Připomenutí dramatu na Sachsenringu
Souboj s časem při výměně motoru Corvette Z06R během podniku ADAC GT Masters.
V německém mistrovství ADAC GT Masters působí několik let u stáje Callaway čeští mechanici (více o nich naleznete v tomto článku Zde). U vozu č. 18, o nějž se starají tři Češi, museli technici řešit během sedmého víkendu technické problémy s pohonnou jednotkou jejich vozu. Ta vyústila v nedělní dopolední výměnu.
Sobotní předzvěst potíží
K prvním projevům obtíží došlo v sobotním závodě, kdy se v 31. kole náhle začal projevovat pokles výkonu motoru. Po neúspěšném pokusu zjistit příčinu ještě během jízdy následovalo v dalším kole odstoupení Bleekemolena z 15. místa.
Po uvolnění vozu z režimu uzavřeného parkoviště se mechanici zaměřili na palivový systém, respektive část související s tlakem paliva. Odhalili netěsnící zpětný ventil na palivovém čerpadle. Dále došlo k výměně regulátoru tlaku paliva.
Protože telemetrie a poznatky jezdců naznačovaly horší akceleraci, byla provedena také zkouška tlaku ve válcích. Motor poté nevykazoval další závady bránící v použití.
Hektické nedělní dopoledne
Nedělní zahřívací trénink začínající v 8,10 zahájil Bleekemolen trojicí měřených kol, poté jej ve voze vystřídal Toni Seiler. Švýcarský pilot již nedokázal zajet měřený čas, neboť nedlouho po vyjetí z boxů odstavil vůz s nefunkčním motorem.
Naši mechanici již tušili, že výměně motoru se dříve či později nevyhnou. Prozatím museli čekat na rozhodnutí nadřízených techniků, kteří se snažili vyloučit příčinu selhání motoru z důvodu závady na elektronice. Dalším omezením před případným vyjmutím motoru byla nutnost vypustit olejové a chladicí náplně, které po předchozí jízdě zvolna ztrácely provozní teplotu. Ta může u vody dosahovat hodnoty 95°C a u oleje až 130°C.
Okolo deváté hodiny učinilo vedení týmu rozhodnutí o výměně pohonné jednotky ve voze č. 18. Do startu závodu zbývaly necelé tři hodiny, obvykle si výměna motoru žádá alespoň o hodinu více. Ve stáji Callaway provozující celkem pět vozů Corvette Z06R GT3 se tohoto procesu zúčastnili také volní mechanici starající se o další vozy.
Nejprve bylo nutné odstrojit okolí motorového prostoru od dílů omezujících přístup k pohonné jednotce: kapoty, splitteru a spodního krytu. Následovala demontáž výfuků, odpojení elektrického a palivového vedení povolení upevňovacích šroubů. Během přípravy se neplánovanou komplikací stalo poškození fitinku zpětné hadice servořízení vedoucího do zadní části vozu. Nakonec bylo nutné vypustit provozní kapaliny z motoru anebo uvolnit přední nápravu ze závěsů.
Omezené možnosti okruhových garáží upřednostňují vyjmutí motoru vrchem. Na dílně umožňují zvedáky vyjmutí pohonné jednotky spodem i s nápravou. Odstrojený motor byl vytažen ze svého prostoru v 9:45.
Přenos točivého momentu na zadní nápravu zajišťuje jindy skrytá kardanová hřídel.
Pohled do prostoru běžně skrývajícího motor. Při některých činnostech (např. osazení výměníku chlazení oleje) sem vlézá mechanik.
9:55 – 10:06 – Náhradní motor je potřeba osadit držáky, svíčkami anebo kabeláží. Při výměně pohonných jednotek byl použit také původní alternátor, vodní čerpadlo, chladič, setrvačník, unášeč kardanu, napínáky rozvodů a hadice. S některými díly bylo nutné manipulovat z důvodu usnadnění manipulace s motory.
Pohonná jednotka vycházející z typu LS3 je pro závodní účely upravována holandskou firmou APP Racing Engines.
10:10 - Před osazením motoru byly všechny hadice zbaveny zbytků kapalin, vyčištěny a poté vysušeny stlačeným vzduchem.
Jeho osazení, vyžadující otevření vrat, se ve čtvrt na jedenáct stalo vítanou příležitostí pro diváky při procházce boxovou uličkou (9:50 – 10:20). Ostatní práce, pokud to bylo možné, probíhaly za zcela zavřenými dveřmi.
Průběh ukládání pohonné jednotky do motorového prostoru (10:18 – 10:26) .
11:23 - Lukáš Karhan upevňuje vývody horkého vzduchu od chladiče, Petr Hadaščok dolévá olej. Motor o objemu 6,2 litru si žádá pro své mazání deset litrů náplně. O minutu později následovalo dolévání destilované vody do chladicího okruhu. Dalších deset litrů kapaliny.
11:25 - Nasazování a upevnění kapoty. Soupeři jsou již nachystáni před svými garáži. První z nich vyráží na okruh a absolvují zkušební kola.
11:28 - Nový motor se po chvilce startování váhavě rozbíhá. Ve voze je připravený ustrojený pilot, Sebastien Bleekemolen.
11:29 - Připevňování splitteru.
11:51 - Piloti se pomalu ustrojují. Rošt již opustili diváci, blíží se odchod novinářů a fotografů v očekávání brzkého startu.
11:58 - Bleekemolen je na konci boxové uličky. Jezdci na roštu brzy vyrazí do zaváděcího kola.
V závodním tempu. Opravovaný vůz závod nedokončil, důvodem však byla změna klimatických podmínek. Švýcarskému jezdci Tonimu Seilerovi přišla jízda na mokré dráze s hladkými pneumatikami příliš riskantní, takže v 33. kole vůz odstavil v boxech. Výměna obutí byla vzhledem k pokročilé době závodu a pozici na prahu druhé desítky nevýhodná.
Doslov
Přesnou příčinu ranního selhání odhalili po rozebrání pohonné jednotky motoráři v Callaway – prasklá kliková hřídel. Motor byl po opravě úspěšně nasazen v závěrečném podniku.
Zdroj: Petr Hadaščok, Lukáš Karhan, ADAC GT Masters, Formule
Autor všech fotografií: Tomáš Krejčík