Verstappen opět kraluje v Austinu a zmenšuje náskok McLarenu

VC USA - závod
Na texaském okruhu Circuit of the Americas se znovu potvrdilo, že Max Verstappen se nevzdává boje o titul. Nizozemec předvedl dominantní výkon, kontroloval závod od startu až do cíle a s přehledem si dojel pro vítězství ve Velké ceně USA. Druhé místo vybojoval Lando Norris v McLarenu, třetí skončil Charles Leclerc s Ferrari. Závod přinesl nejen souboj o pódium, ale také nešťastnou kolizi mezi Carlosem Sainzem a mladým Andreou Kimim Antonellim, která ovlivnila úvodní část závodu.
Den začal za typicky texaského počasí – teplota vzduchu se pohybovala kolem 27 °C, asfalt se rozpálil až na 44 °C a nad okruhem se přeháněl vítr o rychlosti 13 km/h. Strategové v boxech měli jasno už před startem – degradace pneumatik bude klíčovým faktorem. Většina jezdců proto startovala na středně tvrdé směsi pneumatik, výjimkou byl pouze Charles Leclerc, který zvolil agresivnější strategii a vsadil na měkké gumy. Právě to mu pomohlo hned po startu. Měkká směs nabízela okamžitý zisk pozic, ale zároveň hrozila rychlým opotřebením v závěru prvního stintu. Volba Charlese Leclerca vsadit na červené gumy tak byla riskantní, ale mohla mu otevřít dveře k rychlému postupu v úvodních kolech.
Po zhasnutí světel měl nejlepší reakci Max Verstappen, který vystřelil z pole position a do první zatáčky najel s jistotou sobě vlastní. Leclerc našel přilnavost, objel zatáčku zeširoka a předjel Landa Norrise. Už po prvním kole si Verstappen vytvořil pohodlný náskok přes sekundu a půl. Jenže vzadu se začalo schylovat k dramatu.
Carlos Sainz nezvládl brzdění do patnácté zatáčky a tvrdě narazil do Antonelliho Mercedesu. Mladý Ital sice dokázal pokračovat, ale Sainz po kontaktu závod ukončil. Na trati se objevily žluté vlajky a následně byl vyhlášen virtuální safety car. Krátké přerušení využil Alex Albon ke strategické zastávce, ale ostatní týmy zůstaly vyčkávat.
Po restartu se pořadí na čele neměnilo, Verstappen navyšoval svůj náskok a Norris začal znovu tlačit na Leclerca. Monačan sice bránil srdnatě, ale jeho měkké pneumatiky rychle ztrácely výkon. Když Lando dostal černo-bílou výstrahu za opakované překročení limitů tratě, konečně se mu podařilo Leclerca předjet. Verstappen mezitím uháněl vpředu o více než deset sekund.
Ferrari zareagovalo okamžitě. Leclerc zamířil do boxů, přezul na střední sadu a vrátil se do středu pole. Tam začal postupně ztrátu stahovat, když předjel Hülkenberga i Bearmana. V přední části startovního pole se začala odehrávat strategická přetahovaná. McLaren i Mercedes pečlivě sledovaly degradaci pneumatik, zatímco Red Bull dál kontroloval tempo.
Kolem třicátého kola začala většina týmů přecházet na měkké směsi pro závěrečný úsek. Norris dostal čerstvé červené gumy, ale zastávka trvala o něco déle, než by si McLaren přál. Verstappen reagoval hned poté a po precizní zastávce zůstal s pohodlným náskokem na čele. Leclerc se znovu objevil na druhém místě, ale jeho náskok před Norrisem se rychle ztenčoval.
Jak závod plynul, začalo se ukazovat, že pneumatiky hrají zásadní roli. Norris se blížil Leclercovi a opět se dostal do DRS vzdálenosti. Monačan se bránil statečně, několikrát mu útok vyšel, ale deset kol před cílem už neměl čím bojovat. Norris se konečně dostal na druhé místo a pokusil se ještě ohrozit Verstappena, jenže ten měl situaci plně pod kontrolou.

V posledních kolech hlásili oba piloti problémy s přilnavostí – Verstappen se stěžoval na klouzající zadní část, Norris naopak na přehřáté přední gumy. Přesto Nizozemec zvládl udržet náskok téměř osmi sekund a po šachovnicové vlajce mohl zvednout ruce nad hlavu. Další vítězství pro Red Bull znamenalo, že se boj o titul znovu otevírá.
Za Verstappenem projel Norris, který tak udržel McLaren v čele šampionátu, a třetí Leclerc po náročném závodě bral solidní pódium. Lewis Hamilton finišoval těsně za ním, přestože v závěru hlásil podezření na defekt. Pátý skončil Oscar Piastri, následovaný Georgem Russellem. Body si připsali také Júki Cunoda, Nico Hülkenberg, Oliver Bearman a Fernando Alonso, který uzavřel první desítku.
Velká cena USA tak přinesla nejen další kapitolu Verstappenovy stíhací jízdy, ale i jasný signál: sezóna ještě zdaleka není rozhodnutá. Red Bull znovu dýchá McLarenu na záda a Austin potvrdil, že závěrečné závody roku budou patřit k těm nejnapínavějším v posledních letech.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:34:00.161 | 56 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +7.959s | 56 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +15.3735 | 56 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +28.536s | 56 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +29.678s | 56 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +33.456s | 56 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +52.7145 | 56 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +57.249s | 56 | 4 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +70.001s | 56 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +73.209s | 56 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +74.778s | 56 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +75.746s | 56 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +80.000s | 56 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +83.043s | 56 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +92.807s | 56 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +1 lap | 55 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Renault | +1 lap | 55 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Mercedes | DNF | 5 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: Piastri 346, 2. Norris 332, 3. Verstappen 306, 4. Russell 252, 5. Leclerc 192, 6. Hamilton 142, 7. Antonelli 89, 8. Albon 73, 9. Hülkenberg 41, 10. Hadjar 39, 11. Sainz 38, 12. Alonso 37, 13. Stroll 32, 14. Lawson 30, 15. Ocon 28, 16. Cunoda 28, 17. Gasly 20, 18. Bearman 20, 19. Bortoleto 18, 20. Colapinto 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull