Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Rozhovor: Mario Andretti

Rozhovor: Mario Andretti

Druhá část rozhovoru s bývalým mistrem světa.

Jedním z velkých letošních překvapení je problém Sebastiana Vettela adaptovat se na nový vůz…

Je opravdu zajímavé vidět v F1 něco takového. Sebastian si zvykl na jízdu s velkým množstvím přítlaku a další věci, které s tím souvisejí. Na začátku sezóny se ukázalo, jak moc mu to chybí. Ale myslím, že je to už lepší a vůbec nepochybuji, že se s tím nakonec dokáže zcela vyrovnat, protože je jedním z nejtalentovanějších jezdců F1. Nepochybně mu to trvá déle, než si představoval. Vždyť je úřadujícím mistrem světa! Ale nikdo není zklamaný víc, než on sám. V ničem nepolevuje a zůstává jedním z jezdců totálně soustředěných na závodění. Nakonec to zvládne, ale v tuto chvíli musí být mimořádně frustrovaný.

Myslíte, že Kimi Räikkönen je na tom stejně jako Vettel?

Mohou být ve stejné situaci. Kimi ale opustil Lotus, ve kterém vše fungovalo a jemu se tam hodně dařilo a do Ferrari přestupoval v přesvědčení, že to tam bude ještě lepší. Měli ale těžký vstup do sezóny a Kimi je v týmu nový, takže to tam má těžší než Fernando. Fernando je jedním z nejtalentovanějších jezdců a dokáže vytěžit maximum ze všeho, co mu osud postaví do cesty. To Fernando drží Ferrari při životě a Kimi má před sebou spoustu práce.

Zdá se, že Alonso dokáže být rychlý v jakémkoliv voze…

Na to se mě ani nemusíte ptát. Už léta dokazuje, že je enormně talentovaný. Do čehokoliv ho posadí, vždy dostane ze stroje 100 procent.

Jaký je váš názor na to, co se v Maďarsku stalo u Mercedesu? Hamilton dostal od týmu příkaz, který ale ignoroval.

Podle mě, pokud se během sezóny dostanete do bodu, ve kterém už má jeden jezdec výrazně lepší šance bojovat o titul, je velmi rozumné ho podpořit. Pokud ale bojujete pouze o druhé, třetí či čtvrté místo, nemá smysl krást body od jednoho a darovat je druhému. Mercedes byl v pozici, ve které měl nechat jezdce bojovat, aniž by ohrozili zájmy týmu.

Takže Mercedes by při jeho současném bodovém náskoku měl nechat jezdce bojovat v každé situaci?

Přesně tak. Musí jim to dovolit, aby závody zůstaly nadále napínavé. Pozice týmu již není ohrožena a mělo by jim být jedno, který z jezdců nakonec vyhraje šampionát. Můžeme si vzpomenout, jak v roce 2010 vyhrál svůj první titul Sebastian. Čtyři závody před koncem sezóny se zdálo, že je již mimo hru a mistrem světa bude nejspíš Mark Webber. Sebastian to ale nepřijal. Jako by řekl: "Víte co? Stále ještě závodím!" Tým ho nechal závodit a Sebastian získal titul. Jsem si jistý, že to stejně vidí i Niki Lauda a přesvědčí Mercedes, aby nechal jezdcům volné ruce.

Co si myslíte o fňukání, které od jezdců nejednou slyšíme během sledování TV přenosů velkých cen. Tuto sezónu jsme slyšeli již několik jezdců, jak si stěžují na jezdce před nebo za nimi.

To je zcela normální! (smích) Není to nic nového. Na trati je vždy hodně emocí, které musí jít ven. Jsem rád, že nyní mohu být někde v zákulisí a všechno to slyet. Když jsem závodil, nebyl jsem o moc jiný!

Jste ambasadorem Velké Ceny USA. Doufáte, že když letos Formule 1 zavítá do Austinu, bude ještě šampionát otevřený?

Nepochybuji o tom. Ať se vám to líbí nebo ne, dvojnásobek bodů za poslední závod sezóny je velmi vzrušujícím pravidlem. Třebaže je to jen finta (pro zvýšení sledovanosti), ale může okořenit závěr sezóny.