Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

CCWS - 13. kolo - Surfers Paradise - Ráj nejen pro surfaře

CCWS - 13. kolo - Surfers Paradise - Ráj nejen pro surfaře

Surfaři, žraloci a krásné dívky v bikinách

Když se po závodě Champ Cars v Assenu přihnaly nízké šedivé mraky a  citelně se ochladilo, jakoby to bylo předznamenání nejednoduchého období sedmi týdnů, které sérii čekaly před dalším závodem. Nálada minimálně mezi fanoušky klesala postupně s přicházejícími zprávami až téměř k bodu mrazu. A tak je jen těžké si představit lepší místo, kde znovu nabrat síly, než na prosluněných plážích australského Surfers Paradise, mezi bezstarostnými surfaři a nádhernými dívkami slunícími se na plážích.
 
 
Letecký pohled na centrum ráje surfařů se startovní rovinkou závodu.
 
Série PPG IndyCar zavítala na Zlaté pobřeží státu Queensland poprvé v roce 1991 a bylo to v historii poprvé, kdy se série vydala do světa z amerického kontinentu.  Od prvního ročníku, který se jel pod názvem Gold Coast IndyCar Grand Prix se závod stal příležitostí ke skutečné pouliční a plážové party, neboť Surfers žije závodem po celý týden ve dne i v noci. Stavitelům tratě se podařilo vytýčit skutečně vynikající městský okruh a australští pořadatelé jsou na své dítko mimořádně hrdi. Rok od roku vylepšovali nejen trať ze všech možných hledisek, ale snažili se i mírnit dopad závodu na obyvatele města. Přestože se rozsah zařízení infrastruktury závodního víkendu od roku 1991 ztrojnásobil, doba vybudování okruhu klesla ze 199 dní v roce 1991 na 100 dní v loňském roce.
 
Bezpečnostní opatření na okruhu jsou po všech stránkách takového charakteru, že FIA používá Surfers Paradise jako etalon pro hodnocení nových městských tratí po celém světě.
 
Historicky prvním vítězem závodu v Surfers se stal v roce 1991 John Andretti, přestože to byl jeho mnohem slavnější bratranec Michael Andretti, kdo závodu dominoval již od tréninků. A měl nakročeno i k jasnému vítězství, když ho osm kol před koncem vyřadila závada na brzdovém systému. Od té doby se do vítězných análů v Surfers zapsaly mnohé další postavy amerického a světového motorsportu. Zvítězili zde například Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell, Alex Zanardi, Dario Franchitti, Paul Tracy a Cristiano da Matta.
 
 
Všichni už jsou v Mexiku - no vlastně někde úplně jinde . . . Reynardy a turbomotory Honda v propadlišti dějin, Michael Andretti vede tým v IndyCar Series a Helio Castroneves tančí v americké televizi (pořad hvězdy tančí jde nejen u nás) - CART v Surfers v roce 2001 
 
Hodně se vzpomíná na rok 1993, kdy se většina diváků přišla podívat především na jednoho muže, tehdy úřadujícího mistra světa F1 Nigela Mansella a na to, jak si povede ve zcela novém prostředí americké série. Nigel nezklamal a zapsal se svým pole position a následným vítězstvím do historických tabulek jako první nováček kterému se něco takového podařilo od dob vítězství svého krajana Grahama Hilla v Indianapolis 500 v roce 1966.
 
 
No alespoň něco se (téměř) nemění. Dívky mají v Austrálii pořád krásné
 
Závod však někdy bývá poznamenám prudkými přívalovými dešti, které mohou výrazně ovlivnit průběh závodu, tak jak se tomu stalo například v roce 2003, kdy musel být závod zkrácen na 47 kol a zvítězil Ryan Hunter- Reay.
 
V loňském roce zde Sebastien Bourdais získal svůj třetí titul šampióna série CCWS. Povede se mu to letos opět? Jak se loňský vítěz Nelson Philippe vyrovná s novým vozem Panoz, ve kterém se zatím příliš nesvezl? Dokáže tentokráte dovést Will Power závod na domácí půdě až do vítězného konce? A především: Prolomí někdo kletbu Surfers Paradise a dokáže jako první v historii zvítězit podruhé?  Na startu bude pět jezdců, kteří k tomu budou mít šanci. Bourdais, Philippe, Tracy, Junqueira a Dominguez. Pokud si v neděli ráno přivstaneme, budeme znát odpovědi z první ruky.
 
 
Zápasy v plážovém volejbale s účastnicemi soutěže Miss Indy se těší mezi piloty mimořádné oblibě. Celkem není divu. Bruno Junqueira se právě chystá řádně oslavit vítězství v setu.
 
 
Lexmark Indy 300 – Surfers Paradise (městský okruh):
 
Délka trati: 2,795 míle (4,498 km), 12 zatáček
Loňský vítěz: Nelson Philippe (CTE Racing HWM)
Loňské pole position: Will Power, 1:31.403 
Rekord tratě:
Nejrychlejší kolo: 26.10.2002 Cristiano da Matta, 1:30.204
 
Časový program (SEČ):
 
Pátek 19. října
02:00 – volný trénink 1
05:55 – volný trénink 2
06:15 – kvalifikace 1
Sobota 20. října
02:00 – volný trénink 3
06:00 – volný trénink 4
06:20 – kvalifikace 2
Neděle 21. října
05:25– Start Lexmark Indy 300
 
Přímý přenos na televizním programu Eurosport2 začíná podle současného programu v 05:30 SEČ. Live timimg je možno sledovat na oficiálních stránkách série (aktuální verze Javy nutná)
 
Zajímavosti k Lexmark Indy 300 :
  • Dosud nikdo v historii sérií PPG IndyCar / CART / CCWS nedokázal v Surfers Paradise vyhrát více než jednou
  • Tři jezdci dokázali získat dvě pole postion: Michael Andretti ( 1991 a 1995), Nigel Mansell (1993, 1994) a Dario Franchitti (1998, 1999)
  • Největší počet jezdců (8) se na vedoucí pozici vystřídal v roce 2006
  • Největší počet vozů na startu byl v letech 1994, 1997, 1998 a  1999 (27)

Fotografie: CCWS, LLC. / USA LAT Photographic