Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

GT1: Ve stínu Velké čínské zdi

GT1: Ve stínu Velké čínské zdi

Po přestávce míří úplné pole GT1 na okruh Ordos International.

Většina účastníků MS GT1 si dopřála bezmála dva měsíce trvající přestávku. Někteří jezdci včetně našeho Tomáše Engeho si ji zpestřili 24 hodinovým závodem v Belgii na okruhu Spa-Francorchamps. Po šesti závodech na starém kontinentě čekají na závodníky světového šampionátu pouze duely v zámořských končinách.

První zastávkou bude nezávislá oblast Vnitřní Mongolsko na severu sousedící s nezávislým Mongolskem (též nazývaným Vnější Mongolsko). Název je na čínskou republiku poněkud nezvyklý, promítá však v sobě několik staletí trvající boje mezi nájezdníky z Mongolska a Číňany. V minulém století se oblast stala místem zájmu Japonců anebo Sovětů. Do nedávné doby se jednalo o zemědělskou oblast s rozmanitou rostlinnou a živočišnou výrobou. K ní se přidala po nálezu bohatých zásob uhlí a plynu také energetika a hutnictví. Ložiska dalších vzácných nerostů umožnila rozvoj chemického průmyslu. Hospodářský vzestup Číny a snaha ukázat dosažené úspěchy se nevyhnula ani této oblasti a tak se kromě přeměny měst dočkala i nového okruhu Ordos International Circuit. Byl vystavěn poblíž ztvárněného města budoucnosti, Ordos City.

Jedná se o první stavbu navrženou čínskými projektanty podle požadavků FIA v nejlidnatější zemi na světě. Okruh Ordos (též nazývaný Erdos) byl otevřen 1. dubna loňského roku. Po závodech národních mistrovství si loni v říjnu odbyl mezinárodní premiéru uspořádáním jednoho z podniků fotbalové formule Superleague a světového mistrovství se dočká již za pár dní.

Jeho jediná varianta účastníkům nabídne 3 715 metrů dráhy o šířce 12-15 metrů se sedmi levými a jedenácti pravými zatáčkami. Směr jízdy technicky náročným okruhem je po směru chodu hodinových ručiček. Délka hlavní rovinky je 638 metrů a uváděná maximální rychlost by zde mohla dosahovat hodnoty 296 km/h (není zmíněno u jaké kategorie). Rozdíl nadmořské výšky, uváděný na stránkách okruhu, uvádí hodnotu 32 metrů u okruhu ležícího v nadmořské výšce 1 320 metrů nad mořem. Podle záběrů z palubní kamery se však zřejmě jedná o nepatrné terénní změny trati. Zatím nejsou známy zcela přesné informace o únikových zónách. Z letošních červencových záběrů vyplývá, že se jedná o asfalt, kačírek a místy dráhu lemuje pouze prašná zem!

Podle současných údajů z předpovědi počasí absolvují jezdci kvalifikaci v dešti. Kvalifikační závod by se měl obejít bez srážek, ale vzhledem k teplotám okolo 20° C není vyloučena jízda na mokré dráze. V neděli by měla být kulisou hlavního závodu zamračená obloha, déšť však není předpokládán.

Návštěvníci okruhu se mohou bavit i v jiných částech areálu. K dispozici je také terénní dráha v délce 680 metrů anebo motokárový okruh. Méně činorodí hosté využijí mj. kino, kde lze sledovat filmy v pohodlí svého vozu, automobilové muzeum anebo lázně.

Přeskupení nejen jezdců, ale také vozů a týmů.

Po přestávce uvidíme v poli opět čtveřici vozů Lamborghini. Nicméně došlo k několika změnám v týmech. Již se naplnily zvěsti nejen o technických problémech Swiss Racing Teamu a tak s touto stájí z Inwilu se již letos ve startovním poli nesetkáme.

Její vozy převzal lucemburský DKR Engineering, který bude vystupovat ve zbytku sezóny pod pozměněným názvem DKR www-discount.de. Černá barva na vozech zůstane, červenou nahradí kombinace připomínající barvy známé majitelům barevných náplní do tiskáren – žlutá, purpurová a modrá. Jedná se o barvy jejich nového partnera obsaženého i ve vlastním názvu stáje.

Italské vozy bude pilotovat čtveřice nováčků v MS GT1: Benjamin Leuenberger a Manuel Lauck ve voze č. 47 a Chris Brück a Jonathan Kennard ve voze č. 48.

Při posledním vystoupení GT1 ve Francii jediný vůz Corvette C6R Lucemburčanů změnil černé zbarvení za rudé připomínající druhý tým s americkými vozy. Čínská stáj Exim Bank Team China tak neměla mnoho práce se začleněním tohoto vozu, který bude nově vystupovat s číslem 12 (místo č. 47).

Také v čínském týmu došlo k úplné změně sestavy. Ve voze č. 11 se letos poprvé neobjeví Mike Hezemans, ale bude nahrazen krajanem Jeroenem den Boerem a domácím pilotem Ho-Pin Tungem. Spolu s druhým vozem putoval do čínské stáje také pilot DKR Engineeringu, Michael Rossi. Jeho kolegou se stane Sergio Jimenez z Brazílie.

Kromě těchto změn je nyní známa náhrada Vaniny Ickx loňským pilotem stáje Hexis AMR, Jonathanem Hirschim. Tentokrát si vyzkouší Ford GT stáje Belgian Racing.

Podrobnosti o výše uvedených jezdcích, případně o dalších změnách ve startovním poli, budou opět uvedeny v článku po sobotním kvalifikačním závodě.

Časový plán přenosů GT1.

 Událost  Den  GT1 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  3,30-5,00  3,40-4,55
Kvalifikační závod  Sobota  9,00-10,30  9,00-10,25
Hlavní závod  Neděle  9,00-10,30  8,30-10,35

Vzhledem k vysílání kvalifikace v časných ranních hodinách přinese Sport 5 její opakování v sobotu mezi 7,25-8,40.

Užitečné odkazy.

GT1 TV Zde

Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards anebo David Croft a bývalí závodníci John Watson anebo Johnny Herbert. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde

Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.