Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Více černé a nový hlavní sponzor

Více černé a nový hlavní sponzor

Tak bude vypadat nový Haas VF-23

Mnohem více černé barvy, logo nového hlavního sponzora MoneyGram a cíl umisťovat se častěji na bodech. Americká stáj Haas představila na digitálních snímcích nové zbarvení svého vozu pro letošní sezonu F1. Ponese označení VF-23.

Právě příchod společnosti MoneyGram, která se zabývá převody peněz a přeshraničními platbami, stojí za změnou zbarvení. MoneyGram a Haas na něm spolupracovali společně. Vznikla tak černo-červeno-bílá kombinace, což jsou klíčové barvy pro obě strany.

„Krok za krokem jsme pracovali na tom, abychom toto zbarvení přivedli k životu. Opřeli jsme se o mnoho věcí, v nichž jsme si podobní. Také jsme využili každou z našich jedinečných silných stránek. Jelikož pro obě strany začíná zcela nová éra s jasným plánem a jasnou vizí, jsme připraveni úzce spolupracovat, abychom letos dosáhli nových met,“ vysvětluje výkonný ředitel a předseda představenstva MoneyGramu Alex Holmes.

Stáj Haas bude mít hlavního sponzora opět po dvou letech. Loňskou sezonu museli Američané zvládnout bez titulárního partnera. Kvůli ruské invazi na Ukrajinu totiž došlo krátce před začátkem sezony k rozvázání spolupráce mezi Haasem a výrobcem hnojiv Uralkali. Kromě něj odešel z týmu i jezdec Nikita Mazepin, jehož otec Dmitrij je jedním z majitelů Uralkali.

I bez hlavního sponzora ale loni tým zažil o poznání lepší sezonu než v roce 2021, kdy Mick Schumacher s Mazepinem nezískali jediný bod. Loni ale tým posbíral hned 37 bodů a obsadil osmou příčku. Zatímco Kevin Magnussen skončil s 25 body třináctý, Mick Schumacher byl s dvanácti body šestnáctý. Německého pilota ale také potkalo několik havárií, které tým stály nemalé peníze. Pro letošní sezonu se proto Haas rozhodl angažovat zkušenějšího Nica Hülkenberga.

Na vozech Haasu bude letos dominovat černá. Foto: Haas F1 Team



Majitel týmu Gene Haas by rád letos viděl svou stáj na bodech častěji: „Do nové sezony vstupujeme povzbuzeni. Loni jsme totiž předvedli několik dobrých výkonů a také jsme se vrátili na bodované pozice. Pro rok 2023 je tak samozřejmě naším cílem bodovat pravidelněji. Věřím, že díky Kevinovi a Nicovi máme zkušenou jezdeckou dvojici, která je více než schopná tyto body získávat,“ je Haas optimistou.

Haasu by mohl k lepším výkonům pomoci právě i příchod nového hlavního partnera. Šéf týmu Günther Steiner se už totiž loni nechal slyšet, že jde z pohledu financí o největší kontrakt v historii týmu a poprvé ve své historii tak bude schopen dosáhnout na rozpočtový strop. Ten bude letos činit 135 milionů dolarů.

V posledních letech sice na monopostech Haasu dominovala bílá, černá barva ale není pro tým žádnou novinkou. Ve velkém byla tato barva na jejich vozech zastoupena již v období 2016-2020. To platí zejména pro rok 2019, kdy tým závodil v černo-zlatých barvách. Ty odkazovaly na tehdejšího hlavního sponzora stáje, kterým byl britský výrobce energetických nápojů Rich Energy. Toto partnerství ale trvalo jen velmi krátce. Rich Energy totiž vypověděl smlouvu s Haasem ještě během sezony kvůli neuspokojivým výkonům.

V nových barvách se Haas poprvé ukáže na trati v sobotu 11. února na Silverstone. Absolvuje zde filmovací den. Zatím není jasné, jestli zde bude auto řídit Magnussen nebo Hülkenberg. Od 23. do 25. února jsou pak v Bahrajnu na programu předsezonní testy a o víkendu 3.-5. března úvodní podnik sezony.

 

Vyjde konečně pódium?



Ve F1 působí Haas už od roku 2016. Letos tedy půjde už o jeho osmou sezonu v šampionátu. Do ní vstupuje s jedním nelichotivým prvenstvím. Je totiž jediným týmem ze současného startovního pole, kterému se ještě nepodařilo dosáhnout na pódiové umístění.

Společnost MoneyGram se stane novým hlavním sponzorem týmu. Foto: Haas F1 Team



Günther Steiner věří, že dohoda se společností MoneyGram stáj k tomuto cíli přiblíží. Netvrdí však, že se tak stane hned letos.

„Velké týmy samozřejmě mohou utratit více peněz, které se nezapočítávají do rozpočtového stropu, ale jak vždy říkám, díky rozpočtovému stropu by už neměl být ve střednědobém až dlouhodobém horizontu problém bojovat o pódiová umístění. A přesně to chceme. Myslím si, že během pár let můžeme tento krok udělat. Nebudu slibovat, že to tak bude už příští rok, protože máme za sebou dva roky, které pro nás byly velmi špatné. Dobře jsme se z nich ale zotavili a budeme se i nadále zlepšovat. Chce to ale čas,“ nechal se Steiner slyšet loni.

Nejblíže byl Haas ke stupňům vítězů v roce 2018. Právě tato sezona totiž byla pro americkou stáj nejúspěšnější. Romain Grosjean a Kevin Magnussen pro ni tehdy nasbírali 93 bodů, které stačily na páté místo v Poháru konstruktérů. Zatímco Magnussen skončil celkově devátý, Grosjean čtrnáctý. Byl to ale Francouz, kdo se postaral o nejlepší výsledek Haasu v sezoně. Při Velké ceně Rakouska na Red Bull Ringu dojel čtvrtý. Tento výsledek zůstává nejlepším umístěním Haasu ve F1.

Ještě déle než Haas čeká na první stupně vítězů Nico Hülkenberg. Zatímco americká stáj odjela ve F1 „jen“ 144 velkých cen, Hülkenberg, který tři roky ve F1 nepůsobil jako permanentní pilot, už absolvoval 184 závodních víkendů bez pódia. Jeho kariéra začala už v roce 2010. Během ní vystřídal týmy Williams (2010), Force India (2012, 2014-2016), Sauber (2013), Renault (2017-2019), Racing Point (2020) a Aston Martin (2022).

Kevin Magnussen už sice ve F1 pódium získal, i tak už ale na něm dlouho nestál. Své jediné umístění na stupních vítězů totiž vybojoval hned při svém prvním startu v šampionátu, tedy při Velké ceně Austrálie 2014. Tehdy ještě hájil barvy McLarenu. V Melbourne původně dorazil do cíle jako třetí, po diskvalifikaci Daniela Ricciarda se ale posunul na druhou pozici.

Haas letos sází na černo-bílo-červenou kombinaci. Foto: Haas F1 Team



Kromě Magnussena a Hülkenberga půjde i letos s Haasem do sezony Pietro Fittipaldi. Brazilec pokračuje v roli rezervního a testovacího jezdce stáje. Připomeňme, že i on už má na kontě dva starty za tým. V závěru sezony 2020 nahrazoval Romaina Grosjeana.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, The-Race, FORMULE.cz, úvodní foto: Haas F1 Team