Verstappen nejrychlejší v Austinu, McLaren ztrácí a boj o titul se zostřuje

VC USA - Sprint závod
Sprint na okruhu v Austinu se proměnil v chaos, který nejlépe zvládl Max Verstappen. Jezdec Red Bullu se po bezchybném startu ujal vedení a nikomu ho nepřenechal. Za ním dojel druhý George Russell z Mercedesu a třetí skončil Carlos Sainz s Williamsem. Oba vozy McLarenu však závod nedokončily – jejich účast skončila už v první zatáčce po kolizi s Nicem Hülkenbergem. Sprint tak nakonec dokončilo pouze patnáct jezdců.
Podmínky na trati přitom slibovaly zajímavý závod. Teplota vzduchu dosahovala 29 °C, asfalt se rozpálil na 43 °C a mírný vítr s nárazy kolem 11 km/h občas komplikoval stabilitu monopostů v zatáčkách. Všichni piloti zvolili středně tvrdou směs pneumatik, která měla vydržet celých devatenáct kol. Jakmile se zhasla světla, Verstappen odstartoval suverénně, ale za ním se rozpoutal zmatek. Piastri se dostal do kontaktu s Hülkenbergem, který mu najel do boku, a Australan následně narazil do svého týmového kolegy Landa Norrise. Oba McLareny tím okamžitě ukončily své účinkování ve sprintu. Na trať musel vyjet safety car, zatímco z boxů vyjížděli Stroll, Hülkenberg a Colapinto s poškozenými vozy.
Už v úvodních metrech byl ze závodu venku i Fernando Alonso, který doplatil na zmatek ve středu pole. Pořadí za safety carem vypadalo následovně: Verstappen, Russell, Sainz, Leclerc, Hamilton, Albon, Cunoda, Bearman, Gasly a Antonelli. Největší zisk zaznamenal Júki Cunoda, který se posunul o neuvěřitelných jedenáct pozic. V dalších kolech upozornil Hamilton na velké množství úlomků po trati, především v prvním sektoru. Přesto se po pěti kolech safety car vrátil do boxů a závod se znovu rozjel.
Verstappen zvládl restart s naprostou jistotou a okamžitě se začal vzdalovat Russellovi. Ředitelství závodu rozhodlo, že incidenty z prvního kola byly čisté závodní nehody, takže nikdo nebyl penalizován. Russell se snažil držet v dosahu DRS a v sedmém kole se dostal na vzdálenost pod jednu sekundu. V osmém kole dokonce zkusil překvapivý útok, při němž Verstappena donutil vyjet mimo trať, ale sám se ocitl za bílou linií, a tak se pořadí nezměnilo. Nizozemec udržel vedení a po několika kolech si vyjel pohodlný náskok přes sekundu a půl.
Za nimi probíhal souboj o čtvrté místo mezi piloty Ferrari, z něhož nakonec těžil Lewis Hamilton. Charles Leclerc zůstal pátý, zatímco Albon na šestém místě potvrzoval sílu Williamsu na této trati. V polovině závodu se pozornost přesunula i k souboji mladých jezdců – Andrea Kimi Antonelli sváděl dlouhou bitvu s Oliverem Bearmanem o osmé místo. Brit však nakonec dostal desetisekundovou penalizaci za získání výhody mimo trať, a tak Ital mohl pokračovat bez ohrožení.
Klid ale nevydržel dlouho. V šestnáctém kole došlo k další kolizi, tentokrát mezi Lancem Strollem a Estebanem Oconem. Kanaďan se pokusil o riskantní manévr do první zatáčky, přebrzdil a narazil do soupeře. Oba skončili mimo trať a musel znovu vyjet safety car. Stroll se okamžitě omluvil, že to byla jeho chyba, ale pro oba závod skončil. Na trati tak zůstalo už jen patnáct monopostů.
Zatímco maršálové odstraňovali trosky a čistili úsek, ukázalo se, že sprint už nebude možné restartovat. Safety car tak zůstal na trati až do konce devatenáctého kola a závod byl oficiálně ukončen v tomto režimu. Verstappen si připsal další vítězství do své sbírky, Russell dojel těsně za ním a Sainz s přehledem udržel třetí pozici. Čtvrtý skončil Hamilton, pátý Leclerc a šestý Albon. Poslední body brali Júki Cunoda, Andrea Kimi Antonelli, Liam Lawson a Pierre Gasly.
Austin nabídl sprint plný kolizí, safety carů a nedokončených závodů, které zamíchaly kartami před nedělní Velkou cenou. Verstappen sice znovu potvrdil svou rychlost a zkušenosti, ale Russellův tlak i výborný výkon Sainze ukázaly, že boj na čele rozhodně není uzavřený. Mercedes se po delší době dokázal Red Bullu přiblížit, zatímco Williams potvrzuje stoupající formu.
Pro McLaren to byl ovšem den k zapomenutí – oba vozy skončily už po několika metrech a tým tak přišel o šanci získat cenné body. Přestože sprint nepřinesl plný obraz víkendové výkonnosti, naznačil, že nedělní závod by mohl být mimořádně vyrovnaný. Pokud se Norris a Piastri dokážou vzpamatovat z dnešního nezdaru, může se boj o titul v závěru sezony znovu nečekaně zdramatizovat.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() | ![]() | Red Bull PT | 2:32,128 | 19 | 8 |
2. | ![]() | ![]() | Mercedes | 0.395 | 19 | 7 |
3. | ![]() | ![]() | Mercedes | 0.791 | 19 | 6 |
4. | ![]() | ![]() | Ferrari | 1.224 | 19 | 5 |
5. | ![]() | ![]() | Ferrari | 1.825 | 19 | 4 |
6. | ![]() | ![]() | Mercedes | 2.576 | 19 | 3 |
7. | ![]() | ![]() | Red Bull PT | 2.976 | 19 | 2 |
8. | ![]() | ![]() | Mercedes | 4.147 | 19 | 1 |
9. | ![]() | ![]() | Red Bull PT | 4.804 | 19 | 0 |
10. | ![]() | ![]() | Renault | 5.126 | 19 | 0 |
11. | ![]() | ![]() | Ferrari | 5.649 | 19 | 0 |
12. | ![]() | ![]() | Red Bull PT | 6.228 | 19 | 0 |
13. | ![]() | ![]() | Ferrari | 6.624 | 19 | 0 |
14. | ![]() | ![]() | Renault | 8.006 | 19 | 0 |
15. | ![]() | ![]() | Ferrari | 13.576 | 19 | 0 |
16. | ![]() | ![]() | Ferrari | - | 15 | 0 |
17. | ![]() | ![]() | Mercedes | - | 15 | 0 |
18. | ![]() | ![]() | Mercedes | - | 0 | 0 |
19. | ![]() | ![]() | Mercedes | - | 0 | 0 |
20. | ![]() | ![]() | Mercedes | - | 0 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli