Verstappen potvrzuje dominanci v Austinu, Norris druhý před Leclercem

VC USA - kvalifikace
Texaský víkend pokračoval dalším napínavým dnem a Red Bull se po dramatickém sprintu opět dostal do centra pozornosti. Max Verstappen zvládl sobotní jízdu s přehledem a zajistil si start z první pozice, i když v samotném závěru měl co dělat, aby své vedení udržel. McLaren se po smolném sprintu dokázal vrátit do hry – Lando Norris skončil druhý a potvrdil, že boj o titul zůstává otevřený.
Horké odpoledne v Austinu přineslo o poznání klidnější podmínky než den předtím. Teplota vzduchu i asfaltu se pohybovala kolem 33 °C, vítr zeslábl a tribuny zaplněné fanoušky čekaly, jestli se po pátečním chaosu znovu potvrdí Verstappenova dominance. První část jízdy ale přinesla šok, když Isack Hadjar z Racing Bulls havaroval v šesté zatáčce. Zadní část vozu se mu utrhla a při nárazu do bariéry přesáhlo přetížení hodnotu 25 G. Francouz naštěstí vyvázl bez vážných zranění, ale přerušení zastavilo rozjeté kolo většiny jezdců.
Po obnovení provozu se vytvořila dlouhá kolona vozů na výjezdu z boxů – každý chtěl být první, kdo dostane čistou stopu. V úvodních minutách se do čela nečekaně posunul Charles Leclerc, který zajel velmi rychlé kolo, zatímco Lando Norris se ocitl pod tlakem po chybě v prvním sektoru. Brit však zůstal na trati s dostatkem paliva, napravil zaváhání a posunul se na sedmé místo. George Russell poté převzal vedení, ale Verstappen okamžitě reagoval a zajel čas, který zůstal nepřekonaný až do konce první části. Venku zůstali Bortoleto, Ocon, Stroll, Albon a Hadjar.
Ve střední části pokračoval známý scénář. Red Bull diktoval tempo, Verstappen působil neohroženě a McLaren držel krok v těsném závěsu. Antonelli s Mercedesem znovu potvrdil, že se rychle zabydlel mezi elitou, zatímco Hülkenberg, Lawson, Cunoda, Gasly a Colapinto skončili mezi vyřazenými. Časy několika pilotů byly smazány za traťové limity, ale pořadí se tím výrazně nezměnilo – hlavní favoriti si s přehledem zajistili postup.
Závěrečná část přinesla tradiční chaos v boxové uličce, když se všichni snažili vyjet zároveň. První měřené pokusy ukázaly sílu Red Bullu – Verstappen vedl s náskokem čtyř desetin před Norrisem, za nimi následovali Russell, Antonelli a Sainz. Ferrari se tentokrát trápilo. Lewis Hamilton probrzdil nájezd do první zatáčky a Charles Leclerc na výjezdu z posledního oblouku roztočil svůj monopost. Přesto se Monačan později dokázal zvednout a dostat do nejlepší trojky.
Samotný závěr přinesl dramatickou situaci, když Verstappen nestihl rozjet poslední měřené kolo. V závěru třetího sektoru musel uhnout Leclercovi, který byl v rychlém pokusu, a tím přišel o šanci zlepšit svůj čas. I bez finálního kola si ale udržel první místo – a to dostatečně těsně, aby zítra startoval z čela. Norris se znovu zařadil hned za něj, čímž potvrdil pokračující napětí v šampionátu, a Leclerc uzavřel první trojici.
Pro McLaren jde po pátečním nezdaru o jasný návrat do hry, zatímco Verstappen ukazuje, že i přes občasné chyby zůstává hlavním favoritem. Austin tak znovu přinesl závěr plný napětí – a nedělní závod slibuje pokračování duelu, který už několik týdnů definuje letošní sezonu.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:33,207 | 1:32,701 | 1:32,510 | 14 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,843 | 1:32,876 | 1:32,801 | 20 |
3. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:33,525 | 1:32,869 | 1:32,807 | 17 |
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,311 | 1:33,058 | 1:32,826 | 19 |
5. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:33,685 | 1:32,914 | 1:32,912 | 18 |
6. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,746 | 1:33,228 | 1:33,084 | 19 |
7. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,501 | 1:33,044 | 1:33,114 | 18 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,739 | 1:33,124 | 1:33,150 | 20 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:33,741 | 1:33,237 | 1:33,160 | 18 |
11. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:33,551 | 1:33,334 | 14 | |
12. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:33,549 | 1:33,360 | 14 | |
13. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:33,935 | 1:33,466 | 13 | |
14. | ![]() |
![]() |
Renault | 1:33,599 | 1:33,651 | 14 | |
16. | ![]() |
Sauber | Ferrari | 1:34,125 | 8 | ||
17. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:34,136 | 8 | ||
18. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:34,540 | 7 | ||
19. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:34,690 | 9 | ||
20. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli