Russellova smlouva není vůbec špatná
 
						
							Má obrácenou výkonnostní klauzuli.
George Russell bude chtít na VC Mexika zajisté co nejdříve zapomenout. Po startu byl jedním z jezdců, kteří se po celou dobu udrželi mezi bílými čarami, ale žádný ze soupeřů nedostal trest. Potom přišel o pozice, když se musel vyhýbat divokému souboji Maxe Verstappena s Lewisem Hamiltonem. Následně jej dvouzastávková strategie dostala na novějších pneumatikách za zadní křídlo týmového kolegy. A že Mercedes zpětně přiznává, že měl jejich pozice vyměnit dříve, než Russellovi odešly přední pneumatiky, to už mu vůbec nic nepomůže. I proto se Mercedes v Poháru konstruktérů vrátil za Ferrari, byť o jediný bod. Alespoň Russella může těšit čerstvě podepsaná smlouva, která prý vůbec není tak špatná, jak to na první pohled vypadalo.
Jak jsme psali, Mercedes jako jeden z posledních týmů uzavřel jezdeckou sestavu pro sezonu 2026, a to tím, že oběma svým jezdcům dal podepsat jednoletou smlouvu. O jeden podstatný detail se však Russell podělil až v Mexiku. V jeho smlouvě je výkonnostní klauzule, avšak jiná, než je zvykem. Za uplynulé dva roky se hodně mluvilo o tom, že i když má Verstappen, úřadující šampion, s Red Bullem víceletý kontrakt, může tým opustit, pokud výsledky nebudou dobré. Skrze stejnou výkonnostní klauzuli kupříkladu Sebastian Vettel odešel z Red Bullu do Ferrari, když se v roce 2014 ukázal být motor Renault naprosto nekonkurenceschopný.
Russellova konkurenční klauzule je ale opačná. Ne pokud se jim nebude dařit, může se sám rozhodnout odejít, ale pokud se jim bude dařit, může se sám rozhodnout zůstat. Tedy jednostranně prodloužit smlouvu.
„Nebylo to veřejnosti oznámeno, ale ve skutečnosti je ve smlouvě specifická klauzule. Pokud dosáhnu stanovený cíl, automaticky prodlužujeme do roku 2027. Takže mám budoucnost ve vlastních rukou," řekl 27letý závodník. „Nebude to stejný proces jako letos. Pokud dosáhnu cíle, o kterém nebudu mluvit, tak na sto procent zůstávám.
Vyjednávání nakonec dopadlo moc dobře. Já jsem chtěl (pro rok 2026) podepsat už loni v říjnu, ale smlouva, kterou jsem dostal nyní, je podstatně lepší, než bych dostal tehdy. Takže občas prostě musíš mít víru ve vlastní schopnosti. A já věřím, že jsem čím dál silnější.“
Pokud bude s Mercedesem v boji o titul, nebude mít se smlouvou žádné starosti. Foto: Mercedes
V praxi to znamená, že pokud se Mercedes, s Russellem za volantem, po změně technických pravidel vrátí do čela, Russell nebude muset vyjednávat o nové smlouvě. A jelikož se s Verstappenem moc nemusí, ten k němu do týmu pravděpodobně nepřijde, i kdyby mohl aktivovat svou klauzuli ve smlouvě s Red Bullem. To není špatné. Vždyť Russell vlastně má jistotu, že zůstane s vítězným týmem, ale pokud se dařit nebude, bude mít svobodu hledat lepší místo jinde.
A připočítejme k tomu velmi dobrý plat. Samozřejmě, Russell by raději mluvil o detailech stanoveného cíle, než potvrdil výši platu. Ze zákulisí se ale proslýchá, že si za rok vydělá krásných 30 milionů britských liber, tedy 830 milionů českých korun. Skoro tolik, kolik Ferrari platí Charlesi Leclercovi. Je to nepotvrzená částka, ale když si i sám jezdec pochvaluje, že si vyjednal mnohem lepší smlouvu, než mohl chtít před rokem...
Zdroj: The Telegraph, The Independent, úvodní foto: Mercedes

 Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo
							Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku
							Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

 Róbert Randuška
Róbert Randuška 30.10. 2025
30.10. 2025 
  
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						.jpg?w=350&h=200) 
						.jpg?w=350&h=200) 
						 
						 
						 
						 
						 
					