Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Hamiltona F1 baví, stále je náročná

Hamiltona F1 baví, stále je náročná

A kdo tvrdí opak, neříká pravdu.

Jak vnímají jezdci současnou F1? Různě. Fernando Alonso a Kimi Räikkönen nejsou současnými vozy velmi nadšeni, ale například Jenson Button ochotně přijal novou výzvu. V rozhovoru pro BBC Hamilton vysvětlil, proč je pro něj F1 stále stejná výzva, i když fyzicky je nyní jízda méně náročná a zatáčky se projíždějí pomaleji.

"Všiml jsem si, že od Velké ceny Kanady se hodně debatuje o F1. Samozřejmě jsem si vědom, že šéfové vedou rozhovory o změně pravidel a zrychlení vozů od roku 2017, ale to je jejich práce, ne moje. Mým úkolem je naskočit do vozu a jezdit tak rychle, jak se dá," řekl úřadující mistr světa.

"Mohu k tomu říci tolik, že kdokoli o F1 řekne, že už pro jezdce není vzrušující nebo náročná, prostě nemá pravdu. Velkou částí problému je to, že lidé před televizory nerozumí všemu, co se během závodu děje. Mohou si myslet, že jízda v současných monopostech je jednoduchá, ale mohu vás ujistit, že není."

Lidi u televizních obrazovek často rozčilují debaty či příkazy šetřit palivo. U Mercedesu, ale asi ne jenom u něj, se dokonce do vozů ani netankuje maximálně povolených 100 kilogramů paliva a raději jezdí s lehčími vozy a piloti tomu musí přizpůsobit svůj styl jízdy. V nájezdech do zatáček dávají nohu dolů z plynu dříve než obvykle a nechávají vůz zpomalit díky aerodynamickému a mechanickému odporu.

Nejvíc se hovoří o způsobu, jakým šetříme palivo, o technice "lift and coast", kterou používáme v některých, ne všech závodech. Při této technice zvedáme nohu z plynu ještě před normálním brzdným bodem, ve kterém se brzdí během nejrychlejších kol, a pak brzdíme do zatáčky později.

Je to nejefektivnější způsob snížení spotřeby paliva ve smyslu největšího ušetření s nejmenším dopadem na čas na kolo. Ani náhodou to není jednoduché, to mi věřte. Neznamená to, že nejezdíme na limitu. Vůz je v zatáčce na hraně svých možností, pouze ho využíváme odlišným způsobem. S pneumatikami je to stejné. Jejich zvládnutí je obrovskou výzvou, takže pocitově je F1 stejně náročná jako předtím," tvrdí Hamilton, který svou kariéru jezdce F1 začal v roce 2007 a rovnou naskočil do boje o mistrovský titul.

"Jediným rozdílem oproti době, ve které jsem začínal, je fyzická náročnost. Není to takový zabiják jako jízda ve vozech, které měly lepší pneumatiky a v zatáčkách držely větší rychlost. Během prvních čtyř let v F1 se celou dobu šlo tvrdě po nejrychlejších kolech. V letech 2007 až 2009 se během zastávek tankovalo a zároveň jsme v těchto sezónách a v roce 2010 měli mnohem odolnější pneumatiky. To se změnilo a my se musíme přizpůsobovat.

Nechápejte mě špatně, pořád je to fyzicky náročné a musíme být v extrémně dobré kondici, ale na konci závodu už nebývám tak vyčerpaný jak jsem býval. A i kdyby se to změnilo a opět jsme v každém kole jeli na plný plyn, v televizi by nebyl vidět žádný rozdíl. Mohu říci jen tolik, že miluji závodění a každý víkend čelím masivní výzvě."