Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Zastávky v boxech

Zastávky v boxech

Týmová strategie rozhoduje o osudu závodu.

Někdy to tak sice nevypadá, ale formule 1 je týmový sport. Platí to dokonce i během samotného závodu. Zastávky v boxech nepředstavují dnes jen prostou výměnu pneumatik a načerpání paliva. Jejich správný počet, načasování a vlastní realizace mnohdy rozhodují o konečném pořadí v cíli. V této souvislosti se hovoří o týmové strategii.
 
Zastávky v boxech byly vždy velmi zajímavou podívanou. Jenže zatímco dnes býváme svědky koncertu sehraných mechaniků, kteří dokáží odbavit monopost během několika sekund, dříve se jednalo o velmi improvizovanou záležitost.
 
Ještě v sedmdesátých letech nebyly role jednotlivých mechaniků jasně vymezeny, vše trvalo dlouho a mnohdy se taková zastávka proměnila v jeden velký chaos. Velmi zajímavé situace nastávaly tehdy, pokud přijel do boxů vůz neplánovaně. Dnes jsou piloti v rádiovém spojení s týmem, takže se dá reagovat i na nenadálé situace.
 
Doba zastávek v boxech, tak jak je známe dnes, přišla se změnou sportovních nařízení, které umožnily tankování paliva během závodu. To mělo za následek zmenšení velikosti nádrže vozů formule 1.
 
Monopost je při příjezdu k mechanikům naváděn mechanikem, který drží v ruce takzvané lízátko. Jedná se o tyč, na jejímž konci je oboustranná tabule s nápisy zastavit / zařadit první rychlostní stupeň. Auto většinou zastaví přesně mezi svými mechaniky a je okamžitě vepředu i vzadu vyzvednuto prostřednictvím mechanických nebo hydraulických zvedáků. Každé kolo vyměňují tři mechanici. Jeden je vybaven pistolí, prostřednictvím které nejprve uvolní upínací matici. Další mechanik vzápětí sundá staré kolo. Následuje nasazení nového kola třetím mechanikem. Nakonec první mechanik kolo opět zajistí upínací maticí.
 
Dva mechanici mezitím obsluhují těžkou hadici tankovacího zařízení. Její koncovka musí přesně zapadnout do hrdla nádrže monopostu. Teprve poté může začít čerpání paliva.
 
Další mechanici mohou během zastávky v boxech pracovat na voze a provádět změnu některých nastavení. Určité změny tak mohou být provedeny velmi rychle, jako například nastavení úhlu předních a zadních křídel. Tím lze dosáhnout zvětšení nebo naopak snížení přítlačné síly.
 
 
 
Činnosti, jako například výměna částí poškozené karosérie, trvají obvykle o něco déle. Pokud je třeba měnit přední nos, což není jev neobvyklý, je i jeho výměna velmi rychlá, protože konstrukce jeho připevnění je na takovou výměnu uzpůsobena.
 
Pokud se na trati objeví úlomky nebo jiné smetí, vidíme mechaniky jak během zastávky v boxech odstraňují tyto nečistoty z prostoru, kterým je nasáván vzduch. Smyslem takového počínání je zachování dostatečné účinnosti chlazení. Během zastávky také můžeme vidět mechanika, který stojí v pohotovosti za vozem a je připraven nastartovat vozidlo, pokud by zhasl motor.
 
Poté, co mechanici dokončí svou práci, ustoupí o krok zpět a zvednou ruku. Je odpovědností muže s lízátkem rozpoznat ten správný okamžik, kdy může auto od mechaniků odjet. Přitom je třeba dávat pozor, aby v tu chvíli neprojížděl kolem jiný vůz.
 
Mechanici zastávky v boxech pravidelně trénují a tudíž není překvapením, že dokáží potřebný čas stlačit až pod hranici sedmi sekund. Pokud je vůz u mechaniků déle, pak je to většinou způsobeno větším množstvím čerpaného paliva.