Rossiho pódiová premiéra s BMW
Skončil třetí při dubajské čtyřiadvacetihodinovce
Spolupráce legendy závodů silničních motocyklů Valentina Rossiho a značky BMW začala o víkendu slibně. Ital totiž o víkendu dokončil čtyřiadvacetihodinový závod v Dubaji na třetí příčce. Jde o jeho první pódiové umístění od doby, kdy se rozhodl ukončit svou bohatou kariéru v MotoGP a přesunul se natrvalo do GT závodů.
Rossiho budeme i letos vídat v barvách belgického týmu WRT. Oproti loňsku ho ale čekají nějaké změny. Stáj totiž ukončila dlouholeté partnerství s Audi a od letoška bude nasazovat vůz BMW M4 GT3, který si odbyl svou premiéru loni. Jeho hlavním programem bude opět účast v seriálu GT World Challenge Europe. Zatímco ve sprintech se bude za volantem střídat s Maximem Martinem, ve vytrvalostních závodech se ke dvojici přidá Augusto Farfus. Kromě toho uvidíme Rossiho i ve vybraných podnicích jiných šampionátů. Jedním z nich byla právě čtyřiadvacetihodinovka v Dubaji.
„Tohoto závodu se účastníme od roku 2016 a přesně od té doby víme, že naši jezdci se díky tomu sžijí s vozem a dá jim to čas navíc strávený za volantem. Je to dobrý způsob, jak zahájit sezonu a nechceme na tom nic měnit. Proto jsme tady, tak jako každý rok. Používají se tu sice jiné pneumatiky (v GT World Challenge Europe Pirelli, ve 24H Series Hankook – pozn. red.), je to jiná trať a také BoP je odlišné, jsou tu ale malé detaily, díky kterým si prohlubujeme znalosti o autě. Je to zkrátka perfektní situace,“ vysvětloval před závodem účast stáje WRT v Dubaji její šéf Vincent Vosse.
Jedním z Rossiho parťáků byl v Dubaji právě Maxime Martin, se kterým pojede i v GT World Challenge Europe. Dvojici doplnili Tim Whale, Sean Gelael a Max Hesse.
Pětice se sice do závodu kvalifikovala jako osmá, už v první čtvrtině závodu se ale probojovala mezi nejlepší trojici a bylo jasné, že bude usilovat o pódiové umístění. Po šesti hodinách kroužili po dráze na druhém místě. Před nimi se nacházeli pouze jejich týmoví kolegové z WRT Dries Vanthoor, Jean-Baptiste Simmenauer, Diego Menchaca, Jens Klingmann a Mohammed bin Saud al Saud.
Druhé místo Rossiho posádka držela i přes komplikace. Ve třetí hodině totiž uklouzl Tim Whale na olejové skvrně a skončil v bariéře z pneumatik. Vážným poškozením ovšem unikl.
V pozdějším průběhu závodu se Rossi a spol. propadli a nakonec z toho bylo třetí místo. Pro legendárního Itala sice šlo o první umístění na stupních vítězů v roli permanentního GT závodníka, úplně nová situace to ale pro něj nebyla. V minulosti se mu totiž dařilo při podniku 12 hodin Perského zálivu s vozem Ferrari 488 GT3. Zatímco v roce 2019 skončil spolu s Lucou Marinim a Alessiem Saluccim na celkovém třetím místě a současně na první příčce ve třídě Pro-Am, V roce 2021 zde obsadil s dvojicí pátou příčku v absolutní klasifikaci a třetí místo v Pro-Am.
„Jsem velice šťastný, protože toto je mé první pódium s WRT, a to navíc při mém prvním závodě s BMW M Motorsport. To je skvělé. Je to znamení a skvělý způsob, jak začít. Byl to dobrý závod a moc jsem si ho užil. Sice to nebylo snadné, nakonec jsme ale pódium získali. To byl náš cíl,“ byl Rossi spokojen.
Vincent Vosse věří, že kdyby Rossiho posádce přálo více štěstí, mohla dokonce zvítězit: „Kdyby neměli na začátku závodu malý kontakt, myslím, že mohli bojovat o vítězství,“ uvedl.
Vítězní parťáci
Rossi, Martin, Whale, Gelael a Hesse sice dorazili do cíle jako třetí, i tak se ale mohla stáj WRT radovat z triumfu. První pozici totiž obsadila právě druhá posádka stáje – Dries Vanthoor, Jean-Baptiste Simmenauer, Diego Menchaca, Jens Klingmann a Mohammed bin Saud al Saud.
Na cestě za triumfem dala pětici pořádně zabrat stáj Herberth Motorsport. BMW stáje WRT se startovním číslem 7 se totiž právě s posádkou ve složení Daniel Allemann, Ralf Bohn, Alfred Renauer a Robert Renauer přetahovalo dlouho o vedoucí pozici. Nakonec se ale musel Herberth Motorsport spokojit se druhou pozicí.
Rozhodující okamžik v bitvě o vítězství nastal v době, kdy většina posádek absolvovala svou poslední zastávku v boxech. U Herberth Motorsportu se ale rozhodli nenatankovat plnou nádrž. Tento krok jim sice pomohl dostat se do vedení, jejich Porsche 911 GT3 R ovšem nevystačilo s palivem až do konce závodu a muselo proto k mechanikům ještě jednou. To znamenalo pád na druhé místo.
Bathurst jako další výzva
Na další svezení s „bavorákem“ nebude muset Valentino Rossi čekat dlouho. O víkendu 3.-5. února se totiž zúčastní legendárního dvanáctihodinového závodu v australském Bathurstu. Ten bude součástí seriálu Intercontinental GT Challenge.
Pro Rossiho bude vystoupení u „protinožců“ tak trochu generálkou před vytrvalostními závody GT World Challenge Europe. Doplní ho totiž právě Maxime Martin a Augusto Farfus.
Další Rossiho starty mimo GT World Challenge Europe zatím nebyly potvrzeny. Sezona této série startuje o víkendu 22.-23. dubna v italské Monze. Součástí kalendáře bude i letos legendární čtyřiadvacetihodinovka na okruhu Spa-Francorchamps. Ta se uskuteční od 29. června do 2. července.
Rossi ale nebude letos jezdit pouze s GT3. Jakožto tovární jezdec BMW totiž dostane v pozdější fázi roku možnost otestovat nový prototyp německé značky pro třídu LMDh. Tento vůz si závodní premiéru odbude již během posledního lednového víkendu při závodě 24 hodin Daytona. V americkém seriálu IMSA bude letos toto auto nasazovat tým RLL. Ve WEC se vůz objeví poprvé v roce 2024 a tovární program BMW v tomto šampionátu povede právě WRT.
Jestli by si s tímto autem mohl Rossi i zazávodit, je zatím otázkou. Ital se ale nijak netají svým přáním jednoho dne startovat v legendárním závodě 24 hodin Le Mans.
Zdroj: Sportscar365, Dailysportscar, FORMULE.cz, úvodní foto: Team WRT