Novinky

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

  • 20.10.2025 Good Austin má kontrakt do roku 2034

Facebook Instagram

První ze 155 pohárů pro německou legendu

První ze 155 pohárů pro německou legendu

Mexické vzpomínky

1992. To byl rok, kdy se Michael Schumacher podíval ve F1 poprvé na pódium. Stalo se tak při Velké ceně Mexika, kde mladý Němec dojel do cíle jako třetí a upevnil si tak tehdejší pověst jedné z největších hvězd budoucnosti, kterou v dalších letech jenom potvrdil. Pojďme si při příležitosti Velké ceny Mexika na tento důležitý milník Schumacherovy kariéry zavzpomínat.

Sezona 1992 patřila týmu Williams. Revoluční monopost britské stáje s označením FW14B těžil především ze systému aktivního zavěšení, dále z kontroly trakce, vylepšené poloautomatické převodovky nebo z výkonného a spolehlivého desetiválcového agregátu Renault. Ten umožnil Nigelu Mansellovi dominovat a nebylo ničím neobvyklým, že Brit spolu se svým týmovým kolegou Riccardem Patresem nadělovali nejbližším pronásledovatelům až dvě sekundy na kolo. Přesto byl i Michael Schumacher s Benettonem během roku několikrát vidět.

Rodák z Kerpenu zažíval v roce 1992 svou první kompletní sezonu ve F1. Poprvé okusil královnu motorsportu už v průběhu předchozí sezony, kdy nejprve nastoupil za tým Jordan ve Spa-Francorchamps a poté si ho pro zbylých pět velkých cen přetáhl do Benettonu Flavio Briatore. Již ve svém nováčkovském roce na sebe nejednou upozornil a ačkoli Benetton neměl k dispozici tak špičkovou techniku jako Williams, Schumacher si mohl v sezoně 1992 pravidelně dělat zálusk na boj o nejvyšší příčky.

V roce 1992 vypadal kalendář F1 podstatně odlišně než dnes. Velká cena Mexika na Autodromu bratrů Rodríguézových v Mexico City se nekonala v říjnu, ale už v březnu – konkrétně jako druhý podnik sezony. V kvalifikaci si trať, která se vyznačovala vysokou nadmořskou výškou, hrbolatým asfaltem a rychlými pasážemi, podmanili podle očekávání jezdci Williamsu. Mansell získal pole position, Patrese stál po jeho boku. Schumacher se ale kvalifikoval hned za nimi jako třetí.

Cesta na stupně vítězů ovšem nebyla snadná. Hned v úvodu 69 kol dlouhého závodu totiž Schumacher nezvládl optimálně start. Díky tomu se před něj dostal nejenom Ayrton Senna s McLarenem, ale také týmový kolega Martin Brundle. Schumacher se tak rázem ocitl na pátém místě.

Po startu Velké ceny Mexika 1992 předjeli Michaela Schumachera Ayrton Senna i Martin Brundle. Foto: F1

 

Další kola ale ukazovala, že pilot Benettonu to myslí s útokem na pódium vážně. Už ve druhém kole zdolal Brundla a ihned se vydal nahánět Sennu. Schumacher byl sice rychlejší než tehdejší úřadující šampion, který měl v té době 23letého mladíka plná zrcátka, zvládal se ale držet před ním. Na rovinkách totiž Sennu podržel jeho motor Honda, který byl výkonnější než agregát Ford v útrobách Schumacherova Benettonu. Německému jezdci tak nebylo nic platné ani to, že měl lepší tempo než druhý Patrese.

Klíčový moment na cestě za Schumacherovým prvním pódiem ovšem přišel v 11. kole. V něm Senna odstavil svůj McLaren kvůli potížím s převodovkou. Díky tomu se Schumacher mohl vrátit na třetí místo, na kterém v poklidu dokroužil až do cíle. Chvíli se sice přibližoval ke druhému Patresemu, když ale Ital rychlého Schumachera zpozoroval, dokázal získat zpět bezpečný náskok.

Ze svého prvního pódia měl Schumacher v cíli pochopitelně radost. „Něco takového jsem opravdu nečekal. McLareny totiž byly ve warm-upu rychlé i s plnými nádržemi a já věděl, že na konci závodu budou rychlejší než my,“ nechal se tehdy slyšet Schumacher, který ovšem týmového kolegu Ayrtona Senny Gerharda Bergera porazil rozdílem bezmála 12 vteřin. „Po celý závod byl ten rozestup stejný, asi 9 nebo 10 sekund. Na konci jsem ale na to musel pořádně zatlačit, protože Berger se v jednu chvíli dotáhl na osm sekund,“ uvedl Schumacher.

Velká cena Mexika 1992 představovala pro Schumachera jedinou příležitost, kdy si mohl v Mexico City zazávodit. Od sezony 1993 totiž trať z kalendáře zmizela. Stalo se tak zejména z bezpečnostních důvodů. Ačkoli okruh patřil u jezdců mezi oblíbené, nelíbil se jim hrbolatý asfalt. Ten v roce 1992 dokonce způsobil nepříjemnou nehodu Ayrtona Senny v kvalifikaci. Znovu F1 zavítala do Mexika až v roce 2015.

V průběhu sezony 1992 přidal dalších sedm pódií a v Belgii dokonce poprvé zvítězil. Díky těmto výkonům skončil v konečném pořadí šampionátu na třetím místě za jezdci Williamsu.

V Mexiku 1992 zažil Michael Schumacher poprvé, jaké to je stát na stupních vítězů ve F1. Foto: Femadac

 

To byl ovšem jenom začátek úspěšného partnerství mezi Schumacherem a Benettonem, které vyvrcholilo dvěma tituly v letech 1994 a 1995. Poté Schumacher odešel do Ferrari, v jehož barvách přidal dalších pět titulů. Na ty dosáhl v sezonách 2000, 2001, 2002, 2003 a 2004. Kromě něj dokázal ve F1 vybojovat sedm titulů už jenom Lewis Hamilton.

První kapitola Schumacherovy veleúspěšné kariéry se uzavřela v roce 2006. Do královny motorsportu se sice vrátil ještě v období 2010-2012 s Mercedesem, tyto tři roky už ale v jeho podání nebyly příliš povedené. Do bojů o vítězství a tituly už se zapojit nedokázal a jeho maximem bylo třetí místo z Velké ceny Evropy 2012 v ulicích španělské Valencie. Během všech třech sezon navíc povětšinou zaostával za mladším kolegou Nicem Rosbergem.

Během své kariéry Schumacher dosáhl na 91 vítězství, 68krát startoval z pole position a na stupně vítězů vystoupal ve 155 případech. A právě Velká cena Mexika 1992 se zapsala jako prvním z těchto 155 závodů. V historických tabulkách všech zmíněných statistik se Němec nachází na druhé pozici za Lewisem Hamiltonem.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, F1, úvodní foto: F1