Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Red Bull souboj mezi Verstappenem a Pérezem nedopustí, myslí si Enge

Red Bull souboj mezi Verstappenem a Pérezem nedopustí, myslí si Enge

Exkluzivní rozhovor s jediným českým pilotem ve F1

Boj o titul v letošní sezoně F1, Roman Staněk a jeho šance ve FIA F3 nebo možný konec kariéry Sebastiana Vettela. I o těchto tématech jsme si v našem exkluzivním rozhovoru popovídali s Tomášem Engem.

V úvodu sezony probíhal boj o titul zejména mezi Charlesem Leclercem a Maxem Verstappenem. Mimo jiné i kvůli technickým problémům ale nyní Leclercova ztráta narostla a do boje o titul se naopak připojil Sergio Pérez. Jak se vám tedy zatím letošní sezona líbí?

Začátek byl skvělý a napínavý. Myslím si, že je to pořád napínavé, ale bohužel nám do toho trochu házejí vidle technické problémy Leclerca. Také měl drobnou nehodu v Imole a v Monaku mu Ferrari zpackalo strategii. Nyní se zdá, že jeho ztráta je velká a Red Bull vypadá v určitých závodech rychleji než Ferrari. Hlavně se ale zdá být strategicky silnější. Je to o tom, aby se Ferrari po technické a strategické stránce vrátilo zpět do pohody. Věřím, že Leclerc má na to, aby ztrátu na Verstappena dohnal. Red Bull je ale nyní na koni.

Sergio Pérez byl po vítězství ve Velké ceně Monaka optimistický a začalo se o něm mluvit jako o kandidátovi na titul. Myslíte si ale, že Red Bull bude ochotný zajít tak daleko jako například kdysi Mercedes s Hamiltonem a Rosbergem a nechá své jezdce volně bojovat o titul?  Nebo očekáváte, že přijdou ke slovu týmové příkazy? Koneckonců, když Verstappen dotáhl v Baku Péreze, Mexičan dostal příkaz, aby s ním nebojoval a nechal se předjet....

V žádném případě to nedopustí. Jedou kalkulovaně a vědí, že vítězství Verstappena jim pravděpodobně přinese i titul mistra světa. Co se týče Sainze, tak u něj má Ferrari ještě větší problémy se spolehlivostí nebo se strategií než u Leclerca. Je vidět, že to nezvládají. Ani druhý jezdec Ferrari tak neohrožuje Pérezovu pozici a tím pádem není hrozbou v boji o vítězství v Poháru konstruktérů.

Red Bull rozhodně nedopustí to, aby se jeho jezdci obírali o body vzájemnými souboji. Naopak se jim jejich taktická hra daří perfektně. Myslím si, že pokud Red Bull i Ferrari budou pokračovat ve zbytku sezony stejným způsobem, tak Red Bull obsadí v šampionátu první dvě pozice.

Tomáš Enge neočekává, že by se boj o titul mezi Sergiem Pérezem a Maxem Verstappenem vyhrotil. Foto: Red Bull


Nakousnul jste Carlose Sainze. Ten letos za Leclercem zaostává, loni ho ale dokázal v celkovém pořadí porazit. Jsou tedy pro vás jeho výkony zklamáním?

Nechci říct, že by mu auto nesedělo tak jako třeba loni Pérezovi. Vždy do toho ale promluví nějaké drobnosti. Poslední pokus ve třetí části kvalifikace mu nevyjde, start mu nevyjde, má kolizi v první zatáčce, udělá chybu...

Řekl bych, že je trochu rozhozený. Rychlost měl, ve většině případů ji ale nedokázal proměnit v solidní výsledek v závodě. A když ano, tak dojel za týmovým kolegou Leclercem. Ten je letos zkrátka silnější než Sainz.

Nyní je Sainz 33 bodů za Leclercem, v úvodu sezony se ale zdálo, že by souboj mezi nimi mohl být vyrovnanější. První dva závody dokončil Sainz na stupních vítězů, ačkoli vždy za Leclercem. Poté ale v Austrálii nedojel poté, co vyletěl z trati a od té doby se zdá, že už to není úplně ono. Myslíte si, že například není v úplně nejlepším psychickém rozpoložení?


Psychologie v tom podle mě hraje velkou roli. Když jezdec není v naprosté pohodě, nevěří všemu, co dělá a zároveň chce uspět, tak vznikají chyby. Je mi to líto. Carlos je sympatický a velice rychlý jezdec. Jeho tátovi jsem vždy fandil a fandím mu pořád, když jede Dakar. Když jsou ale dva kohouti na jednom smetišti, tak jednoho mohou psychicky zlomit i problémy, které ani nejsou způsobeny přímo jím samotným, ale například soupeři, týmem nebo technikou. Každý takový problém může hrát roli.

Možná má Carlos jenom smůlu. Nepovede se mu poslední kolo ve třetí části kvalifikace a pak se to s ním veze i v závodě nebo třeba nemá v závodě tak optimální nastavení jako Leclerc. Může to být psychologická hra, která v tomto světě dokáže udělat z hvězdy nulu. Možná je to ale jenom smůla. Ferrari sice má dobré auto, jako tým ale nejsou na takové úrovni jako Mercedes nebo Red Bull. Vidíme ale, že sem tam udělají chybu i Red Bull nebo Mercedes, nikdo není neomylný.

U Mercedesu letos George Russell pravidelně poráží sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona. Je to pro vás překvapení nebo jste měl takové tušení již před sezonou?

Myslel jsem si, že mu bude šlapat na paty. Russell prožil tři sezony ve Williamsu. Tam měli nekonkurenceschopné auto a on se s ním přesto dokázal občas dostat i do třetí části kvalifikace. Je vidět, že je zvyklý dostat se na špici i s vozy, které nefungují úplně stoprocentně. A to z něj možná udělalo tak silného jezdce.

Mercedes v posledních sezonách relativně dominoval. Teď už nedominuje a je vidět, že Russell se s tím dokázal vypořádat lépe. Dokáže jet na hraně auta a ne za hranou, jako je tomu kolikrát u Hamiltona. Každá chyba nemusí být vidět. Například můžete najet o něco rychleji do zatáčky a hned ztratíte více času, než kdybyste ji projel o trochu pomaleji. A o tom to je. Zajeté časy a výsledek závodu se skládá z těchto drobností.
Zkušenosti s nekonkurenceschopným Williamsem letos Russellovi podle Engeho pomáhají. Foto: Mercedes


Myslíte si, že v tomto rozdílu mezi Russellem a Hamiltonem může hrát roli také motivace? Russell dosud závodil za Williams, kde se na stupně vítězů dostal jen loni díky druhému místu v Belgii. Tam se navíc kvůli dešti ani pořádně nezávodilo. Zisk stupňů vítězů je tedy pro něj stále relativně něčím novým. Hamilton už naopak má sedm titulů, 103 vítězství a v nejlepším případě třetí příčka už tak pro něj nemusí být takovou motivací...

Nemyslím si, že by se jeho motivace zmenšila. Zkrátka se snaží až moc a překračuje hranici, kterou mu auto dovoluje. Z toho pramení drobné chyby, které ani nemusejí být v televizi vidět. Největší problém samozřejmě mají s tím, že jejich auto strašně moc poskakuje. To se u Hamiltona projevilo v Baku, kdy měl velké bolesti zad. Věřím tomu. Ta trať je městská a hrbolatá a i když tam je relativně pěkný nový asfalt, pořád tam jsou hrboly. Cílová rovinka je hodně dlouhá a pokud tam auto skáče, tak svaly a tělo dostávají takové otřesy, že to pro někoho může být velká potíž.

Ve F1 stále závodí i dva bývalí šampioni - Fernando Alonso a Sebastian Vettel. S jejich budoucností to ještě nedávno vypadalo všelijak. Zatímco u Vettela se mluví o možném konci kariéry, u Alonsa se spekulovalo o tom, že by ho Alpine mohl nahradit Piastrim. Teď to ale vypadá tak, že Alonso u Alpine zůstane a Piastri bude poslán na "hostování" do Williamsu. Kdybyste byl čistě hypoteticky šéfem Alpine, nechal byste si čtyřicetiletého bývalého šampiona Alonsa nebo byste místo něj angažoval mladíka Piastriho, který v juniorských sériích vyhrál v podstatě vše, co se dalo?

Já si myslím, že Alonso v posledních závodech podává lepší výkony než týmový kolega Ocon, minimálně je stejně rychlý. A jelikož je o trochu rychlejší, tak nemá důvod končit. Motivaci i cit pro auto navíc pořád má.

A co Vettel? Věříte tomu, že by opravdu po letošní sezoně mohl F1 opustit?

Těžko říct. I on F1 pořád miluje, chce ji jezdit a dělá pro to všechno. Za to, jaké má auto, nemůže a nemůže tak výsledky úplně ovlivnit. Jestli skončí, to si netroufám odhadovat. Nepřemýšlel jsem o tom a ani jsem se na něj nesoustředil. Nedokážu to odhadnout.

Přesuňme se nyní z F1 do FIA F3. Jak hodnotíte letošní výkony Romana Staňka? Po přestupu do Tridentu u něj můžeme vidět velký vzestup. Získal první vítězství a v průběžném pořadí šampionátu je druhý...

Má to skvěle rozjeté. Je možné, že kdyby se mu povedl první podnik v Bahrajnu, tak by šampionát vedl. Uvidíme. Má dobře našlápnuto k tomu, aby skončil v první trojce. Kdyby se ale chtěl poohlížet po sedačce ve F1, musí za každou cenu šampionát vyhrát. S jeho talentem a autem, které má k dispozici, se mu to ale může povést. Velkým krokem pro něj bude F2. Doteď neměl k dispozici vůz, který by byl schopen dojíždět pravidelně na stupních vítězů, jenom ve výjimečných případech. Já ale věřím tomu, že se mu to letos podaří a příští rok ho uvidíme v F2.
Roman Staněk má podle Tomáše Engeho dobře nakročeno do F2. Foto: Trident

Vidíte ve FIA F3 nějaký výjimečný talent, který by v budoucnu mohl dosáhnout velkých úspěchů v F1?


Teď to asi nejsem schopen říct. FIA F3 nesleduji úplně dopodrobna. Sleduji hlavně Romana. Všichni to ale mají jako na houpačce. Jednou jsou nahoře, jednou nedojedou, je to zkrátka FIA F3. Tito mladí kluci hodně chybují a nevidím tam nikoho, kdo by měl vyloženě nalajnovanou cestu.

Podívejme se na Oscara Piastriho. Hned ve svých prvních sezonách vyhrál FIA F3 i F2, přesto se ale do F1 nedostal. Právě on by ale podle mě mohl být teoreticky ten další Verstappen nebo Hamilton. Uvidíme, jestli nahradí v průběhu sezony Latifiho. Ten se strašně trápí. To samé platí pro Micka Schumachera. Čím hůře na tom Haas je, tím hůře je na tom i Mick Schumacher. Těžko říct, jestli se tam udrží. Asi by moc chtěl, ale určitě nemá v sobě to, co měl jeho táta. Uvidíme tedy, jestli tam bude nějakou dobu jen kvůli jménu nebo jestli bude nahrazen někým jiným. Až to přijde, tak to přijde, do toho nikdo nevidíme.

Jak jste říkal, Oscar Piastri vyhrál během tří let titul ve formuli Renault, ve FIA F3 i ve F2. I přesto se ale do F1 nedostal. Co byste tedy řekl tomu, kdyby mezi F1 a F2 fungovalo podobné pravidlo jako je tomu třeba v USA mezi Indy Lights a IndyCar? Zde šampion Indy Lights získá finanční podporu, aby mohl v další sezoně odjet alespoň vybrané závody IndyCar. Mělo by tedy podle vás být zavedeno například nějaké pravidlo, které by šampionovi F2 zajišťovalo místo ve F1 pro další sezonu?

Letos je to tak, že týmy musejí v průběhu sezony dvakrát nasadit do volného tréninku mladíka. To si myslím, že je první krok k tomu, aby se další jezdci přiblížili k F1. Myslím si, že o penězích to moc není. Je to spíše o tom, jaké máte konexe.

Upřímně, to že se Piastri do F1 nedostal, nechápu. Momentálně nemáme ve F1 mnoho jezdců, o kterých by se dalo říct, že si sedačku nezaslouží. Mazepin už je pryč. Teď tu máme Latifiho, který hodně bourá a má velké problémy. Dost velké potíže má i Mick Schumacher. Čou na tom podle mě není špatně, když vezmeme v úvahu, že je to nováček. Jinak tu ale není žádný jezdec, který by byl vyloženě průšvihem.  Myslím si ale, že dříve nebo později to dopadne tak, že Piastri nahradí Latifiho.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: RTR projects