Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Začne nové sezona v Argentině, nebo ne?

Začne nové sezona v Argentině, nebo ne?

Motorsport před 40 lety - 47. díl

Novinky z formule 1:
- Koncem roku 1976 byl Bernie Ecclestone již pár let "silným mužem" sdružení konstruktérů F1CA (později FOCA) a šikovný právník Max Mosley byl vedle své funkce majitele týmu March také Bernieho "pravou rukou". F1CA ve jménu svých členů úspěšně jednala s organizátory velkých cen o "nástupném", a jak museli Ken Tyrrell, Colin Chapman a spol. uznat, "udělal z nás všech během času milonáře." Rostoucí moc Ecclestonea se přirozeně nelíbila světovému svazu FIA a jeho sportovní odnoži CSI. Tehdejší prezident FIA, Princ Paul-Alfons von Metternich vyrukoval koncem listopadu s plánem, který situaci zkomplikoval a již beztak napjatý vztah mezi F1CA a CSI ještě zostřil: o výši startovného směli pořadatelé Grand Prix od roku 1977 jednat již jen s nově vytvořenou organizací jménem World Championship Racing, která byla dle rozličných pramenů registrována buď ve Švýcarsku, nebo v Monaku. Jejím ředitelem byl bývalý manažer Marlboro, Pat Duffeler a bylo podivuhodné, že Duffeler měl svou kancelář v Paříži na Place de la Concorde a používal telefonního a faxového spojení FIA. Jednalo se tedy de facto o nové oddělení FIA, které mělo Ecclestoneovi mocně "plivat do polívky".

Prvním důsledkem tohoto tahu bylo, že F1CA odřekla účast v lednové GP Argentiny. Ecclestone s pořádajícím ACA totiž již dojednal finanční rámec, který teď najednou pozbyl platnosti...

- Niki Lauda směl dva týdny po plastické operaci očního víčka opustit nemocnici ve švýcarském St. Gallenu. Zásah trval několik hodin a provedl ho Profesor Alfred Bangerter.  Operace byla nutna, protože Laudovo pravé víčko po nehodě na Nürburgringu zcela nedovíralo, což mělo za důsledek silné slzení oka.

- Vittorio Brambilla a John Surtees byli těsně před podepsáním vzájemné smlouvy. Brambilla, Pescarolo a i sám Big John velmi úspěšně testovali TS19 v Le Castelletu a Brambilla byl spokojen jak s chováním vozu, tak i s dosaženým časem. Záleželo již jen na definitivním "Si" sponzora Beta, které mělo brzy následovat. Ohledně druhého kokpitu hleděl Surtees směrem Alana Jonese, který tým ovšem ve zlém opustil a přísahal, že za Surteese už nikdy nenastoupí. Big John proto jednal i s Rakušanem Hansem Binderem a Belgičanem Patrickem Névem.

- Renault pilně testoval svůj přeplňovaný vůz F1. Po zkouškách v Clermont-Ferrandu, Jaramě, Le Castelletu a Le Mans strávil tým i několik dní v Nogaru. V kokpitu "ilegálního" Alpine-Renault A500 (Francouzi jeli se zadním křídlem, které bylo montováno mnohem výše, než povolených 90cm) seděl samozřejmě Jean-Pierre Jabouille a na jeho výsledky dohlíželi jak konstruktér Andre de Cortanze, tak i inženýr Francois Castaing. V Nogaru byl sportovní ředitel "Régie", Gérard Larrousse překvapivě sdílný a novinářům do detailu svěřil několik dat: "Během testu se nám rozbily tři dmychadla a dvě převodovky. Momentálně ještě nevíme, pro kterého výrobce dmychadla se rozhodneme. Podobně tomu je u převodovek. Používáme ještě pětistupňovou skříň Hewland TL200, vyvíjíme ale vlastní šestistupňovou." 

V Evropě kolaboval šampionát formule 5000 koncem sezony 1975 a americká série ho přežila jen o jediný rok: pořádající svaz SCCA totiž prohlásil, že monoposty F5000 od sezony 1977 nahradí vozy znovuvzkřísené třídy CanAm. Účastníky tato pozdní zpráva doslova šokovala. Všem bylo jasné, že do začátku další sezony (červen v Laguně Seca) nikdo nenavrhne a nevyrobí nový sportovní prototyp CanAm a počítalo se s tím, že startovní pole "nové" třídy zaplní staré vozy F5000 vybavené blatníky.

Svaz SCCA ale věřil, že je na správné cestě. Věřil hlavně v kouzelnou moc názvu "CanAm", který měl k deseti plánovaným podnikům přilákat desetitisíce fandů. Záda SCCA při tom kryl sponzor First National City Bank, který chtěl roku 1977 do "Canadian-American Challenge Cupu" investovat 500.000 dolarů. Ředitelé velkých stájí, jako Carl Haas, Jim Hall a Jackie Oliver se ohledně nové situaci vyjádřili velmi pesimisticky. A měli mít pravdu. F5000 byla v America nadobro zničena a k onomu vysnělému "revivalu zlatých časů CanAm šedesátých a sedmdesátých let" nikdy nedošlo...

Cale Yarborough musel do posledního podniku NASCAR na Ontario Motor Speedwayi již jen nastoupit, aby získal titul šampiona roku 1976. Jeho Holly Farms Chevrolet Chevelle sice po poločasu závodu Times 500 odstoupil, dostatek bodů ale měl v kapse. Jednalo se veteránův první titul. Yarborough jezdil NASCAR již od roku 1956. Také pro tým Juniora Johnsona se jednalo o první Grand National titul. Závod vyhrál Dave Pearson na Purolator Mercury týmu bratří Woodsů. 

V Macau pořádali svou 23. Grand Prix a v hlavním závodě formulí Atlantic se objevilo několik zvučných jmen. Nejrychlejší kvalifikace byl Alan Jones na Theodore-Marchi-Hart 722 štědrého Teddyho Yipa před Rupertem Keeganem na Chevronu B35 Freda Operta. Následovali jim Vern Schuppan na dalším Yipově vozu (Ralt), Greame Lawrence, John MacDonald, David Purley, Sonny Rajah a Kevin Barlett.

Úvod závodu patřil Jonesovi, který již byl jasně ve vedení, když po třech kolech musel s defektem elektriky do boxů. Podnik tedy vyhrál Vern Schuppan před Lawrencem a domácím Albertem Poonem. Svůj talent ale zase jednou předvedl především Alan Jones: po opravě zahájil neuvěřitelný let portugalskou kolonií, během kterého zlepšil dosavadní traťový rekord o devět (!) sekund. Vynesl mu čtvrté místo...


Renault pilně testoval svůj revoluční přeplňovaný motor. Zatím jen v upraveném šasi Alpine-F2 a s příliš vysokým zadním spoilerem.

Poslední mistr dějin Americké F5000 Brian Redman (Haas/Hall-Lola T332) před Jackie Oliverem (Shadow-Dodge DN6).

Teddy Yip a Vern Schuppan se radují z vítězství v Macau.