Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Tresty za neoprávněné použití PTP funkce v Assenu

Tresty za neoprávněné použití PTP funkce v Assenu

Will Power bude mít na cestě za vítězstvím ztíženou úlohu.

Ještě před začátkem závodního víkendu v Surfers Paradise rozdal Tony Cotman tresty za neoprávněné použití funkce "push to pass" (PTP - krátkodobého zvýšení výkonu motoru) během závodu v Assenu. Poté co ředitelství závodu v Assenu během prvních kol přišlo na to, že chybou v řídícím softwaru motoru může při stisknutí tlačítka aktivace PTP dojít k aktivaci funkce udržující při průjezdu boxy předepsanou rychlost (tedy, že může náhodně dojít k prudkému zpomalení vozu v situaci, kdy chce jezdec naopak zrychlit), rozhodlo se z bezpečnostních důvodů zakázat jezdcům tuto funkci používat.

Týmy dostaly přikázáno, aby toto nařízení předaly svým pilotům na trati, ale jak bylo z telemetrie zjištěno, ne všichni uposlechli. V některých případech však zřejmě ani nešlo o úmysl, neboť z neznámého důvodu v Assenu velmi špatně fungovalo i radiové spojení boxů s jednotlivými vozy.

Na lavičce provinilců se ocitlo celkem sedm jezdců, z nichž však Ryan Dalziel a Tristan Gommendy v Austrálii chybí. Zbývající pětici hříšníků tvoří Dan Clarke, Neel Jani, Bruno Junqueira, Simon Pagenaud a Will Power. Právě v australanově případě se však rozhodl Derrick Walker odvolat. Trestem za neuposlechnutí příkazu je snížení doby funkce systému PTP  pro závod v Surfers Paradise na polovinu, což vzhledem k charakteru trati může znamenat i značnou nevýhodu.

Podle Walkera je však právě v Powerově případě takový trest jako "trest smrti za ukradení pomeranče", jak se rozezlený Skot vyjádřil. Neboť právě podle telemetrie, která viníky usvědčila, je zřejmé, že Will použil systém PTP jen na dvě sekundy během dvou kol (díky problémům v komunikaci), po které se mu vedení týmu rádiem snažilo vysvětlit, proč je použití této funkce zakázáno. Power navíc nebyl sám, kdo si nebyl z počátku jist, co se vlastně děje, protože týmy často svým jezdcům na základě spotřeby paliva nedoporučují, či přímo zakazují PTP používat. V takových případech je ale stejně pak na pilotech, zda se PTP rozhodnou použít i přes zvýšenou spotřebu paliva při aktivaci této funkce.

Tony Cotman však Walkerovo odvolání zamítl a Power tak bude mít ve své honbě za vítězstvím na domácí půdě poněkud zhoršenou pozici.