Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Pérez srovnává na 2:2

Pérez srovnává na 2:2

Velká cena Ázerbájdžánu - závod

Verstappen, Pérez, Verstappen a nyní zase Pérez. Mexický závodník si při Velké ceně Ázerbájdžánu připsal druhý letošní triumf. K němu mu pomohl výjezd zpomalovacího vozu, během kterého mohl absolvovat zastávku za mnohem menší časovou ztrátu než jeho kolega a ujal se vedení. Verstappenovi musela stačit druhá příčka, zůstává ale lídrem šampionátu. Vítěz kvalifikace Leclerc v závodním tempu Red Bullu nestačil a obsadil třetí pozici.

Do Velké ceny Ázerbájdžánu startoval díky vítězství v páteční kvalifikaci jako první Leclerc. V první řadě mu dělal společnost Verstappen. Následovali Pérez, Sainz, Hamilton, Alonso, Norris, Cunoda, Stroll, Piastri, Russell, Albon, Bottas, Sargeant, Čou, Magnussen, Gasly a De Vries.

Dva jezdce jsme na roštu neviděli. Ocon a Hülkenberg totiž startovali z boxů kvůli porušení pravidel parc fermé. Zatímco pilot stáje Alpine se původně kvalifikoval jako dvanáctý, Hülkenberg skončil sedmnáctý. U Ocona ale došlo pro sprintovém rozstřelu k úpravě zavěšení. U Hülkenberga Haas upravoval nastavení po sprintu, neboť se mu při něm hodně drolily zadní pneumatiky.

Jako nejlepší byla před závodem označena jednozastávková strategie. Podle ní měli piloti odstartovat na střední směsi a mezi 13. až 20. kolem poté přezout na tvrdou. V Baku jsou ale zdi velmi blízko a existovala tak vysoká pravděpodobnost, že na trať vyjede minimálně jednou zpomalovací vůz. Proto se muselo počítat s tím, že do hry vstoupí nejrůznější alternativní strategie.

Vzduch měl před startem teplotu 25 stupňů. Teplota asfaltu činila 44 stupňů.

Většina jezdců pro start skutečně nazula střední směs pneumatik. De Vries, Ocon a Hülkenberg šli ale odlišnou cestou. Vsadili na delší úvodní usek a obuli tvrdou sadu.

Ferrari sice stálo na pole position, nedalo se ale říct, že jsou Italové pro závod favority. Sobotní sprint totiž napověděl, že Red Bull je na tom v závodním tempu o něco lépe. Pérez se totiž zvládl s Leclercem vypořádat a dojel si pro vítězství.

První zatáčka se obešla bez větších potíží. Leclerc zůstal první, Verstappen druhý a Pérez třetí. Alonso si ve druhé zatáčce brousil zuby na Hamiltona, Brit ale pátou příčku udržel.

Dopředu se dostal Stroll, který už byl sedmý. Nahoru šel také Russell. Pilot Mercedesu se po startu z 11. pozice brzy vrátil do nejlepší desítky a kroužil po dráze jako devátý.

Verstappen proháněl už během prvního kola Leclerca a již v nájezdu do druhého kola byl Leclercovi velmi blízko. K útoku se ale zatím neodhodlal. Bylo ovšem jasné, že jakmile bude od třetího kola povoleno používání systému DRS, bude pro Leclerca velmi těžké udržet Verstappena za svými zády.

Charles Leclerc ve vedení dlouho nezůstal. Foto: Scuderia Ferrari



I v nájezdu do třetího kola se Verstappen na cílové rovince Leclercovi přibližoval. I tentokrát ale byl příliš daleko.

Ve třetím kole už ale měl Verstappen možnost použití DRS a na rovince před třetí zatáčkou přišel od Nizozemce první náznak útoku. Ani tentokrát ale k výměně pozic nedošlo.

V nájezdu do čtvrtého kola už byl ale Leclerc bez šance. Verstappen se přes něj přehnal a Leclerc spadl na druhou příčku. Navíc si musel začít dávat pozor na Péreze, který rovněž nebyl daleko.

