Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Působivé jeviště ardenského dobrodružství

Působivé jeviště ardenského dobrodružství

Seznámení s okruhem Spa-Francorchamps

Za necelé dva týdny se účastníkům čtyřiadvacetihodinovky začne nesmazatelně vrývat do paměti 7004 metrů rychlé dráhy, vinoucí se členitým prostředím ardenského pohoří.

S vozy třídy GT3 ji obkroužili závodníci zatím nejméněkrát v roce 2012 - 509x (3565,06 km). O rok později na nejúspěšnější posádku čekala porce 564 kol (3950,256 km).

Popis jednotlivých úseků

Startovní rovinka ležící ve výšce 418 metrů nad mořem vede do vracečky La Source. Její vrchol se nachází 220 metrů od startovní čáry a během tohoto úseku se jezdci dostanou o šest metrů výše. Před La Source snižují rychlost přibližně z 215 km/h na 60 km/h se zařazeným prvním anebo i druhým rychlostním stupněm. Nejčastějším úskalím bývají kolize po soubojích na rovince anebo přetáčivé smyky na výjezdu.

 

V zatáčce se vozy dostávají do blízkosti betonové stěny lemující boxovou uličku.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Za La Source se dráha svažuje k jedné z nejznámějších zatáček na světě – Eau Rouge. Jméno získala podle říčky, která v těchto místech protíná okruh, aby jej opustila za zatáčkou Stavelot. V tomto místě mají závodníci za sebou 890 metrů a klesání do výšky 391 metrů nad mořem, které jim napomáhá zvýšit rychlost až na 250 km/h.

Následuje katapult tímto levým záhybem, posléze mířícím mírně doprava k sektoru Raidillon. Na pouhých 240 metrech překonávají jezdci převýšení 24 metrů anebo 17% sklon. Chyby jsou potrestány nárazem do svodidel, nezřídka s vážnými následky.

 

Jeden z nejpůsobivějších úseků na světě dokáže zaujmout nejen zpoza volantu rychlého závodního stroje. Piloti zde projíždejí na „pětku“ s rychlostí kolísající v rozmezí dvaceti kilometrů za hodinu.

Foto: Tomáš Krejčík

V pravém ohybu rovinky Kemmel mají za sebou jezdci 1,5 km dráhy a vystoupali již do výšky 446 metrů nad mořem. Dosažení maximální rychlosti (okolo 265 km/h) znesnadňuje stoupání k 2,2 kilometru vzdálené dvojici zatáček Les Combes, při němž musejí zdolat sedmnáct metrů výškového rozdílu.

Nejdelší rovný úsek (1070 metrů) je zakončen pravou zatáčkou, na níž navazuje levá. Nevydařený průjezd Les Combes s sebou nese různá úskalí. Přestože je na levé straně dráhy asfalt, zkrácení znesnadňují instalované zpomalovací prahy. Na pravé straně číhá na neopatrné piloty blízká bariéra z pneumatik. Při správném využití dráhy tudy jezdci projíždějí se zařazeným třetím rychlostním stupněm. Na displeji kolísá hodnota rychlosti okolo 110 – 130 km/h.

 

Druhá část Les Combes, v pozadí úsek Malmedy

Foto: Tomáš Krejčík

Za nejvyšším bodem okruhu (470 metrů nad mořem) ve vzdálenosti 2470 metrů od startu se nachází pravotočivá zatáčka. V současnosti její jméno uváděno není, v minulosti byla pojmenována podle obce Malmedy. Kačírek na výjezdu v tomto případě nepředstavuje hrozbu. Projíždí se na „trojku“ rychlostí okolo 140 km/h.

Za ní se jezdci vydají klesáním k vlásence Bruxelles (dříve Rivage), jejíž začátek následuje po ujetí dalších čtyř set metrů (s poklesem o 15 metrů). Z dosažených 205 km/h se brzdí na necelých devadesát kilometrů za hodinu a podřazuje na druhý stupeň. Kvůli měnící se úrovni přilnavosti se jedná o záludné místo.

Následující devadesátistupňová klesající zatáčka je vzdálena 3110 metrů od začátku okruhu a leží ve výšce 438 metrů nad mořem. Odsud se ze 125 km/h přes krátkou rovinku klesá do druhé poloviny okruhu.

 

Vstříc Double Gauche

Foto: Tomáš Krejčík

Zde je rychlý levý oblouk s dvěma vrcholy s názvem Double Gauche (anebo Pouhon). Nájezd do prvního z nich vzdálený 3,6 kilometru od cíle se nachází ve výšce 402 metrů nad mořem. Výhodnější je pomalejší nájezd po zpomalení z 230 km/h na 170 km/h a podřazení na „čtyřku“. Postupným zvyšováním rychlosti mají při opuštění Double Gauche závodníci na tachometru podobnou hodnotu jako na jejím začátku.

Kratší rovinka přivede jezdce k „esíčku“ Les Fagnes (též pouze Fagnes anebo hovorově Pif Paf). Začátek je umístěn 4,28 km od startu a je o dalších 25 metrů níže než nájezd do Double Gauche. Z 240 km/h se snižuje rychlost na polovinu. Tentokráte je důležitější výjezd, kterým lze završit předchozí postupné přidávání plynu. Pravou stranu na výjezdu lemuje kačírek.

Dále již dráha neklesá tak dramaticky, protože průjezd 360 metrů dlouhého Campusu (4,74 km od začátku) představuje pouhé dva metry výškového rozdílu do nejnižšího místa 373 metrů nad mořem. Levou stranu dráhy lemuje nejrozsáhlejší úniková zóna s kačírkem. Ze 185 km/h je nutné snížit rychlost na 110 km/h, posléze je možné přidat plyn. Na vjezdu do druhého z oblouků mají závodníci na tachometru podobnou hodnotu jako na jejím začátku.

Jedná se o klíčový úsek pro nabrání rychlosti pro zbývající část okruhu. V minulosti byl pojmenován Stavelot, neboť se zde nachází napojení na původní verzi vedoucí k této obci.

 

Navzdory pokročilé době závodu kačírek v okolí zatáček Campus a Stavelot nevykazuje mnoho známek časté přítomnosti vozidel

Foto: Tomáš Krejčík

Následuje stoupání podél Courbe Paul Frére, které je pojmenováno po prvním belgickém pilotovi bodujícím v F1 (5. místo v Belgii 1952). Při šesti stech metrech jízdy od výjezdu ze Stavelotu jezdci překonají patnáct metrů výškového rozdílu.

Za mírným levým obloukem se po ujetí tří set metrů blíží rychlá zatáčka Blanchimont. Dalších deset metrů výškového rozdílu dostane závodníky do 398 metrů nad mořem. V té chvíli jedou rychlostí okolo 255 km/h.

Pak se již dostávají do nejnovějšího místa na okruhu, do šikany ležící o dalších devět metrů výše a vzdálené 6540 metrů od startu. Má příznačný název Chicane. Nejprve následuje pravá zatáčka, do níž snižují rychlost z 265 km/h na 60 km/h. Odsud se mohou piloti vydat do boxů anebo do levé zatáčky, která je přivede na cílovou rovinku.

Tím mají za sebou devět pravých a deset levých zatáček. Jezdí se po směru chodu hodinových ručiček na dráze široké deset až čtrnáct metrů. Uvedené rychlosti jsou orientační, mohou záviset na modelu vozidla i jeho nastavení. Údaje odpovídají dosažení časů okolo dvou minut a devatenácti vteřin. V samotném závodě bývají nejen kvůli provozu o tři až pět vteřin horší.