Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Zemřel majitel úspěšného týmu v IndyCar Pat Patrick

Zemřel majitel úspěšného týmu v IndyCar Pat Patrick

Jeho posledním pilotem byl Tomáš Enge

Ve věku 91 let zemřel v úterý Pat Patrick, bývalý dlouholetý vlastník úspěšné stáje z IndyCar Series Patrick Racing. Informaci přinesl web Racer.com. Patrickův tým třikrát slavil vítězství v Indy500 a dvakrát také titul. Skončil v roce 2004, poslední dva závody za stáj odjel Tomáš Enge, pro něhož to zároveň byl debut v IndyCar.

„Pat byl velmi bystrý obchodník, měl přehled a viděl dopředu, takže pochopil, že pod USAC to nikam nevede. Proto s Rogerem (Penskem) založili CART,“ vzpomíná na Patrickův zřejmě nejvýraznější zápis do dějin amerického motorsportu dlouholetý manažer týmu Patrick Racing Jim McGee.

„Byl prospektor, takže zkoušel různé cesty, ale vždycky byl velmi odhodlaný něco dokázat a velmi hrdý na to, co CART dokázat. Miloval závodění, protože to byla výzva,“ zdůrazňuje McGee a připomíná Patrickovu minulost, kdy vydělal miliony hledáním ložisek a následnou těžbou ropy.

To byla také jeho cesta do světa IndyCar, když nejprve začal v roce 1967 sponzorovat tým Walta Michnera. Pak se stal spolumajitelem stáje a nakonec založil v 70. letech společně se svým obchodním partnerem tým Patrick Racing.

Třikrát stáj slavila vítězství v Indy500. To první přivezl už v roce 1973 Gordon Johncock, druhého stejný jezdec dosáhl v roce 1982. Johncock mezitím získal také jeden mistrovský titul, v roce 1976 ještě pod hlavičkou USAC. Když v roce 1979 vznikl CART, Johncock byl prvním pilotem, kterému se v nové sérii podařilo zvítězit.

Pat Patrick v roce 2004. Foto: IndyCar

Společně s Danem Gurneym, který s nápadem na vlastní sérii přišel, s Rogerem Penskem a dalšími předními šéfy stájí z CART se dočkal zákazu startu v Indy500 v roce 1979, který se ale majitelům týmů podařilo zvrátit u soudu.

Patrick hrál důležitou roli při vzniku juniorské série Indy Lights. Stejně jako Penske či Gurney si i Patrickův tým stavěl vlastní šasi – Wildcat. Pro tým závodili Wally Dallenbach, Mario Andretti, Danny Ongais, Kevin Cogan či John Paul Jr., který zemřel koncem minulého roku.

Jedním z pilotů, který zasáhl do dvou sezon a získal dvě třetí a jedno druhé místo, byl také Chip Ganassi. S ním uzavřel v roce 1989 Patrick dohodu – po sezoně mu předá kostru týmu. Jezdec, kterým byl hvězdný Emerson Fittipaldi, i se sponzorem (Marlboro) odejde ale k týmu Penske, který na oplátku Patrickovi na sezonu 1989 poskytne šasi. Jenže Fittipaldi vyhrál pět závodů včetně Indy500 a získal titul, což vedlo Patricka ke změně názoru na odchod do penze.

Patrick převzal zámořský projekt Alfy Romeo, do kokpitu posadil Roberta Guerrera a na Indy500 také Ala Unsera staršího. Ten měl jet i v Michiganu, ale v tréninku si zlomil nohu. Guerrera v roce 1991 vystřídal Danny Sullivan, ale týmu se nedařilo. Nahradit jej měl Bobby Rahal, jenže tým pod vedením Patricka neměl šanci získat motory Chevrolet kvůli špatným vztahům mezi Patrickem a Mariem Illienem z Ilmoru, který pro GM agregát Chevrolet připravoval.

Patrick totiž při spojení s Alfou Romeo Italům údajně poslal právě motor od Chevroletu, aby jej okopírovali, a Ilmoru přetáhl předního inženýra. Když pak o dva roky později přišel, že by chtěl motor, který vyhrál 60 z posledních 63 závodů, pro svůj tým získat, v Ilmoru o tom nechtěli ani slyšet. A mohli se za něj přimlouvat Roger Penske, Carl Haas a další, nebylo to nic platné. Patrick tak neměl jinou možnost, než na začátku roku 1992 svůj tým Rahalovi a jeho obchodnímu partnerovi Carlu Hoganovi odprodat.

Tomáš Enge ve voze týmu Patrick Racing. Foto: IndyCar

Pat Patrick ale mimo závodění dlouho nevydržel a už v roce 1994 dal dohromady tým, který testoval pneumatiky pro Firestone, vracející se do série. Další rok postavil na rošt vůz pro Scotta Pruetta, mimochodem poháněný Fordem. Pruett v druhém závodě pro nový tým dosáhl v Surfers Paradise pódiového umístění a v Michiganu se radoval z vítězství. U týmu vydržel tři roky, později za stáj závodili také Raul Boesel, Adrián Fernández, který přidal dalších šest vítězství, Roberto Moreno, Townsend Bell, Jimmy Vasser či Oriol Serviá. V roce 2000 skončili Fernández a Moreno druhý a třetí v konečném pořadí šampionátu!

Když CART v roce 2003 zkrachoval, Patrickův tým nepokračoval v Champ Cars- Místo toho se přesunul do In dyCar. Začal až pětistovkou v Indianapolisu, kterou odjel Al Unser Jr.. Ten po třech závodech oznámil konec kariéry. Jeden odjel Jeff Simmons, sedmkrát za stáj startoval Jaques Lazier. V posledních dvou závodech, na oválech ve Fontaně a Texasu, pak nastoupil Tomáš Enge. Tým ale neměl sponzory na další sezonu a skončil.

Pat Patrick byl v roce 2018 uveden do síně slávy amerického motorsportu.

Zdroj: Racer, úvodní foto: IndyCar