Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Zvládnou jezdci ještě náročnější starty?

Zvládnou jezdci ještě náročnější starty?

FIA zakázala další pomůcky.

FIA ve spolupráci se Strategickou skupinou F1 už dva roky dělá vše pro to, aby dobrý start do závodu závisel na jezdci, ne na jeho inženýrovi, týmu a elektronice jeho vozu. Již v roce 2015 byla omezena radiokomunikace a upravilo se ovládání spojky, loni se začala používat jedna páčka spojky místo dvou. Letos se zajde ještě dál, vždyť pomalejší starty vozů Mercedes loni často zdramatizovaly i závod, do kterého stříbrné vozy vyrazily po absolutně dominantním výkonu v kvalifikaci.

Novinkou je lineární zvyšování otáček motoru v závislosti na pozici páčky spojky, kterou mají vozy F1 na volantu. V předchozích letech se inženýrům za ideálních podmínek dařilo nastavovat spojku tak, aby jezdec neměl téměř žádnou šanci něco pokazit.

Kevin Magnussen: "Stačilo, abyste ji uvolnili mezi 10 a 80 procenty. Tam někde byla ideální pozice s ohledem na přilnavost, pneumatiky a množství paliva. Start byl stoprocentně odpovědností inženýra. Teď je to jen na nás."

Široká "ideální zóna", ve které se pohyb páčky projevil na otáčkách motoru pouze minimálně, je již minulostí. Nyní se jezdci budou pokoušet trefit ideální bod.

Pascal Wehrlein: "Teď je to jako v normálním autě, jezdec musí sám najít správný bod. Předtím stačil rozhovor s inženýrem. Více odpovědnosti bylo na inženýrovi, protože bylo potřeba pouze správné nastavení vozu a správné nastavení spojky. Nyní se (spojka) nesmí nastavovat , vše ovládá můj prst."

Týmy by samozřejmě chtěly najít způsob, jak svým jezdcům pomoci, proto je nových předpisů a zákazů více. Například 50 mm kolem páčky spojky musí být volant "čistý", bez dalších prvků ovládání a tedy i bez orientačního bodu, který by mohl jezdci pomoci. Pohyb páčky je omezen na 80 mm.