Zatímco se na špici bojovalo o vítězství, upozornil na sebe Hamilton. Brit kroužil po dráze jako pátý. Zajel ovšem nejrychlejší kolo závodu a dotahoval se na Sainze.

Verstappen začal ihned po převzetí prvního místa úřadovat. Zajel totiž nejrychlejší kolo závodu a brzy navýšil svůj náskok před Leclercem nad jednu sekundu. Pilot Ferrari měl navíc stále za sebou Leclerca.

V první zatáčce šestého kola definitivně přišel Leclercův pád na třetí pozici. Pérez ho totiž za využití systému DRS zdolal.

Nejzajímavějším soubojem se tak stala bitva o čtvrté místo, kde Sainze naháněl Hamilton. Rozdíl menší než jedna sekunda ale byl i mezi piloty Aston Martinu. Stroll ale uvedl do vysílačky, že nebude na Alonsa útočit. Šetřil totiž pneumatiky.

Mezitím zajížděli do boxů první piloti. Na tvrdou sadu přezuli Gasly s Bottasem. Brzy je následoval i Albon.

Původně se možná mohla leckomu zdát, že po pádu Leclerca na třetí místo je další průběh boje o vítězství více méně daný. Pérez ovšem zajížděl nejrychlejší kola a svou ztrátu na Verstappena stáhl pod jednu sekundu.

Věci se měnily i v boji o čtvrtou příčku. Sainz začínal Hamiltonovi ujíždět a pilot Mercedesu se naopak musel bránit útokům Alonsa. Verstappen zareagoval na snažení svého parťáka Péreze a sebral mu nejrychlejší kolo závodu. Rozestup mezi dvojicí se ale stále pohyboval okolo jedné sekundy.

Fernando Alonso nebyl ani tentokrát daleko od stupňů vítězů. Foto: Aston Martin Racing



Hamilton byl na konci devátého kola povolán do boxů a uvolnil tak cestu pilotům Aston Martinu. Pokračovala přetahováná jezdců Red Bullu. Pérez opět zajel nejrychlejší kolo a navíc mohl využívat systému DRS.

V desátém kole se v potížích ocitl De Vries. Pilot AlphaTauri si poškodil vůz po kontaktu se zdí a zdálo se, že závod pro něj skončí. Red Bull povolal do boxů Verstappena, kdyby náhodou vyjel na dráhu zpomalovací vůz.

A tušení rakouské stáje bylo správné. Ředitelství závodu skutečně povolalo na dráhu zpomalovací vůz, aby bylo možné odklidit De Vriesovo auto. Red Bull ihned volal do boxů i Péreze. To samé učinil i Aston Martin u Alonsa.

V boxech se nakonec objevili téměř všichni z jezdců, kteří ještě neměli na kontě zastávku. A jak se vzápětí ukázalo, výjezd zpomalovacího vozu zamíchal pořadím. Nejenže převzal vedení Pérez, ale před Verstappena se dostal i Leclerc. Čtvrtý byl Sainz, pátý Alonso, šestý Russell, sedmý Stroll, osmý Ocon, devátý Hülkenberg a desátý Hamilton, který rovněž doplatil na to, že stavěl ještě před výjezdem zpomalovacího vozu. Reálně byl ale sedminásobný šampion osmý. Ocon s Hülkenbergem totiž plánovali vydržet na tvrdé sadě déle a během zpomalovacího vozu proto to do boxů nezajeli.

Po zastávkách v boxech byli všichni na tvrdé sadě. Neočekávalo se, že ještě někdo bude ve zbytku závodu stavět, samozřejmě s výjimkou Ocona s Hülkenbergem.

Restart přišel na konci 13. kola. na Péreze ihned zaútočil Leclerc, Mexišan si ho ale pohlídal. Na rovince před třetí zatáčkou navíc musel pilot Ferrari čelit útoku Verstapppena, kterému podlehl. Red Bull tak byl znovu na prvních dvou místech. Dařilo se ale také Aston Martinům. Zatímco Stroll ihned po restartu sebral šesté místo Russellovi, Alonso předjel odvážným manévrem ve čtvrté zatáčce krajana Sainze. Představa, že Alonso získá další pódium, najednou nebyla tak vzdálená.

