Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Verstappen je favoritem, Alonso vyhraje na suchu jen těžko, má jasno Enge

Verstappen je favoritem, Alonso vyhraje na suchu jen těžko, má jasno Enge

Exkluzivní rozhovor s bývalým pilotem F1

Maxe Verstappena vidí jako letošního favorita na zisk titulu mistra světa F1. Fernandu Alonsovi by první vítězství po deseti letech přál, nemyslí si ale, že by ho Španěl mohl dosáhnout za standardních podmínek. Mimo jiné i to prozradil v našem exkluzivním rozhovoru Tomáš Enge, který se rozpovídal mimo jiné i o svém nově založeném týmu na scéně virtuálního závodění nebo o možném startu při podniku WRC.

Letošní sezona F1 odstartovala závodem v Bahrajnu. Jak se vám začátek sezony líbil?

Red Bull a Max suverénně dominovali, to už je taková klasika. Alonso předvedl skvělý závod. U Ferrari to byla trochu katastrofa. Super byly souboje ve středu pole. Byl to atraktivní závod.

Jak Alonso naznačoval v předsezonních testech, tak se mu dařilo i v závodě. Zdá se, že to auto bude mít na zajíždění dobrých výsledků. Bylo špičkové, jak si Alonso vychutnal Hamiltona i Sainze.

Trochu se obávám, že by dominance Red Bullu mohla letošní sezonu malinko znehodnotit. Trochu více jsem očekával i od Mercedesu. Myslím si, že spousta lidí i oni samotní očekávali, že po loňské sezoně přijde takové zlepšení, že budou opět jezdit vpředu.

Když se na to ale podíváme historicky, tak pokaždé, když došlo ke změně technických předpisů, tak většinou skončila éra jedné stáje a naopak začala éra jiného týmu. Doufám ale, že Red Bull konkurenci o mnoho neujede. To by nám všem trochu zkazilo sezonu.

Výkon Fernanda Alonsa v Bahrajnu na Tomáše Engeho zapůsobil. Foto: Aston Martin



Každopádně jsou ale Max Verstappen a Red Bull vašimi favority na zisk titulu?

Absolutně.

Jak už jsme nakousli, dalším zajímavým příběhem úvodu letošní sezony je forma Aston Martinu. Fernando Alonso pro něj dokázal v Bahrajnu vybojovat pódium. Myslíte si ale, že tato stáj udrží krok s konkurencí i ve zbytku sezony, nebo naopak očekáváte, že ji Mercedes i Ferrari ve vývoji utečou?

Když se podívám do historie, tak to bývalo tak, že některé týmy dokázaly na začátku sezony jezdit hodně vysoko, loni to byla například Alfa Romeo s Bottasem. V průběhu sezony už se jim ale tolik nedařilo a naopak jim začaly tovární týmy utíkat. Budu rád, když si Aston formu udrží, v minulosti to ale bylo často tak, že týmy, které měly na začátku sezony formu, si ji v dalším průběhu neudržely.

Teď mě zajímá čistě váš tip. Vyhraje letos Fernando Alonso opět po deseti letech velkou cenu, nebo ne?

Může se to stát. Nejen Alonsovi, ale komukoli. Stačí, když nastanou nějaké neočekávané podmínky. Myslím si ale, že na suchu takovou šanci nemá a mít nebude. Když do toho ale promluví například déšť nebo jiné taktické věci, tak se to samozřejmě stát může. Každopádně bych mu to moc přál.

O vás bylo v poslední době hodně slyšet díky založení vlastního virtuálního týmu s názvem Tomáš Enge SIM Racing. Co vás na tuto myšlenku přivedlo?

Už nějakou dobu jsem to samozřejmě sledoval. Nejvíce tomu pomohl samozřejmě koronavirus. Na začátku koronavirové pandemie jsem se totiž i já zúčastnil některých virtuálních závodů, protože všechno bylo zavřené a my se nemohli vydat na skutečnou závodní trať. Poté jsem se seznámil s jedním šikovným člověkem, který tomu rozumí. Byl to Martin Viďourek ze společnosti ALL4SIM a právě s ním jsem dal dohromady nápad založit plně profesionální tým.

