Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Grand magazín 11/2015 (4. – 16. června)

Grand magazín 11/2015 (4. – 16. června)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

6. června
Během třetího podniku BSS v Zolderu oznámili pořadatelé z SRO změnu u závěrečného podniku. Organizátoři vrcholného Baku World Challenge se po uspořádání dvou ročníků dostali do ekonomických potíží, takže začátkem listopadu nedojde k naplnění tříletého kontraktu.

SRO se podařilo najít náhradu v podobě holandského okruhu Zandvoort. Termín 10. – 11. října je prozatím dočasný, neboť je potřeba zajistit souhlas účastníků.

11. června
Na výroční konferenci v Le Mans představili pořadatelé vytrvalostních závodů z ACO nová technická pravidla pro třídu GTE platná již od následujícího roku. Výsledkem má být navýšení výkonu asi o dvacet koní, o patnáct kilogramů nižší hmotnost a více možností úprav aerodynamiky, jenž zrychlí vozy na okruhu v Le Mans asi o dvě vteřiny.

I nadále budou používány omezovače sání, kdy se FIA mohla po zrušení vize jednotných GT přiklonit na stranu úpravců vozů třídy GTE. Minulostí je tak možnost úpravy výkonnosti motorů dle kroutícího momentu, s nímž souhlasili výrobci GT3.

Týmy posléze čeká tříleté přechodné období než od roku 2018 budou ve všech dotčených sériích (24 hodin v Le Mans, WEC, TUSC, ELMS, asijská LMS) povoleny vozy pouze dle nejnovějších pravidel.

12. června
Během necelého týdne učinili pořadatelé Blancpain Sprint Series další úpravu kalendáře. Z důvodů plánované uzavírky na části 2,7 kilometru dlouhého okruhu vedoucího moskevskými ulicemi se pořadatelé rozhodli o přemístění na autodrom Moscow Raceway. Zároveň dojde ke zkrácení víkendového programu na dva dny, přičemž oba závody se uskuteční v sobotu.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Výsledkový servis

Blancpain Sprint Series (3/7); BGTS (5/12), Zolder

Do Belgie dorazilo dle očekávání 18 vozů (14 vozů v celkovém hodnocení, dvě auta v kategorii smíšených posádek a dva vozy v Silver Cupu).

I přes nejnižší letošní počet soutěžících prořídlo pole ještě na startovní rovince po kolizi mezi Richelmim, Bellem a Stipplerem. V domácím závodě tak držela prapor týmu WRT na čele dvojice Vanthoor/Frijns. Za ní dokázal Buhk za sebou udržet Siedlera, kvůli pomalejší zastávce se však střídající Seefried dostal před Abrila. Výsledky a podrobnější informace o průběhu závodu naleznete Zde.

Ze zbývajících sedmnácti účastníků odpadli v neděli nezávisle na sobě v prvních zatáčkách Seefried a Vasilyev. Zdánlivě více štěstí měl z deváté pozice startující Mies, jenž vytrvale útočil na druhou pozici Abreua. Po úspěšném útoku však přišla penalizace za ulitý start a propad na chvost pole. V druhé polovině se pod vytrvalým tlakem Wlazika ocitl Fjordbach hájící barvy české stáje ISR, v závěru po chybě Polákovi podlehl. Více naleznete Zde.

Tiskovou zprávu českého týmu ISR po podniku v Belgii naleznete Zde.

ADAC GT Masters (2/8); Red Bull Ring

Ke druhému víkendu německého mistrovství se sjelo do podhůří Alp 21 soutěžících. Řady stálých účastníků rozšířil domácí tým Grasser, který z nedaleké základny dovezl jeden z prototypů nového Lamborghini Huracán. Přestože se v loňském roce jednalo pro tým Reiter o nejúspěšnější vystoupení s Camarem, rozhodl se německý tým pro změnu na Lamborghini Gallardo

První závod

Nejrychlejší muž první části kvalifikace Eng (č. 36, Schütz, Porsche) se radoval z vedení jen do úvodní zatáčky, kde jej překonal Jöst (č. 22, MRS GT, Nissan). O další příčku dočasně přišel po překonání Wirthem (č. 66, Callaway, Corvette). Start se obešel bez větších potíží, svoji příznivou roli sehrála asfaltová úniková zóna poskytující azyl řadě účastníků především z druhé části startovního pole.

Jestliže se úvodní kolo obešlo bez problémů, hned v druhém si kolize tří vozů vynutila výjezd bezpečnostního vozu. Geipel (č. 16, Yaco, Audi) dokázal postrčením zádě Dobitschova audi (č. 100, MS Racing) otočit hned dva vozy. Druhým nešťastníkem byl Gassner (č. 23 MRS GT, Nissan). Geipel pokračoval s mírnou ztrátou dále, Gassnerův nissan odtáhli komisaři mimo dráhu. Dobitschovi se sice podařilo dostat do boxů pro novou pneumatiku, ale po chvíli odstoupil.

Ještě před účinkováním audi s majáky na střeše připravil o dočasné třetí místo Wirtha Russell (č. 25, Reiter, Lamborghini). Po návratu jediné nové R8 do boxů se podařilo Australanovi zdolat druhého Enga (č. 36, Schütz, Porsche) po souběžné jízdě mezi zatáčkami Remus a Rauch.

Nezdařený závod čekal na dvojici bentley týmu HTP. Schmid (č. 8) nejprve po třech kolech odstoupil z chvostu pole, Stolzovi (č. 7) se dařilo probíjet pořadím do chvíle, než na 12. příčce chyboval v zatáčce Schlossgold.

Ještě před střídáním odstavil s poruchou na brzdách své bmw Klingmann (č. 80, Schubert), jenž musel opustit osmou příčku. Dalším odpadlíkem byl krátkou chvíli jedenáctý Proczyk (č. 42, HP Racing, Mercedes).

Australský kolega Tomáše Engeho se do časné výměny držel v dosahu vedoucího nissanu. O tři vteřiny rychlejší zastávkou (0,59 vteřiny nad povinným limitem 65 vteřin) se Enge posunul do vedení. Scholzeho (č. 22, MRS GT), jenž převzal vůz od Jösta začala na začátku 27. kola zlobit elektronika jeho nissanu. Jeho místo zaujal Keilwitz (č. 66, Callaway, Corvette), jenž se k českému jezdci přibližovat.

I přes výrazné snížení náskoku německým pilotem v závěrečném 39 kole se českému jezdci podařilo po dlouhých čtyřech letech docílit vítězství pro Lamborghini. Dosáhl tak změny plánů u šéfa Hanse Reitera, který neváhal narychlo přijet z Belgie (zde účinkoval při účasti stáje v BSS) na velkolepé večerní oslavy triumfu.

Smolný závod čekal na bmw brněnské stáje Šenkýř (č. 12), když Marioneck musel odstoupit po vyvěšení černé vlajky. Německý pilot protnul čáru vymezující boxy 0,39 vteřiny před vypršením minimálního časového limitu, následný trest si neodpykal. Pochybení v boxech se neubránila ani posádka hostujícího Huracánu (č. 63, Grasser, Lamborghini), Bortolottiho 21 vteřin trvající průjezd srazil lamborghini týmu Grasser ze čtvrté na desátou příčku.

Úplné výsledky naleznete Zde. Záznam celého závodu s komentářem v němčině je Zde.

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 D.Russell/T.Enge   Reiter Lamborghini Gallardo
1:01:29.337
2.
 A.Wirth/D.Keilwitz   Callaway Corvette Z06
+ 0.944
3.
 S.Asch/L.Ludwig   Zakspeed Mercedes SLS
+ 8.201
10.
 J.Knoll/L.Marioneck   Šenkýř BMW Z4
+ 12 kol

Druhý závod

Při strhujícím startu se o vedení od první zatáčky prala hned trojice soupeřů. Vedoucí Enge (č. 25, Reiter, Lamborghini) musel odrážet útok Keilwitze (č. 66, Callaway, Corvette) a Bortolottiho (č. 63, Grasser, Lamborghini). Keilwitzovi podlehl na výjezdu ze zatáčky Remus.

Na dráhu vyrazil bezpečnostní vůz, příčinou bylo v první zatáčce postrčení Alessiho (č. 69, Callaway, Corvette) Scholzovým nissanem (č. 22, MRS GT). Na kolizi v následném zmatku nejvíce doplatil od Alessiho vozu poničenou pravou částí svého bmw Baumann (č. 80, Schubert). Smůlu týmu Schubert završil v jiném místě hodinami Alzen (č. 19). Po jediném kole neutralizace závodu následoval nový start.

Na začátku desátého kola podlehl v úvodní zatáčce Enge Bortolottimu. Pozdější povinné zastávky pořadím na čele nezamíchaly.

Střídající Zaugg (č. 63, Grasser, Lamborghini) začal ukrajovat z třívteřinového náskoku Wirtha (č. 66, Callaway, Corvette). Ke schylujícímu souboji o vedení šest minut před vypršením časového limitu nedošlo. Wirth kvůli silným vibracím zadní nápravy zvolnil a posléze zamířil do boxů. Po výměně levé zadní pneumatiky se vrátil na dráhu na 12. místě.

Po ujetí 38 kol si mohl Huracán připsat první triumf v krátkých závodech.

Úplné výsledky nedělního závodu naleznete Zde, záznam je umístěn Zde.

Tomáš Enge byl s průběhem víkendu pochopitelně spokojen, více naleznete Zde.

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 A.Zaugg/M.Bortolotti   Grasser Lamborghini Huracán
1:00:10.334
2.
 D.Russell/T.Enge   Reiter Lamborghini Gallardo
+ 2.997
3.
 P.Eng/K.Bachler   Schütz Porsche 997
+ 9.648
14.
 J.Knoll/L.Marioneck   Šenkýř BMW Z4
+ 1:03.707

Foto: Roman Klemm

International GT Open (3/8); Silverstone

K třetímu podniku jubilejního ročníku GT Open dorazilo na ostrovy pouhých 12 účastníků. Dva z nich nasadili dokonce gétéčkům na hony vzdálenou techniku v podobě pohárových prototypů Radical. Obě exotická auta doplnila v amatérské třídě trojice stálejších aktérů (Mercedes SLS - Sports and You, dvě Ferrari 458 týmu AF Corse). Ze zbývajících sedmi soupeřů soutěžilo ve třídě smíšených posádek Lamborghini Gallardo (AERT), McLaren 650 S (Teo Martín) s pěticí Ferrari 458 (AF Corse, Baporo, Balfe, Villorba).

70´´ závod

V sobotním závodě se konečně dočkal triumfu jeden z favoritů série, mclaren pilotovaný zkušenou dvojicí Parente/Ramos (č. 2, Teo Martín).

Tradičně rychlý Parente si ihned po startu začal budovat náskok na Balzana (č. 3, Villorba, Ferrari). Pilot ferrari se po dvaceti minutách nacházel se šesti vteřinami náskoku i ztráty na nejbližší soupeře. Teprve za italským jezdcem se chvíli držela v těsnějším závěsu trojice pilotovaná Barbou (č. 16, AERT, Lamborghini), Giammariou (č. 90, AF Corse, Ferrari) a Russem (č. 15, Baporo, Ferrari).

Po výměnách měl také díky kratší zastávce (jen 5 vteřin navíc) Benucci náskok 13 vteřin na Ramose (č. 2, Teo Martín, McLaren, 15 vteřin handicap). Portugalec měl stejný odstup od bojujících soupeřů Companca (č. 90, AF Corse, Ferrari), Nebylitskiyho (č. 16, AERT, Lamborghini), Keena (č. 22, Balfe, Ferrari) a Rugola (č. 51, AF Corse, Ferrari).

Po stíhací jízdě překonal v 32. kole Ramos Benucciho a po dalších dvou kolech slavil letošní první triumf. Úplné výsledky závodu naleznete Zde.

60´´ závod

V nedělním závodě bylo již tak slabě obsazené pole ochuzeno o jediné lamborghini, s nímž v sobotu v závěru Nebylitskiy (č. 16, AERT) odstoupil s poruchou převodovky.

Keen (č. 22, Balfe, Ferrari) dokázal uhájit svoji nejlepší pozici z kvalifikace před smečkou soupeřů ve ferrari. Přesto si musel dávat neustále pozor na Rugola, (č. 51, AF Corse), jenž se snažil propracovat do vedení.

Jeho kolega Balfe se po výměně vrátil do vedení s 11vteřinovým náskokem na Giammariu (č. 90, AF Corse, Ferrari), jenž také nebyl zatížen nutností delšího setrvání ve vymezeném prostoru boxové uličky. Překvapením tak nebyl další odstup v podobě dvaceti vteřin od soupeřů zatížených handicapem.

Giammaria se po pravidelném snižování náskoku Balfeho ujal v 24. kole vedení. Výsledky nedělního závodu po ujetí 29 kol naleznete Zde.

Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Očekávané události

19. - 20. června - Blancpain Endurance (3/5); BGTS (6/12), Paul Ricard

S částí závodu po západu slunce se bude jednat o generálku na vrcholný podnik ve Spa. Maximálně šest hodin trvající závod (uvedenou délku jednoho tisíce kilometrů se nepodaří urazit) se bude konat netradičně v sobotu odpoledne.

Francouzský okruh čeká rekordní účast 63 vozidel (pouze jediné zatím neobsazené). Takřka polovina pole (30 aut) je zařazena v profesionální třídě, ať už se jedná o přeřazení ze smíšených posádek (Ferrari týmu AKKA ASP a Black Pearl), rozšíření počtu vozů u stávajících týmů (návrat obou nových Audi R8 v barvách týmu Phoenix a WRT) anebo letos nové účasti (BMW týmu Marc VDS a ROAL).

V dalších kategoriích došlo ke vzájemným přesunům, takže ve třídě smíšených posádek došlo k poklesu na 18 zájemců, naopak amatérská kategorie posílila na 15 účastníků. Současnou podobu listiny naleznete Zde.

Přenos kvalifikace a závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde).

 Událost  Den  SRO  Start
 Kvalifikace  Sobota  09,50-11,20
-
 Závod – 1 000 km  Sobota  16,45-23,15
16,55

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

19. – 21. června - ADAC GT Masters (3/8); Spa-Francorchamps

Po výletu do Rakouska se německé mistrovství přesouvá do Belgie na okruh Spa-Francorchamps. I přes úspěšné vystoupení Tomáše Engeho bude tentokráte český pilot chybět, neboť se v Thajsku zúčastní podniku japonského mistrovství vozů GT. Ve voze Lamborghini jej nahradí Australan Steve Owen.

Spolu s jediným reprezentantem týmu Reiter nebude chybět dalších devatenáct stálých účastníků. V Belgii je doplní Herberth Motorsport s vozem porsche, jenž v německém mistrovství v minulosti pravidelně působil.

Letošní novinkou je vysílání přímých přenosů závodů přes internet (Zde). V tomto případě se jedná o promítání ve zmenšeném okně pouze v době probíhajícího závodu s minimálními časovými přesahy. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

Po skončení závodu lze na portálu You Tube nalézt záznamy, které je možné sledovat na celé obrazovce. Odkazy na tyto záznamy budou součástí následujících vydání Grand magazínu.

 Událost  Den  ADAC  Start
 První závod  Sobota  12,00 – 13,00
11,55
 Druhý závod  Neděle  12,00 – 13,00
11,55

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

3. – 4. července - Blancpain Sprint Series (4/7); BGTS (7/12), Moskva

3. – 5. července - ADAC GT Masters (4/8); Lausitzring

3. – 5. července - International GT Open (4/8); Red Bull Ring

21. – 26. července - Blancpain Endurance (4/5); BGTS (8/12), Spa, 24 H 

GT Parade před 24 hodin ve Spa

Foto: SRO/John Rourke

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 10/2015 (22. května – 3. června)
Profil Blancpain Sprint Series 2015
Profil Blancpain Endurance Series 2015
Profil ADAC GT Masters 2015

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sportscar 365, GT Eins, Formule