Russellův propad pokračoval. Sedmé místo mu sebral kolega Hamilton, který předtím bez větších obtíží zdolal Ocona s Hülkenbergem.

Pérez sice vedl, jeho vedení ale nebylo v bezpečí. Nejenže byl za ním kolega Verstappen, ale Mexičan byl navíc vyšetřován za to, že byl při zastávkách v boxech nebezpečně vypuštěn do cesty Leclercovi.

Netrvalo ale dlouho a Pérez si mohl oddechnout. Sportovní komisaři sice nebezpečné vypuštění zaznamenali, nakonec se ale rozhodli, že není potřeba ho dále vyšetřovat. Mezera mezi Pérezem a Verstappenem činila 1,5 sekundy.

Stroll se v páté zatáčce otřel o zeď. Měl ale více štěstí než De Vries a pokračoval v jízdě.

Nyck de Vries se nadále trápí. Foto: AlphaTauri



Sportovní komisaři zaznamenali incident mezi Russellem a Strollem, který se odehrál během zastávek v boxech. Při něm se Russell v boxové uličce zařadil po bok Strolla a chvíli byl dokonce i před ním. Komisaři se ale situaci rozhodli dále nevyšetřovat.

Stroll ztratil ve 20. kole šesté místo. V šestnácté zatáčce totiž udělal chybu a na cílové rovince ho předjel Hamilton. Na třetí příčce to na žádné velké drama nevypadalo. Leclerc navyšoval náskok před Alonsem. K dobru měl 2,5 sekundy.

Rozestup mezi Pérezem a Verstappenem se i nadále pohyboval okolo jedné sekundy. Ocon a Hülkenberg stále pokačovali na tvrdé sadě pneumatik. Patřilo jim deváté, respektive desáté místo.

Russell kroužil za Strollem na osmém místě a zdálo se mu, že Kanaďanovy pneumatiky odcházejí. Pohrával si proto s myšlenkou, že podruhé zastaví a nazuje čerstvé gumy.

Zatímco Ocon s Hülkenbergem už měli na tvrdé sadě odjeto 25 kol, Gasly hospodaření s pneumatikami tak dobře nezvládal. Francouz totiž už podruhé zamířil do boxů. Dostal novou tvrdou sadu a propadl se na poslední 19. místo.

Hülkenberg se dostal do úzkých a trefil bariéru. Němec okamžitě žádal svůj tým, aby zkontrolovaly tlaky v pneumatikách. Vše ale bylo v pořádku a pilot Haasu pokračoval v jízdě. Spolu s Oconem už brzy překročili hranici 30 kol na tvrdých pneumatikách.

S Pérezovými šancemi to vypadalo stále lépe. Svůj náskok před Verstappenem navýšil na dvě sekundy. Nizozemec si navíc stěžoval na chování svého vozu.

Boj o třetí místo se naopak začal dramatizovat. Alonso totiž stahoval Leclerca a svůj rozestup snížil na jednu sekundu.

Nakonec ale šlo o falešný poplach. Leclerc totiž zabral a 14 kol před koncem už měl před Alonsem náskok tří sekund. Pozornost naopak přitahovali Sainz s Hamiltonem. Pilot Mercedesu už byl na Španělovi nalepen a brousil si zuby na jeho páté místo.

Čou měl technický problém a Alfa Romeo ho povolala do boxů. Zde Číňanovo vystoupení skončilo. Alfa Romeo tak mohla na dobrý výsledek zapomenout. Bottas totiž kroužil beznadějně na posledním 18. místě. Fin byl během závodu hned třikrát v boxech a při poslední zastávce nazul střední směs. Nic platné mu to ale nebylo.

Ani Čou Kuan-jü nakonec nedojel do cíle. Foto: Alfa Romeo



Ocon a Hülkenberg zahajovali už 40. kolo na tvrdé sadě pneumatik. Vše nasvědčovalo tomu, že by oba jezdci mohli pro závěr nazout nejměkčí směs. Vzhledem k těsným rozestupům ve druhé polovině výsledkové listiny to ale vypadalo, že spadnou hluboko.

Hamilton stále naháněl Sainze a pořád nebyl úspěšný. Svůj tým proto žádal, aby mu poskytl větší výkon motoru. O složení stupňů vítězů se zdálo být jasno. Pérez vedl o 3,5 sekundy před Verstappenem, třetí Leclerc měl na Alonsa zhruba stejný náskok.

Hülkenbergovy gumy už toho měly dost. Pilota Haasu tak předjel Norris a sebral mu desáté místo. Zanedlouho ho pokořil i Cunoda. Ocon stále pokračoval jako devátý.

Alonso začal v závěru zajíždět jedno nejrychlejším kolo za druhým a stáhl Leclerca na dvě sekundy. Mercedes se rozhodl na Španělovy časy reagovat. Zavolal Russella do boxů. Brit zůstal po návratu osmý. Dostal ale měkké gumy a měl tak dobrou šanci zajet nejrychlejší kolo. Do boxů zajeli i Hülkenberg s Oconem. Učinili tak až v posledním kole.

Pérezovi už nikdo vítězství nesebral a triumfoval podruhé v letošní sezoně. Současně se stal prvním pilotem, který dokázal v Baku zvítězit podruhé. Leclerc sice udržel třetí místo, Alonso ale předvedl působivý finiš a na Monačana nakonec ztratil méně než sekundu. Russell nakonec dokázal zajet nejrychlejší kolo. Po zastávce Ocona nakonec dokázal bodovat jedním bodem desátý Cunoda.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:32:42,436 51 25
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull +2,137 51 18
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +21,217 51 15
4. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +22,024 51 12
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +45,491 51 10
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +46,145 51 8
7. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +51,617 51 6
8. George Russell Mercedes Mercedes +74,240 51 4+1
9. Lando Norris McLaren Mercedes +80,376 51 2
10. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +83,862 51 1
11. Oscar Piastri McLaren Mercedes +86,501 51 0
12. Alexander Albon Williams Mercedes +88,623 51 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari +89,729 51 0
14. Pierre Gasly Alpine Renault +91,332 51 0
15. Esteban Ocon Alpine Renault +97,794 51 0
16. Logan Sargeant Williams Mercedes +100,943 51 0
17. Nico Hülkenberg Aston Martin Mercedes 1 kolo 50 0
18. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 50 0
DNF Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari - 36 0
DNF Nyck de Vries Williams Mercedes - 9 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023

p. Jezdec
1. Max Verstappen 93 25 19 25 24                                      
2. Sergio Pérez 87 18 25 11 33                                      
3. Fernando Alonso 60 15 15 15 15                                      
4. Lewis Hamilton 48 10 10 18 10                                      
5. Carlos Sainz 34 12 8 - 14                                      
6. George Russell 28 6 12 - 10                                      
7. Charles Leclerc 28 - 6 - 22                                      
8. Lance Stroll 27 8 - 12 7                                      
9. Lando Norris 10 - - 8 2                                      
10. Nico Hülkenberg 6 - - 6 -                                      
11. Valtteri Bottas 4 4 - - -                                      
12. Pierre Gasly 4 2 2 - -                                      
13. Esteban Ocon 4 - 4 - -                                      
14. Oscar Piastri 4 - - 4 -                                      
15. Čou Kuan-jü 2 - - 2 -                                      
16. Juki Cunoda 2 - - 1 1                                      
17. Alexander Albon 1 1 - - -                                      
18. Kevin Magnussen 1 - 1 - -                                      
19. Logan Sargeant - - - - -                                      
20. Nyck De Vries - - - - -                                      

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023

p. Jezdec
1. Red Bull 180 43 44 36 57                                      
2. Aston Martin 87 23 15 27 22                                      
3. Mercedes 76 16 22 18 50                                      
4. Ferrari 62 12 14 - 36                                      
5. McLaren 14 - - 12 2                                      
6. Alpine 8 2 6 - -                                      
7. Haas 7 - 1 6 -                                      
8. Alfa Romeo 6 4 - 2 -                                      
9. AlphaTauri 2 - - 1 1                                      
10. Williams 1 1 - - -                                      

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing