Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 9.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 9.díl

Renault: Snaha o návrat na vrchol

Vybledlá sláva francouzských mistrů

Odchod dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa do McLarenu a co se týče rychlosti nedostatečně připravený vůz nijak neubíraly ambicím Briatoreho sestavy. Smělé plány opět sahaly k dosažení nejvyšších cílů v obou kategoriích.

Již úvodní závod ukázal, že se tým bude muset spokojit s umístěním na posledních bodovaných pozicích. Trio Ferrari, McLaren a BMW bylo zpravidla nepřekonatelné. Fisichella posílený statutem týmové jedničky byl zpočátku tím jezdcem, který přispíval body do hodnocení týmů. Kovalainen většinou zaostával jak v kvalifikacích, tak v závodech. Obrat nastal v šestém podniku mistrovství světa v Kanadě – zde finský pilot dojel v divokém závodě na čtvrtém místě po startu ze zdánlivě beznadějného dvaadvacátého místa. S výjimkou osmého závodu ve Francii, kde Kovalainen doplatil na horlivý útok Trulliho v prvním kole, ve zbytku sezony zastínil svými výkony svého zkušenějšího kolegu.

Především pravidelným bodováním v druhé polovině roku se podařilo Kovalainenovi nasbírat 30 bodů, což mu stačilo na sedmé místo. Jeho nejlepším umístěním bylo druhé místo v mokrém závodě v japonském Fuji, který se konal dva závody před koncem šampionátu. Fisichellovým nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo při závodě v monackém knížectví. Italský pilot získal celkem 21 bodů a umístil se v celkovém hodnocení za svým týmovým kolegou jako osmý. Rychlostí tentokrát Renault zaostával, ale tradičně příkladnou spolehlivostí jeho piloti získali celkem 51 bodů, což po diskvalifikaci Mclarenu bohatě stačilo na zisk bronzové trofeje v hodnocení týmů.

Nevydařeným závodem na Interlagosu se Fisichella rozloučil po tříletém působení s Renaultem. Po chybě v úvodu závodu vjel neopatrně na dráhu před projíždějícího Yamamota, který již střetu nemohl zabránit a silně poškodil Fisichellův renault. Jeho kolegovi se nevedlo o mnoho lépe, poprvé v sezoně závod nedojel po havárii v 36. kole.

Návrat šampióna

Po odchodu Fernanda Alonsa do McLarenu vsadila britsko-francouzská formace na kombinaci zkušeného Fisichelly s finským nováčkem Heikkim Kovalainenem. Finský závodník však byl důkladně seznámen jak s týmem, tak s vozem. Oba piloti měli smlouvy pouze na rok 2007.

Při vyjednávání o obsazení závodní sedačky v roce 2008 si dělal zálusk na Fisichellovo místo sebevědomý testovací pilot Renaultu Nelson Piquet mladší. Troufalost nechyběla ani Ralfu Schumacherovi, který pomýšlel na totéž, nicméně vše zůstalo v rovině dohadů a přání.

Situace se zkomplikovala v srpnu, když naplno propukla Alonsova nespokojenost s McLarenem. Této situace okamžitě využil bývalý sponzor Renaultu, španělská telekomunikační společnost Telefonica, odhodlaná napomoci návratu Alonsa do Enstone částkou 30 milionů dolarů. Nejistota okolo Fernanda způsobila odložení původně plánovaného oznámení sestavy francouzské stáje v italské Monze na neurčito.

Poté, co byl v listopadu španělský pilot uvolněn z McLarenu, bylo zahájeno vyjednávání o jeho možném angažmá. Jednání však byla značně komplikovaná – Alonso chtěl podepsat pouze na rok oproti tříleté nabídce týmu. Také zájem Telefonicy angažující se v létě ochladl. Spekulovalo se i o vyčkávání Alonsa na výsledek jednání Světové rady motoristického sportu FIA ohledně použití dat McLarenu přenesených jejich bývalým pracovníkem do Renaultu.

Necelý týden po verdiktu FIA, z nějž vyvázl tým bez trestu, byla oznámena jezdecká sestava pro rok 2008. Alonso a Piquet usednou do závodních sedaček. Alonsova smlouva platí do roku 2009. Umožňuje však španělskému jezdci případnou volnost po letošní sezoně, naskytne-li se mu vhodná příležitost v jiném týmu. Na stávající jezdce nezbylo místo a tak Kovalainen krátce nato odešel do McLarenu a Fisichellovi se o něco později podařilo sehnat angažmá ve Force Indii.

Po necelém roce z týmu odešel testovací pilot Ricardo Zonta. Místo něj byl vybrán účastník šampionátu Euroserie F3, Romain Grosjean. Ten bude doplněn záložním pilotem Lucasem di Grassim, který loni bojoval o prvenství v GP2. V únoru podepsal smlouvu Sakon Yamamoto, který odjel několik závodů za Spyker a Super Aguri. Japonský pilot bude pilotovat vůz pouze při představeních před veřejností. Tyto akce pořádá každoročně francouzská stáj již od roku 2003 ve městech po celém světě, které shlédlo přes 2 miliony diváků.

Přemožitel legendárního Michaela Schumachera, Fernando Alonso, narazil v loňském roce na tvrdý oříšek v podobě nečekaně úspěšného nováčka Lewise Hamiltona. Mladý Brit zpočátku zaskočil španělského závodníka, který se sžíval s odlišným přístupem v McLarenu. Teprve později dokázal zužitkovat své dovednosti navzdory chybějící podpoře vlastního týmu. Havárie s poškozeným vozem v deštivém Japonsku neubrala z jeho pověsti spolehlivého pilota. Dokáže jezdit takticky a disciplinovaně, ale v případě potřeby je schopen jít do soubojů na okruhu.

Stejnojmenný syn trojnásobného mistra světa v F1, Nelsona Piqueta, se narodil 25. července 1985 v německém Heidelbergu. V osmi letech začal jezdit v motokárách, ve kterých měl částečně usnadněnou pozici díky otcovým kontaktům a penězům.

V roce 2001 se ve věku 16 let účastnil poloviny sezony v jihoamerické F3, v níž skončil pátý. Následující rok zde odjel šampionát již v plném rozsahu a stal se mistrem se čtyřmi výhrami. Dalším mezníkem byl přesun do prestižní britské F3, v níž se umístil celkově třetí. V témže roce mu známosti jeho otce umožnily poprvé otestovat monopost F1 ve stáji Williamsu.

V roce 2004 vyhrál britskou F3 se ziskem šesti triumfů. Přesunul se do nově vzniklé GP2, kde v ostré konkurenci skončil až osmý s jedním vítězstvím. Zároveň startoval v premiérové sezoně A1GP, ve které připsal na konto Brazílie dvě výhry. O rok později prohrál v GP2 souboj o titul s Lewisem Hamiltonem. V loňském roce se musel spokojit s rolí testovacího jezdce Renaultu, nicméně se nakonec dočkal vytoužené pozice závodního pilota ve francouzské stáji.

Spokojenost v Enstone

V době, v níž řada týmů usilovně obměňuje personální složení svých oddělení, jeví se prakticky nezměněné složení Renaultu poměrně nezvykle. O další rok se rozhodl prodloužit své působení na pozici šéfa týmu Flavio Briatore.

V souvislosti s vybudováním rozšířeného oddělení technologie výpočtů dynamiky kapalin (CFD), byl hlavní aerodynamik Dino Toso povýšen na vedoucího aerotechnologií. V této sekci bude mít kromě vedení zmíněného oddělení CFD na starosti také vedení týmu návrhu aerodynamiky. Vedoucím pracovníků aerodynamického tunelu se stal James Allison, současný zástupce technického ředitele.

Jediným odchodem se tak v září stal přesun prezidenta týmu F1 Alaina Dassase do funkce finančního ředitele Nissanu. Po rok a půl trvajícím působení jej vystřídal Bernard Rey. Ten do té doby pracoval v Nissanu v oblasti aktivit v motosportu.

Odlišný přístup v budování zázemí

Renault se rozhodl vydat jinou cestou než ostatní týmy a místo stavby druhého aerodynamického tunelu bude posilovat v oblasti technologie CFD (výpočty dynamiky kapalin). Plánované zařízení umístěné pod zemí na základně týmu by mělo stát 50 milionů dolarů. Obsluhovat by jej mělo 13 pracovníků, kteří rozšíří stávající 550 členný tým. Zprovoznění nového zařízení je plánováno v druhé polovině roku 2008.

Mistři v obchodním oddělení

Ačkoliv se francouzskému týmu nedařilo na okruzích tak dobře, jako tomu bylo v předchozích dvou sezonách, zaměstnanci oddělení zabývajícího se sháněním financí od sponzorů byli úspěšní.

V dubnu se rozhodl Renault rozšířit povědomí o své značce i týmu F1 a stal se součástí virtuální hry Second Life. K výměně došlo u společností starajících se o internetové prezentace stáje, když byl po roce Stellent nahrazen opět společností STL-Tridion. Ta v týmu působila v letech 2003-2006.

Začátek roku byl ve znamení vyjádření nespokojenosti titulárního sponzora, holandské finanční skupiny ING. Společnost ročně přispívá do rozpočtu částkou okolo 65 milionů dolarů. Představy sponzora o výsledcích v loňském roce byly na úrovni podiových výsledků. Tento cíl se podařilo splnit pouze jednou, a to druhým místem Kovalainena v Japonsku.

Loňský neúspěch však nevadil vládě jihoafrické provincie Gauteng, která se rozhodla s týmem z Enstone uzavřít partnerství na letošní rok. Svoji roli sehrála loňská návštěva Renaultu v Johannesburgu, jíž se účastnilo 80 000 diváků. Tato akce zde bude letos v červenci zopakována.

Spolu s představením nového vozu byla prezentována řada nových partnerů: výrobce oblečení Pepe Jeans, on-line iniciativa univerzit z jedenácti zemí nazývaná Universia, Sanho Human ze zábavního průmyslu a ráfky bude místo O.Z. Racing dodávat Avus.

V souvislosti s probíhající výstavbou oddělení CFD bude Renault pokračovat ve spolupráci s dodavatelem serverů Appro, který obstará uložení 121 milionů MB na 112 serverech. Jejich pohon bude mít na starosti výrobce záložních zdrojů APC. O softwarovou stránku se podělí stávající partneři CD-Adapco a Net App. Novým společníkem se stane Star-CD, v Renaultu působila již v roce 2003. Spolupráce se zmíněnými firmami byla oznámena rovněž při představení nového monopostu.

Věrná Alonsovi chce zůstat v dalších dvou letech španělská pojišťovna Mutua Madrilena. Pojišťovna působila v Renaultu v letech, v nichž byl francouzský tým ověnčen tituly. Loni se stěhovala za španělským pilotem do McLarenu. Předčasný odchod Alonsa z Wokingu však přinutil představitele pojišťovny zvážit setrvání s McLarenem anebo následovat opět Fernanda do Enstone.

Naléhavost útočnějšího přístupu

Základní pojetí při konstrukci vozu vycházelo z odstranění slabin předchůdce, které vznikly kvůli chybně vyhodnoceným datům z aerodynamického tunelu. Dalším cílem bylo přizpůsobení chování vozu pneumatikám Bridgestone, s nimiž již na rozdíl od loňska tým získal zkušenosti. Rozložení váhy bylo posunuto dopředu a jednotlivé díly prošly odtučňovací kůrou, aby mechanici získali více možností přizpůsobení danému okruhu změnou vyvážení dodatečnou zátěží.

V konstrukci předního zavěšení došlo ke změně, když Renault opustil vlastní cestu v podobě tzv. V-kýlu a přiklonil se k převládající koncepci nulového kýlu.

Velkých změn doznala aerodynamika. Upoutá především nové přední křídlo ze tří dílů s vodorovným nástavcem, který se nyní vine přes nos vozu místo dřívějšího upevnění nástavců na přídi vozu. Loňský pokus začlenit zpětná zrcátka do svislých nástavců na bočnicích se neosvědčil, proto se zrcátka vrátila na původní místo ke kokpitu. Dostačující chlazení umožnilo těsnější kapotáž. Díky užší zadní části se zlepšilo proudění vzduchu k zadnímu křídlu umístěnému opět na středovém nosníku.

Motorem je osvědčený RS27, jež je spojen s novou převodovkou s titanovým pouzdrem. Plášť převodovky by měl dle nových požadavků FIA snést zátěž čtyř závodních víkendů.

Vůz poprvé vyzkoušel 21. ledna 2008 Fernando Alonso na okruhu ve Valencii. Představení se odehrálo o deset dní později v Paříži v komunikačním ředitelství Renaultu.

Velká očekávání

Vedení stáje se nespokojilo s loňským propadem a podařilo se mu dojednat navýšení rozpočtu o 30 milionů eur. Tato skutečnost a návrat Alonsa zřejmě vedly k prohlášení Briatoreho věřícího ve výhry, případně umístění na pódiu. Podobný optimismus sdílel také ředitel technického oddělení, Pat Symonds. Jiného názoru byl Fernando Alonso, který odhadoval své šance na boje o zisky z posledních bodovaných míst. Těmito názory si vysloužil kritiku svých nadřízených.

V porovnání s loňskou zimní přípravou, testoval Renault letos v menší míře, ať už se jednalo o celkovou ujetou vzdálenost 12 495 kilometrů. S novým bezproblémovým vozem urazili jezdci celkem 9 723 kilometrů. Výkonnostně se většinou Francouzi pohybovali v ostré konkurenci středu pole.

Ani letos nedostanou piloti dostatečně výkonnou technikou, přestože se podařilo omezit nedostatky předchozího modelu. Nelze spoléhat ani na spolehlivost, neboť díky neměnným předpisům a technickým omezením se podařilo v této stránce zlepšit i konkurentům. Ve vývoji během roku mají v Renaultu rezervy, což bývá občas dáno předčasným odepsáním ztracené sezony a přesměrováním úsilí na přípravu na následující rok. Alonso se bude muset smířit s výkonnostním sestupem způsobeným technikou, nicméně má šanci prokázat své kvality při zvládání méně výkonného vozu. U nováčka Piqueta se nedá předpokládat, že bude podobně nepříjemným kolegou Alonsa, jakým byl loni Hamilton. Určitou nevýhodu představuje tlak namlsaného vedení automobilky, která je odtržená od současných možností týmu v F1 a očekává špičkové výsledky na podporu svých obchodních zájmů.

ING Renault F1 Team

Startovní číslo 5: Fernando Alonso
Startovní číslo 6: Nelson Piquet jr.
Třetí pilot, testovací jezdec: Lucas di Grassi
Testovací jezdec: Romain Grosjean
Prezident: Bernard Rey
Šéf týmu: Flavio Briatore
Sportovní ředitel: Steve Nielsen
Technický ředitel – šasi: Bob Bell
Ředitel oddělení techniky: Pat Symonds
Šéfkonstruktér: Tim Densham
Vedoucí oddělení aerodynamiky: Dino Toso
Technický ředitel – motory: Rob White
Vedoucí závodních činností: Denis Chevrier
Vedoucí projektu RS27: Axel Plasse
Vůz: Renault R28
Motor: Renault RS27
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Elf
Web: www.renaultf1.com