Dominantní výkon a Palou je o krok blíž titulu

Java House Grand Prix of Monterey – závod
Álex Palou neměl na okruhu Laguna Seca konkurenci a připsal si třetí vítězství na tomto okruhu během posledních čtyř let. Španěl vedl 84 z 95 kol. Na čele ho jen při prvních pit stopech na 11 kol vystřídal Nolan Siegel, který byl na jiné strategii. Španělovo vedení neohrozily ani žluté fáze, protože při restartech okamžitě soupeřům poodjel. Pato O’Ward po startu z druhé příčky dojel čtvrtý a tři závody před koncem ztrácí na Paloua 121 bodů. Ten tak může za 14 dní v Portlandu slavit svůj čtvrtý titul, z toho třetí v řadě.
Že se na trati nebudou o pozici rvát Palou a O’Ward rozhodl už start. Zatímco Španěl soupeřům ujížděl, před O’Warda se dostal Herta, což byl pro Mexičana v barvách McLarenu problém ještě umocněný tím, že Herta do závodu startoval na tvrdé sadě, která byla na kalifornské dráze tou výrazně pomalejší.
O’Ward navíc nedostal možnost Hertovi předjetí vrátit. Nejprve ve třetí zatáčce vyjeli mimo dráhu Švarcman a Daly, ti ale pokračovali, jenže o tři zatáčky později kolidovali Rosenqvist a Simpson a závod byl neutralizován.
Pořadí při restartu bylo Palou, Herta, O’Ward, Newgarden, Power, Malukas, Lundgaard, Rahal, Foster a Rasmussen. Lundgaard se dostal před Malukase na 6. příčku. Palou si vybudoval už čtyřvteřinový náskok, když ale v 11. kole opět vyjel na trať zpomalovací vůz. Kvůli problémům s brzdami havaroval ve 2. zatáčce Abel.
Žluté fáze využili ve 12. kole k pitstopu Dixon, VeeKay, Kirkwood nebo Ilott. Palou po restartu opět ujížděl soupeřům, jeho časy na kolo byly i o vteřinu lepší než Hertovi a náskok se rázem dostal přes osm sekund.
O’Ward ve 24. kole zkusil překonat Hertu dřívějším pit stopem. Navíc případný výjezd zpomalovacího vozu by mu poskytl velkou výhodu. O kolo později to vypadalo, že vsázka by mohla vyjít, protože ve 3. zatáčce skončil po postrčení od Kirkwooda v písku VeeKay.
IndyCar ale nechala celé pole včetně lídra Paloua zajet do boxů, než ve 26. kole žluté vlajky vyvěsila. Na trati zůstali jen ti piloti, kteří pit stop absolvovali při žluté fázi po Abelově nehodě. To na první místo posunulo Siegela. Za ním byl Palou, kterému záda kryl stájový kolega Dixon. Palou si v tomto stintu odbýval povinnost nasadit tvrdou sadu pneumatik.
Dále za Dixonem byli Herta, O’Ward a Lundgaard. O’Wardovi nevyšla strategie se dřívější zastávkou. Herta se vrátil kousek před ním a než se Mexičan dostal do pozice, aby zaútočil, vyvěsila IndyCar žluté vlajky kvůli výše zmíněné nehodě VeeKaye. Za tu dostal Kirkwood penalizaci stop and go.
Restart přišel ve 29. kole. S mistrovskými ambicemi O’Warda to začalo vypadat ještě černěji, když jej ve 2. zatáčce předjel dokonce stájový kolega Lundgaard.
Ve 37. kole si Palou vzal zpět vedení. Siegel měl na voze už tak sjeté pneumatiky, že to pro Španěla nebyl problém ani na méně přilnavé tvrdé sadě. Ostatně také Siegel na konci kola zamířil do boxů. Jistě ale spokojený, že si na trati ležící jen kousek od jeho domova před rodinou a přáteli užil 11 kol v čele.
Protože podobně staré obutí měl i Dixon, ten se v 39. kole začal propadat, když jej předjeli Herta a odvážně v zatáčce Corkscrew i Lundgaard. A tak i Dixon na konci kola zamířil k mechanikům.
Posledním ze skupinky, která byla v boxech při druhé žluté fázi, byl Callum Ilott, který vydržel do 41. kola. Pořadí pak bylo Palou, Herta, Lundgaard, O’Ward. Náskok Paloua činil přes pět vteřin, přestože měl tvrdé gumy a Herta měkké, Američan z něj dokázal odkrajovat jen desetinky.
Pit stopy kolem 51. kola přinesly jednu změnu na čele – u Herty měl tým problém s nasazením pravého předního kola, když mechanikovi vypadl šroub a on musel použít náhradní. Na druhou příčku se posunul Lundgaard.
V 68. kole zamířil Dixon k mechanikům. Doufal při tom, že případná žlutá fáze mu zajistí, že to bude jeho poslední pit stop a vydrží s palivem do konce. Stavěl přitom ze čtvrté příčky a to poté, co do závodu odstartoval z 19. místa. V to samé doufal i Ilott, který zastavil o kolo později. Ten mimochodem byl na roštu 24. a teď mohl myslet na umístění kolem pátého místa.
Náskok Paloua byla stabilně kolem 8 až 9 vteřin na Lundgaarda. V 70. kole zamířili Lundgaard a Herta naposledy do boxů. Teď byl Palou v pozici, že případný výjezd pace caru by mu zkazil závod. Přesto zůstal na trati další dvě kola a vrátil se s náskokem 7,5 vteřiny.
Žluté vlajky skutečně brzy opět vlály, když v 77. kole zůstal stát napříč dráhou Ericsson na nebezpečném místě ve stoupání do Corkscrew poté, co předtím špatně projel předcházející zatáčkou a dostal se částečně mimo trať. IndyCar sice trochu s vyvěšením žlutých vlajek váhala a čekala, jestli Ericsson skrze hybridní systém nastartuje znovu vůz, když se mu to ale nedařilo, tak neměla jinou možnost než znovu vyslat zpomalovací vůz.
Restart proběhl v 82. kole, Palou opět soupeřům odjížděl. Naopak na Lundgaarda tlačil Herta. Ale nic se na pořadí na čele nezměnilo, dílem i proto, že v 86. kole v Corkscrew skončil v únikové zóně Ferrucci.
Restart přišel záhy. Nepovedl se Dixonovi, který se ve vlásence, tedy ve 2. zatáčce, dostal z ideální stopy a přepustil pozici O’Wardovi. Herta hledal recept na Lundgaarda, ale marně. Palou si připsal osmé letošní vítězství. Lundgaard vyrovnal své nejlepší letošní umístění z Alabamy, Herta pak to své nejlepší, kterého dosáhl v Detroitu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 02:05:00,1159 | 95 | 50+4 |
2. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 3,7965 | 95 | 40 |
3. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 4,6340 | 95 | 35 |
4. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 6,6484 | 95 | 32 |
5. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 7,3422 | 95 | 30 |
6. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 8,9243 | 95 | 28 |
7. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 11,5298 | 95 | 26 |
8. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 13,0055 | 95 | 24 |
9. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 14,0988 | 95 | 22 |
10. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 14,5960 | 95 | 20 |
11. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 15,2224 | 95 | 19 |
12. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 16,5256 | 95 | 18 |
13. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 16,9614 | 95 | 17 |
14. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 17,8336 | 95 | 16 |
15. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 19,1194 | 95 | 15 |
16. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 19,7294 | 95 | 14 |
17. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 21,5898 | 95 | 13 |
18. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 29,3009 | 95 | 12+1 |
19. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 30,4964 | 95 | 11 |
20. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 94 | 10 |
21. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 9 |
22. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 94 | 8 |
23. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 3 kola | 92 | 7 |
24. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | - 4 kola | 91 | 6 |
25. | ![]() |
Andretti Global | Honda | Porucha | 78 | 5 |
26. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 10 | 5 |
27. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 0 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment