Novinky

  • 09.07.2025 Neutral Laurent Mekies nahradil Hornera na vedoucí pozici u stáje Red Bull

  • 09.07.2025 Bad Christian Horner s okamžitou platností skončil jako šéf Red Bullu

  • 01.07.2025 Good Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se Gene Haas sveze s vozem F1

Facebook Instagram

Horner skončil!

Horner skončil!

Přichází Laurent Mekies.

Christian Horner po 20 letech v týmu Red Bull skončil. Stáj tak přišla o dlouholetého šéfa týmu a generálního ředitele v jedné osobě. Angličan se postavil do čela týmu hned, jak jej Red Bull koupil od Fordu (Jaguaru), takže s touto identitou ještě nikdy ve své historii nenastoupil do velké ceny bez Hornera. A za tu dobu získal šest Pohárů konstruktérů a jeho jezdci osm mistrovských titulů.

"Chceme Christianu Hornerovi poděkovat za jeho vynikající práci za uplynulých 20 let. S jeho neúnavným odhodláním, s jeho zkušenostmi, odborností a inovativním myšlením sehrál mimořádně důležitou roli na cestě Red Bull Racingu mezi nejúspěšnější a nejatraktivnější týmy F1. Děkujeme za všechno, Christiane, navždy zůstaneš důležitou součástí historie tohoto týmu,“ píše se v extrémně krátké tiskové zprávě podepsané Oliverem Mintzlaffem, generálním ředitelem korporátních projektů a investic mateřské společnosti Red Bull.

Ano, Red Bull má problém udržet Maxe Verstappena v boji o letošní titul a šance na Pohár konstruktérů je dávno pryč. Ale je to důvod rozloučit se po 20 letech s nejdůležitější osobností týmu? Red Bull zrovna designuje první vůz nové generace, která začne sezonou 2026. Ale spolu s ním staví i svůj první vlastní motor, což je projekt vedený právě Christianem Hornerem. A tým už beztak přišel o mnoho důležitých osobností. A s Verstappenem, úřadujícím šampionem, získal za čtyři roky čtyři mistrovské tituly. Nedává to moc smysl, proto se spekuluje o dalších důvodech, které spolu třeba i souvisí.

Opět se skloňuje velká Hornerova kauza z počátku loňského roku, kdy byl obviněn z obtěžování zaměstnankyně. Už tehdy to vypadalo na vyhazov. Proti Hornerovi se nepostavila pouze část veřejnosti, ale také část týmu Red Bull v čele s výkonným poradcem Helmutem Markem. Také si znepřátelil otce mistra světa, Jose Verstappena a rakouský management společnosti Red Bull. Je veřejným tajemstvím, že ho zachránilo spojenectví s thajským 51procentním vlastníkem společnosti, kterým je Chalerm Yoovidhya. Spekuluje se, že to Hornera dostalo do velmi zranitelné pozice a mohl být ve hře o trůny i obětován jako figurka na šachovnici, nehledě na aktuální výsledky týmu.

Říká se, že odporná kauza byla důvodem, proč se rozhodl odejít Adrian Newey, legendární designér, ne menší hvězda než Max Verstappen. Navíc neopustil F1, ale zrovna designuje první vůz nové generace pro Aston Martin, který mu nabídl malý vlastnický podíl v týmu, což ukazuje, že ještě neměl vybité baterky. Kromě něj tým Red Bull v relativně krátké době opustili výkonný ředitel inženýrství Rob Marshall (jenž teď slaví úspěchy s McLarenem) a Jonathan Wheatley (jež už je šéfem týmu Sauber) a například šéf strategií Will Courtenay se příští rok připojí k McLarenu. Také se říká, že Horner do svých rukou soustředil příliš velkou moc a rakouský management zároveň s Hornerem doručil okamžité výpovědi i dvěma jeho spojencům na vysokých postech, Oliveru Hughesovi (šéfovi skupiny pro marketing a obchodní záležitosti) a Paulu Smithovi (řediteli skupiny pro komunikaci). Čili noc dlouhých nožů.

A je zde i problém s jezdci, neschopnost Hornera přivést k Verstappenovi někoho dost dobrého, zkušeného i mentálně odolného. Výměna Sergia Péreze za Liama ​​Lawsona a následně Júkiho Cunodu vedla k tomu, že je Red Bull momentálně až na čtvrtém místě Poháru konstruktérů. Další spekulace se týká smlouvy Maxe Verstappena, ve které je prý výkonnostní doložka, kterou může při tak slabých výsledcích využít a přestoupit k Mercedesu. Avšak pouze do konce července, což dává smysl, aby stáj pak měla čas najít na jeho místo někoho jiného. Jedna teorie je, že Red Bull si musel vybrat mezi Hornerem a Verstappenovými a vybral si Verstappenovi, možná i s Markem. Jiná teorie je, že Verstappen již Red Bullu oznámil přestup do Mercedesu, protože se obává blížící se nevýhody úplně první pohonné jednotky Red Bullu a nevěří současnému technickému řediteli Pierrovi Wachému, jenž je teď bez Neweyho dohledu. A to možná zlomilo Hornerovi krk.

Horner se již stihl rozloučit s bývalými podřízenými s tím, že to pro něj přišlo jako blesk z jasného nebe. Zatím zůstává na seznamu zaměstnanců, ale byly mu odebrány všechny funkce.

Ve funkci generálního ředitele Red Bull Racingu 51letého Brita nahradí 48letý Francouz Laurent Mekies, dosavadní šéf sesterského týmu Racing Bulls. Ještě se uvidí, zda přebere i další funkce.

Mekies se do F1 dostal ne dlouho po dostudování a už má za sebou pěknou kariéru. Začínal s týmy Arrows a Minardi, byl závodním inženýrem Marka Webbera a dalších jezdců, přestoupil do Scuderie Toro Rosso (současný Racing Bulls) a dotáhl to tam až na šéfinženýra. V roce 2014 se připojil k FIA jako ředitel bezpečnosti. V roce 2018 se připojil ke Scuderii Ferrari jako sportovní ředitel a pod časově vytíženým Mattiou Binottem se z něj stalo číslo 2 italského týmu. Když se Binottův čas ve Ferrari naplnil, oznámil přestup do Racing Bulls, kde byl počínaje loňským rokem šéfem týmu. V čele Racing Bulls zůstává generální ředitel Peter Bayer a na místo šéfa týmu tam postoupil dosavadní závodní ředitel, Alan Permane, který má za sebou velmi dlouhou kariéru v týmu ze Silverstone (Benetton, Renault, Lotus, opět Renault a Alpine).

hornermonaco

Po více než 20 letech byl propuštěn ze dne na den. Foto: Red Bull

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull