Novinky

  • 15.10.2025 Good George Russell a Kimi Antonelli budou i v roce 2026 pokračovat v Mercedesu

  • 13.10.2025 Neutral Luke Browning pojede ve williamsu místo Carlose Sainze první trénink na VC Mexika

  • 05.10.2025 Bad Williams diskvalifikován z kval. kvůli porušení TP

Facebook Instagram

Hamiltonův poslední triumf v McLarenu

Hamiltonův poslední triumf v McLarenu

Americké vzpomínky

Lewis Hamilton a Spojené státy americké. Toto spojení historicky funguje. Sedminásobný mistr světa dokázal během své kariéry ovládnout Velkou cenu USA hned šestkrát, což z něj dělá nejúspěšnějšího pilota v historii tohoto závodu. Na svůj další americký triumf sice Hamilton čeká už osm let a vzhledem k jeho letošnímu trápení za volantem Ferrari nepřijíždí ani letos do Austinu jako favorit, v období 2014-2017 tu ale byl s Mercedesem neporazitelný. Na dvě prvenství tu ale dosáhl i v letech 2007 a 2012, tehdy ještě jako pilot McLarenu.

K oběma Hamiltonovým triumfům s McLarenem se váže zajímavý příběh. V roce 2007 totiž vyhrál ještě na okruhu v Indianapolisu, kde tehdy F1 závodila naposledy. O pět let později pak šlo o vůbec první ročník, který se konal na okruhu Amerik v Austinu. Rovněž se ale jednalo o Hamiltonovo poslední vítězství v barvách wokingského týmu. Při příležitosti letošního ročníku Velké ceny USA si tento moment připomeneme.

Sezona 2012 nebyla pro Hamiltona snadná. Vstup do ní přitom byl v Britově podání nadějný. Po třetím závodě v Číně a sedmém v Kanadě se dokonce objevil na vedoucí pozici průběžného pořadí. V Montrealu si dokonce připsal na konto vítězství. Následující Velká Evropy v ulicích španělské Valencie ale pro něj skončila odstoupením po kolizi s Pastorem Maldonadem a od té doby už se Hamilton do bitvy o titul reálně nezapojil. Před Austinem sice ještě dokázal vyhrát na Hungaroringu a v Monze, o body ho ale obíraly nezaviněné incidenty nebo technické problémy.

Stejné to bylo dva týdny před Velkou cenou USA. V Abú Zabí si vyjel pole position a poté ujížděl v čele, než musel svůj vůz odstavit. Při příjezdu do Texasu byl průběžně až pátý a na hlavní aspiranty na titul Sebastiana Vettela s Fernandem Alonsem ztrácel 90, respektive 80 bodů. Tím už byl z boje o mistrovskou korunu matematicky vyřazen.

Jezdec, který už tou dobou věděl, že se od příštího roku stane nástupcem Michaela Schumachera u Mercedesu, přesto přijížděl do USA s optimismem. „Je to nový okruh, nová výzva a nová šance. Rozhodně pomýšlím na to, že bych se mohl stát prvním vítězem závodu na tomto okruhu,“ netajil se tehdy 27letý jezdec svými ambicemi.

Start ze špinavé stopy byl v roce 2012 na novém okruhu Amerik znát. Foto: Pirelli Photo Service

 

V pátek to ale byl Sebastian Vettel, kdo se na nové trati zabydloval nejlépe. Pilot Red Bullu ovládl oba volné tréninky, přičemž Hamilton zaznamenal druhý, respektive čtvrtý čas. Nízká přilnavost povrchu zbrusu nového okruhu, kde byl položen poslední kousek asfaltu dva měsíce před premiérou, v kombinaci s nízkými teplotami způsobovaly bolehlavy nejednomu týmu. Výjimkou nebyl ani McLaren, který si odpoledne nevěděl rady s tím, jak dostat pneumatiky do optimálního provozního okna.

V sobotu ale došlo u týmu k posunu. Hamilton se díky tomu dokázal v kvalifikaci přiblížit k Vettelovi na rozdíl jedné desetiny a pro start závodu si tak zajistil druhé místo. Tento výsledek mu ale způsoboval spíše starosti než radost. Znamenal totiž start z levé strany roštu. Tudy ale nevedla ideální stopa a trať tak zůstávala na tomto místě velmi špinavá. Někteří piloti dokonce tvrdili, že rozjezd z této strany roštu je horší než na mokru a obávali se, že by mohli po startu ztratit klidně i čtyři pozice. Mezi kritiky se řadil i Hamilton.

„Bylo to opravdu slabé,“ láteřil poté, co si v sobotu vyzkoušel start. „Po uvolnění spojky jsem se sotva hnul z místa. Proto říkám, že je potřeba špinavou část trati vyčistit. Je stejně kluzká jako v pátek,“ vyzýval organizátory.

Ti Hamiltonovo volání nevyslyšeli a po startu se skutečně naplnily Britovy obavy. Dostal se před něj týmový kolega Sebastiana Vettela Mark Webber a pilot McLarenu v tu chvíli kroužil po dráze jako třetí. Tento stav ale netrval dlouho. Hamilton měl lepší tempo než Webber a když přišla ve čtvrtém kole dnes už slavná dlouhá rovinka mezi zatáčkami 11 a 12, využil Hamilton systému pohyblivého elementu zadního křídla DRS a dostal se před Webbera zpět. Stále ale před ním zůstával Sebastian Vettel.

V dalších kolech se Hamiltonovi podařilo stáhnout německého lídra na rozdíl menší než jedna sekunda. Později už mu ale začala odcházet tvrdá sada pneumatik, což Vettelovi umožnilo opět se vzdálit. Po zastávkách v boxech měl opět pohodlný náskok. Hamilton ale ukazoval, že Vettelovi nedá americké vítězství zadarmo.

Lewis Hamilton se stal historicky prvním vítězem závodu F1 v Austinu. Foto: Pirelli Photo Service

 

A nakonec ho o něj opravdu připravil. Postupně se pilot McLarenu opět dotahoval a aby toho nebylo málo, Vettelovi zkomplikovali situaci i pomalejší piloti jedoucí o kolo zpět. Nejvíce Vettela svým počínáním nadzvedl Narajn Kartykejan z dnes už neexistující stáje HRT. Právě krátce po zdržení ze strany indického pilota se Hamilton před Vettela dostal. Stalo se tak 14 kol před cílem, opět na rovince mezi zatáčkami 11 a 12.

Vettel se sice ještě snažil vývoj závodu zvrátit, v cíli ale musel skousnout porážku rozdílem šesti desetin. Ta ale pro něj až tak hořká nebyla. Před posledním závodem v Brazílii totiž navýšil svůj náskok před Fernandem Alonsem, který dojel třetí, na 13 bodů. O týden později pak Vettel svůj třetí titul skutečně zpečetil.

Hamilton v cíli pochopitelně jásal. „V prvním úseku před zastávkou jsme nebyli zas tak špatní, bylo však velmi těžké se Sebastiana držet a předjet ho. Mé pneumatiky odešly a zastavili jsme kolo před Sebem. On nakonec vyjel z boxů s velkým náskokem na nás, provoz aut nám ale dobře posloužil. Obvykle mě zdržuje, takže mám radost, že tentokrát byl v můj prospěch,“ uvedl.

Jako zajímavost uveďme, že ještě předtím, než si Hamilton dojel pro vítězství, postaral se o menší kontroverzi. Do Austinu přijel se speciálním zbarvením přilby. Na jeho tradičním žlutém zbarvení se objevila americká vlajka a také písmena H.A.M. To si možná někdo mohl vykládat jako zkratku jména Hamilton, rovněž se ale mohlo jednat o počáteční písmena vulgární americké fráze Hard as Motherfucker, což se dá volně přeložit jako „tvrdej jako svině“.

Stalo se tak pouze dva týdny poté, co Kimi Räikkönen i Sebastian Vettel použili při rozhovorech na stupních vítězů Velké ceny Abú Zabí sprostá slova. FIA na to reagovala tak, že požádala jezdce, aby se zdrželi vulgarit. McLaren proto donutil Hamiltona design přilby upravit. Situace byla vyřešena jednoduše – problematická část byla přelepena červenou lepící páskou.

Austin 2012 byl poslední výhrou Lewise Hamiltona v barvách McLarenu. Foto: Pirelli Photo Service

 

Slušnou šanci vyhrát měl Hamilton i při posledním závodě sezony 2012 v Interlagosu, který poznamenalo deštivé počasí. Ještě 15 kol před cílem Hamilton vedl, když na něj ale zaútočil překvapivě rychlý Nico Hülkenberg s monopostem Force India, dostal německý pilot smyk a došlo ke kolizi, při které si Hamilton poškodil zavěšení. Jeho derniéra u McLarenu tak skončila odstoupením. V šampionátu obsadil Brit čtvrtou pozici.

Od roku 2013 se Hamilton odebral k Mercedesu. Ten byl tehdy papírově slabší stájí než McLaren a málokdo věřil, že Hamilton dělá dobře. Už v sezoně 2013 se ale německá stáj prezentovala mnohem konkurenceschopněji než Hamiltonovo předchozí působiště a když v roce 2014 vstoupila v platnost nová technická pravidla a šestiválcové motory, stal se Mercedes na dlouhou dobu dominantní silou F1. Hamilton si v letech 2014, 2015, 2017, 2018, 2019 a 2020 dojel pro dalších šest titulů a jeho spojení s Mercedesem se stalo nejúspěšnějším v dějinách F1.

Z Mercedesu Hamilton odešel na konci roku 2024 a od letošní sezony ho vídáme v kokpitu Ferrari.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: McLaren