Ve 237. kole se přehnal před Malukase. Palou nebyl schopný předjet o kolo Rosenqvista a tak ve 240. kole mohl jen sledovat, jak jej předjíždí Newgarden a následně i Malukas. Jenže ten o 10 kol později zamířil do boxů. Newgarden následoval v dalším kole. Teď Palou vedl s komfortním náskokem 15 sekund na Armstronga. Hondy se těšily menší spotřebě paliva, což se záhy ukázalo jako klíčový rozdíl.
V 256. kole totiž Herta narazil do zdi – potřetí pilotovi týmu Andretti Global praskla pravá přední pneumatika. Pro Newgardena to bylo opět strašné načasování.
Restart přišel v 266. kole. Dixon se dostal před Armstronga na 2. místo za stájového kolegu Paloua. Newgarden po restartu několik míst získal, ale záhy je opět ztratil, a nakonec dojel na desátém místě. Třetí příčku obsadil Armstrong. Malukas nakonec dobře rozjetý závod dojel čtvrtý. Pátý skončil vítěz sobotního klání O’Ward.
Žlutá fáze po Hertově nehodě způsobila několik paradoxů. Na šesté místo se dostal Lundgaard, který byl většinu závodů o kolo zpět za lídrem závodu. Podobně dopadl 11. Abel, který byl většinou tím prvním, s kým se jezdci na čele potýkali, když pole začali předjíždět o celé kolo. Švarcman i přes předchozí penalizaci dojel devátý.
Naopak Daly, který měl závod dobře rozjetý a po většinou se pohyboval v první pětce, byl v cíli až 16.
Nicméně jezdci dostanou brzy příležitost hodit Iowu za hlavu – sezona pokračuje už příští víkend a to v ulicích Toronta.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:48:39,2641 | 275 | 50+4 |
2. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,5280 | 275 | 40 |
3. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 2,7436 | 275 | 35 |
4. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 4,0007 | 275 | 32 |
5. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 4,8250 | 275 | 30 |
6. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 6,4378 | 275 | 28 |
7. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 6,9021 | 275 | 26 |
8. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 7,8354 | 275 | 24 |
9. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 9,0357 | 275 | 22 |
10. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 10,1300 | 275 | 20+1 |
11. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 11,8122 | 275 | 19 |
12. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 11,8317 | 275 | 18 |
13. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 13,4066 | 275 | 17 |
14. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 14,5475 | 275 | 16 |
15. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 274 | 15 |
16. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 274 | 14 |
17. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 274 | 13 |
18. | ![]() |
Andretti Global | Honda | - 1 kolo | 274 | 12+1 |
19. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 3 kola | 272 | 11 |
20. | ![]() |
Andretti Global | Honda | Havárie | 252 | 10 |
21. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | Havárie | 173 | 9 |
22. | ![]() |
Andretti Global | Honda | Havárie | 127 | 8 |
23. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 48 | 7 |
24. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Porucha | 21 | 6 |
25. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 0 | 5 |
26. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 0 | 5 |
27. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | DNS | 0 | 3 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment