Novinky

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

  • 20.10.2025 Good Austin má kontrakt do roku 2034

Facebook Instagram

Co to tam ta FIA vyváděla?

Co to tam ta FIA vyváděla?

Lawson téměř zabil dva maršály.

Velká cena Mexika měla neobvykle velké množství momentů kritizovaných za to, že je FIA ​​nebo pořadatel nezvládli. První kontroverze vznikla hned v první zatáčce po startu. Z prvních čtyř jezdců brzdících vedle sebe na konci rovinky, dva na vnější straně nepřejeli první zatáčkou, kašlali na druhou a následně ani nemuseli brzdit do třetí. Charles Leclerc, ale hlavně Max Verstappen se prostě zařadili do čela, následně před sebe pustili Landa Norrise, avšak ne Lewise Hamiltona a ostatní. A nebyli jediní, trávník byl záchrannou sítí i pro další odvážlivce a vypočítavce a trest nepřišel, což hodně rozlítilo Fernanda Alonsa, jenž začal závod mimo první desítky a navzdory dobrému startu tam i zůstal.

Získali jsme pár pozic, v první zatáčce jsem byl agresivní, vypadalo to dobře. Jenže několik vozů jelo rovně, vynechali zatáčky a zařadili se tři, čtyři místa přede mě. Řekl bych, že je to trochu nefér. Podruhé v řadě se FIA ​​v první zatáčce prvního kola dívá někam jinam. Dobře, zapisuji si,“ řekl Alonso.

A zanedlouho FIA zašla do opačného extrému, určitě z pohledu Lewise Hamiltona. Po souboji s Verstappenem v šestém kole vynechal zatáčku a ubránil si pozici. Jeho proviněním bylo nerespektování čáry, vedle které se měl vrátit na trať, což mu asi umožnilo zůstat před Verstappenem. Trest přišel, ale ne pětisekundový, jak se očekávalo.

Stálo nás to čtvrté místo. Jedna věc je dostat trest, protože jsme opravdu nedodrželi instrukci ředitele závodu. Ale 10 sekund? Ani si nepamatuji, kdy naposled někdo dostal 10 sekund. Poslalo nás to za vláček na trati, na které nelze předjíždět," stěžoval si šéf Ferrari, Frédéric Vasseur.

Vynech pár zatáček, pódium tě nemine? Foto: Red Bull

To je ale všechno nic ve srovnání se dvěma maršály, kteří proběhli přes trať rovnou před vozem Liama ​​Lawsona. Takové věci jsou považovány za extrémně nebezpečné a za trestuhodné selhání pořadatele, i když se přihodí za virtuálním safety-carem, když je alespoň omezená rychlost vozů, to se už párkrát stalo. V Mexiku však maršálové odstraňovali z trati úlomky za plného závodního tempa, pouze pod žlutými vlajkami. Za velmi nebezpečnou situací je zřejmě chyba v komunikaci. Na začátku závodu byly všechny vozy v jednom vláčku, proto maršálové mohli dostat pokyn odstranit trosky i bez safety-caru. Dostali pokyn počkat, než vláček projede kolem. Jenže Lawson kvůli poškozenému křídlu zajel do boxů, odtrhl se od vláčku. A po návratu na trať mohl za první zatáčkou srazit dva maršály, kdyby si jich nebyl všiml, což na F1tv můžete vidět na záznamu z kamery na Lawsonově voze.

Kámo, co do ****?“, křičel Lawson svému závodnímu inženýrovi. „Och můj bože, to co mělo znamenat?! Viděls to? Mohl jsem je zabít!"

Tato chyba se samozřejmě musí vyšetřovat. Možná i kvůli ní byli všichni na konci závodu velmi opatrní a závod se prakticky dojel za virtuálním safety-carem, přestože vůz Carlose Sainze byl dobře odstaven a riziko nehrozilo. FIA to vysvětlila tím, že vůz začal kouřit a bylo třeba použít hasicí přístroj. Verstappen tak přišel o poslední příležitost předjet Leclerca a Oscar Piastri o poslední šanci předjet Olivera Bearmana.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin