Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Premiérový triumf posádky Basseng/Winkelhock

Premiérový triumf posádky Basseng/Winkelhock

Z našich zástupců bodoval pouze Enge třetím místem.

Ačkoliv nad belgickým okruhem zářilo slunce, hned v úvodní zatáčce se hned nad čtveřicí vozů stáhla mračna. Pastorelli narazil do Mückeho, kterého nejprve poslal do hodin a vzápětí vyhnal do kačírku. V nastalém zmatku došlo ke kontaktu Westbrookova nissanu s vozem Tomáše Engeho. Ani do druhé zatáčky nestačil dojet Leindersův Ford, který také utrpěl šrámy. Belgický pilot jej musel odstavit v únikové zóně první zatáčky.

Do boxů se dostali jak Pastorelli, tak Westbrook, oba však museli odstoupit. Mücke sice pokračoval, ale ve třetím kole po problémech se zavěšením dostal v závěrečné šikaně Jacky Ickx hodiny. Pak již jen dovlekl svůj vůz za první zatáčku, kde jej musel opustit. Jediným šťastným mužem byl Enge, který se dokázal udržet na čtvrté pozici, z níž startoval.

Do vedení se tak dostala rudá corvette pilotovaná Catsburgem, za nějž se po chvíli zavěsil Makowieckeho ford. Od čtvrtého kola se většinou Mako pohyboval v závěsu za holandským jezdcem, ale o útoky se nepokoušel. Vedoucí dvojice se dokázal pak držet jen Winkelhock a Enge. Na pátém místě jezdil Kox následovaný Piccinim, Krummem, Brabhamem a Bernoldim. V pozicích shodujících se s jejich startovními čísly, byla ve voze č.9 následovaná Vanina Ickx svým kolegou Martinem Matzkem. Jediná corvette stáje DKR Engineering pilotovaná Camarou jezdila na jedenáctém místě před naším Jiřím Janákem.

Protože se na okruhu pořadí ustálilo a jezdci kroužili bez větších snah o předjetí, rozhodl se Matzke pro riskantní předjetí své týmově kolegyně. V nájezdu do šikany Gillese Villeneuva však torpédoval pravý bok fordu Vaniny Ickx a poté, co se rozplynul kouř z pneumatik po hodinách jejího vozu a Matzkeho výletu do kačírku, byly již oba vozy belgické stáje bez zadních křídel. Za nimi jedoucí Camara zvolil raději cestu přes kačírek. Oba fordy zastavily následně v boxech, kde nejprve museli mechanici hasit hořící zadní brzdy Matzkeho vozu. Belgická stáj se dostala do situace, kdy musela před domácím publikem odstoupit najednou s oběma vozy.

Nájezd do první zatáčky 13. kola byl nešťastný pro Winkelhocka, který se musel zabývat viditelným přetočením svého lamborghini. Manévr dokázal dovést do úspěšného konce, ale jeho zaváhání využil Enge a dostal se na třetí pozici.

Na druhém místě jezdící Makowiecki se konečně odhodlal alespoň k naznačování útoků. Snahy o protáhnutí se vnitřkem v Eerste Linkse nebyly úspěšné.

V tu chvíli se již přiblížily zastávky v boxech, kam ihned zamířil Enge, Kox, Piccini, Krumm a Brabham. Vedoucí dvojice zůstávala na okruhu a v šikaně Kleine se Makowieckiemu podařilo udolat Catsburga.

Ihned se začal vzdalovat. Holandský pilot poté zamířil do boxů na výměnu. Vedoucí Mako ždímal ze sebe i svého vozu maximum než zajel v 21. kole do boxů. Při zastávce v boxech se však zadrhla výměna pravého zadního kola a střídající Martin se do závodu vrátil až na sedmém místě.

O vedení po výměnách jezdců se mezitím strhl boj. Hezemans, který vystřídal Catsburga, se dostal pod tlak Hohenadela (střídal Picciniho). Zkušený Holanďan za volantem corvetty podlehl ve 22. kole. Toto kolo nebylo šťastné ani pro Martina, který ztratil dvě místa, když byl předjet Piccionim a Zontou.

Opotřebování pneumatik Hohenadelova astonu bránilo vybudování náskoku německého jezdce a dotáhl se na něj Hezemans následovaný Bassengem. Čtvrtý jezdil Müller, kolega Engeho.

Do konce závodu zbývalo deset minut a vedoucí čtveřice se vešla do rozmezí 1,8 vteřiny a pomalu se schylovalo k závěrečnému dramatu. V 35. kole vyšel Bassengovi útok v zatáčce Sterrenwacht a na výjezdu ze zatáčky předjel Hezemanse. Německý pilot vycítil šanci na výhru a dotáhl se na vedoucího krajana. Při brzdění před šikanou Jacky Ickx se Bassengovi lehce rozvlnilo jeho lamborghini a došlo ke kontaktu s astonem Hohenadela. Ten byl pro něj osudný, protože došlo k poškození pravého předního zavěšení. Hohenadel dovlekl pochroumaný vůz do první zatáčky, kde jej komisaři umístili vedle poškozeného Mückeho vozu stejné značky.

V 39. kole protnul Basseng na prvním místě cílovou pásku před Hezemansem. V závěrečném finiši o bronzový stupínek se strhl souboj mezi Müllerem a Wendlingerem. Zbývající bodované pozice obsadil pátý Martin a šestý Piccione. Kolega Janáka, Max Nilsson, dovezl vůz na osmém místě.

p.
 Posádka  Tým
Čas/Ztráta
1. 
 M.Basseng/M.Winkelhock  All-Inkl.com Münnich MS
1:00:19.287 
2. 
  M.Hezemans/N.Catsburg  Exim Bank Team China
+ 3.251 
3. 
  A.Müller/T.Enge  Young Driver AMR
+ 6.715 
4. 
  K.Wendlinger/P.Kox  Swiss Racing Team
+ 6.778 
5. 
  M.Martin/F.Makowiecki  Marc VDS Racing Team
+ 7.055 
6. 
  C.Piccione/S.Dusseldorp  Hexis AMR
+ 11.128 
7. 
  L.Luhr/M.Krumm  JR Motorsports
+ 33.588 
8. 
  M.Nilsson/J.Janák  Swiss Racing Team
+ 1:12.490 
9. 
  M.Rossi/J.Camara  DKR Engineering
+ 1:17.326 
10. 
  A.Piccini/C.Hohenadel  Hexis AMR
+ 3 kola 
11. 
  D.Brabham/J.Campbell-Walter  Sumo Power GT
+ 6 kol 
12. 
  E.Bernoldi/R.Zonta  Sumo Power GT
+ 10 kol 
13. 
  M.Pavlović/M.Matzke  Belgian Racing
+ 29 kol 
14. 
  V.Ickx/M.Beche  Belgian Racing
+ 29 kol 
15. 
  D.Turner/S.Mücke  Young Driver AMR
+ 36 kol 
16. 
  P.Dumbreck/R.Westbrook  JR Motorsports
+ 38 kol 
17. 
  N.Pastorelli/D.Schwager  All-Inkl.com Münnich MS
+ 38 kol 

Změny jezdeckých sestav.

Vanina Ickx se vrátila do šampionátu pořádaném SRO po šesti letech. Dcera bývalého pilota F1, Jackyho Ickxe, začínala svoji kariéru v cestovních vozech. Zde se ve voze Renault poprvé účastnila 24 hodinového závodu ve Spa. Pokračovala i poté, co byl v roce 2001 zařazen do šampionátu FIA GT. S gétéčky má v Belgii za sebou pět účastí ve třídách G2, GT2 a GT1. K nim přidala v roce 2005 další tři starty v tříhodinových závodech mistrovství FIA GT. Vášeň pro vytrvalostní závody mohla uspokojit i v nejslavnějším vytrvalostním podniku, 24 hodin Le Mans, kde nastoupila celkem šestkrát. Mezitím závodila v belgických gétéčkách, DTM anebo LMS. Belgická závodnice má prozatím dohodu na závod v Zolderu, kde se bude ve voze střídat s Mathiasem Bechem. V minulém závodě měla také startovat, ale problémy s bezpečným usazením se nepodařilo v Abú Zabí vyřešit.

Jejím kolegou bude Švýcar Mathias Beche, který do roku 2009 působil v nižších formulových šampionátech. Poté zkoušel také jízdu s prototypy a vozy GT několika kategorií. Včetně vozu Ford GT, který měl možnost poznat loni při závodě série LMS ve Spa. Zde s Hirschim a Mutschem dosáhli na stříbrnou pozici. Další zkušeností s gétéčkem byl závod série ILMS v Šanghaji s vozem Aston Martin DBR9 třídy GT2 a dva starty v GT3 v závěru loňské sezóny. Právě v Zolderu dosáhl v prvním závodě na třetí příčku při startu ve Fordu GT stáje Marc VDS Racing, na jejichž základech vznikl Belgian Racing.

Smutná zpráva ze Švýcarska.

Ve čtvrtek byla oznámena zpráva o pondělním úmrtí 44letého zakladatele stáje Matech Competition a firmy Matech Concepts, Martina Barteka. Příčina smrti zatím není známa.

Martin Bartek se po kariéře ve finančnictví rozhodl vstoupit do motorsportu v roce 2006. Založil stáj Matech Competition, s níž se v roce 2007 zúčastnil šampionátu GT3. V tomto roce také založil společnost Matech Concepts. Jejím prostřednictvím zahájil vývoj vozu na bázi Fordu GT pro GT3. Jeho snem bylo navázat s novým modelem na úspěšná vystoupení legendárního vozu v 60tých letech minulého století v Le Mans. Nejprve s tímto vozem si stáj Matech zajistila titul mezi týmy v GT3. O rok později vyhrála ve 24 hodin ve Spa ve třídě G3 a celkově skončila sedmá. V tomto roce Matech vyvinul a testoval stejný model vozu pro kategorii GT1. Martin Bartek patřil mezi příznivce nově vznikajícího mistrovství světa GT1, do něhož v úvodní sezóně úspěšně nasadil dvojici vozů.

„Závodit v Le Mans je životní sen každého závodníka. Pokud by mně někdo před dvěma roky řekl, že budeme závodit s dvěma Fordy GT v Le Mans …..nevěřil bych mu.“ Tato slova šéfa švýcarské stáje jsou zmíněna ve videonahrávce Znovuzrození věnované účasti jeho vozů ve třídě GT1 v loňském ročníku slavného závodu. Bohužel dalšího vystoupení Fordu GT upraveného pro třídu GTE v Le Mans se již nedočká.

Čest jeho památce.