V začátcích samozřejmě budeme pomalu zkoumat, kterou cestou bychom se chtěli vydat a které šampionáty jezdit. Hledáme k tomu i vhodné jezdce, kterým bychom rádi dali tu nejlepší podporu a vytvořili jim co nejlepší zázemí. Tady je to samozřejmě něco jiného. Není to o tom dát jezdci nové pneumatiky, ale technickou a softwarovou podporu.

Dnes už týmy mají své stálé inženýry a testovací jezdce, kteří zkoušejí a vyvíjejí nastavení aut pro simulátor. Tým jsme dali dohromady s tím, že cílíme na světovou špičku. Začínáme sice u nás doma, cílíme ale na světovou špičku a na světové závody. Chceme se dostat na úroveň těch nejlepších týmů, které se virtuálnímu závodění věnují už dlouhá léta. Vím, že bude nějakou dobu trvat, než se tam dostaneme, ale věřím, že se nám to podaří.

Stáj Tomáš Enge SIM Racing bude letos působit mimo jiné v seriálu Mercedes-Benz VirtualGP, což je nejprestižnější virtuální seriál v Česku a na Slovensku. Foto: Tomáš Enge SIM Racing



Já osobně se často setkávám s názorem, že virtuální závodníci nejsou ničím jiným než jenom hráči počítačových her. Co si o tom myslíte vy? Jak moc musejí být dovednosti virtuálního závodníka podobné dovednostem skutečného závodního jezdce?

Ta disciplína má něco do sebe. Nevím, proč bychom nemohli virtuálního závodníka nazývat závodníkem. Když hrajete například šachy, je jedno jestli je hrajete na počítači nebo v reálu, je to stejné. Na počítači máte akorát výhodu, že nepotřebujete soupeře a můžete hrát s počítačem, zatímco v reálu potřebujete soupeře vždy. Je to ale to samé.

Sám jsem si virtuální závodění zkusil a vím, že momentálně nejsem vyježděný tak, abych mohl konkurovat těm nejlepším virtuálním závodníkům. Několikrát jsme tu navíc viděli, že se ze špičkového virtuálního závodníka stal špičkový závodník v reálném motorsportu, někdy dokonce i tovární jezdec. Něco takového bude z dlouhodobého hlediska cílem i pro nás.

Je to tím pádem velice rozšířená forma závodění. Největší rozdíl je samozřejmě v investicích. Když se někdo chce stát špičkovým závodníkem v reálu, musí na to vynaložit miliony korun. A to vůbec nemluvím o tom, když se někdo chce stát jezdcem F1. Když se ale chcete stát jezdcem F1 ve virtuálních závodech, tak jsou ty náklady nicotné. Je to jen o tom koupit si volant, pedály, sedačku, obrazovku, počítač a tak dále. To vás může vyjít všehovšudy na sto tisíc korun. Když si tedy například nějaký kluk našetří peníze, může se stát virtuálním závodníkem a klidně i jezdcem virtuální F1.

Vidím v tom velký potenciál. Ve virtuálním závodění může jezdit spousta kluků, holek, dětí i dospělých. Nehraje tu roli věk, maximálně zkušenost. Věnují se tomu patnáctiletí nebo dvacetiletí kluci, ale také čtyřicetiletí nebo padesátiletí chlapi.

V úplných začátcích má každé dítě doma Playstation nebo Xbox. Na tom všichni začínají, například ve hře Gran Turismo, která se dnes díky FIA dostala až na olympiádu esportu. To znamená, že jako hráč Gran Turisma se můžete dostat až na olympiádu. Tuto olympiádu pořádá Mezinárodní olympijský výbor. Když si dnes potřebuji najít nějakou informaci, jdu na Google. Když potřebuji něco upravit, zeptám se umělé inteligence, která mi s největší pravděpodobností dá odpověď, kterou hledám. Esport bude nedílnou součástí závodění, ať se to někomu líbí nebo ne.

Nehledě na to, že na simulátoru se dnes skuteční jezdci učí nové tratě a udržují se díky nim ve střehu. Například takový Martin Macík si nekoupil simulátor proto, aby mohl hrát hru Rallye Dakar, ale aby se udržoval ve střehu, i když nesedí v kamionu. V tom všem dnes simulátor reálným jezdcům pomáhá. Vidím v tom tedy budoucnost.

Virtuální závodění má podle Tomáše Engeho velkou budoucnost. Foto: Tomáš Enge SIM Racing



Řekl jste, že bude vaším dlouhodobým cílem dostat virtuálního závodníka do skutečného závodnického světa. Uvažujete tedy do budoucna například o spolupráci s nějakým závodním týmem ze skutečného motorsportu, která by úspěšným jezdcům vaší stáje otevřela cestu do skutečného závodění?

Je to v plánu. Momentálně hledám tu správnou cestu, jak to uchopit. Ale ano, v plánu to je.

To bylo virtuální závodění a teď pojďme k tomu skutečnému. Čekají vás letos nějaké starty? V posledních letech jsme vás mohli vídat zejména při rallyeovém mistrovství republiky pro historické automobily s vozem Ford Escort RS 2000 MKI. Je tedy něco takového v plánu i letos?

Ano, to je další věc, kterou intenzivně řeším už asi půl roku (směje se - pozn. red.). Našeho Forda jsme začali přestavovat. Tato přestavba znamená jinou homologaci. Přecházíme z osmiventilového motoru na šestnáctiventilový, což v podstatě znamená postavit nové auto. Jsou potřeba například nové nápravy, brzdy, zavěšení, poloosy a tak dále. Nový motor by měl přijít brzy z Anglie. Jeli bychom rádi Šumavu, možná i Český Krumlov, dále Rallye Bohemia a Barum Rallye. Uvidíme, jestli i Pačejov.

Já bych ale jel velice rád také Středoevropskou rallye, což bude soutěž mistrovství světa. Pracuji na tom. Doufám, že to vyjde. Stejně jako loni bych ale chtěl jet také mistrovství Evropy v autokrosu. Kromě Přerova bych ale chtěl přidat také Novou Paku.

Nevím jestli to všechno vůbec zvládnu. Velkou prioritu pro mě má můj virtuální tým. Musím se s tím ale poprat. Vím, že mám dobré kolegy a přátele, kteří mi v tom pomáhají a na které se mohu spolehnout. To mi samozřejmě ulehčuje práci.

I letos figuruje mezi plány Tomáš Engeho autokros. Foto: Marat Engineering



Řekl jste, že by vás lákalo jet Středoevropskou rallye. Tu byste absolvoval s jakým autem?

Musel bych jet s moderním autem. Bude to buďto auto specifikace Rally2 nebo Rally3. Zjišťoval jsem také, zdali by nebylo možné jet s autem Rally1, ale cenově je to mimo naši planetu (směje se - pozn. red.).

V minulosti jste několikrát usedl do vozu Škoda Fabia Rally2 evo, naposledy loni při Pražském rallyesprintu. Je tedy ve hře i toto auto?

Jasně. Toto je nyní má první varianta. Mám to auto předdomluvené. Je mi jedno, jestli pojedu s novou Škodou Fabia RS Rally2 nebo s evem. Já ten rozdíl nepocítím. Beru to tak, že bych chtěl jako další milník zažít soutěž WRC. Pro mě bude hlavním cílem dojet.

Věřím tomu, že spousta lidí z Česka i z okolních států se bude chtít zúčastnit, třeba i lidé, kteří jezdi rallye jenom občas. Bude to pěkný podnik. Moc se na to těším. Startovat se bude před Pražským hradem, ve čtvrtek večer speciálka na výstavišti... Bude to špičkové. Věřím, že přijde spousta diváků.

Tomáš Enge by si mohl se Škodou Fabia zazávodit ve WRC. Foto: Pražský rallyesprint



Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Enge Racing