Novinky

  • 23.07.2019 Neutral Vedení F1 zamítlo návrh na znovuzavedení aktivního zavěšení kol

  • 22.07.2019 Neutral Mercedes pojede na Hockenheimringu na oslavu své 200. VC F1 se speciálním lakováním

  • 22.07.2019 Neutral Haas popřel informaci, že chce nahradit Romaina Grosjeana Estebanem Oconem

Facebook Instagram

Vyloučený, penalizovaný a pokutovaný šampion!

Vyloučený, penalizovaný a pokutovaný šampion!

Schumacher: Zrození hvězdy (6. díl)

Ačkoliv tomu před zahájením seriálu nikdo v Benettonu nevěřil, Michael Schumacher už ve své třetí kompletní sezoně přivezl titul mistra světa! Byla to obrovská senzace, ani ta však nedokázala zastínit tragédii v podobě ztráty Ayrtona Senny.

Miláček davů Ayrton Senna se před touto sezonou dočkal svého vysněného týmu – Williamsu. Svět F1 se těšil na souboje Brazilce s vycházející německou hvězdou. Jenže vstup do sezony dopadl úplně jinak a byl naprosto šokující: první dva závody vyhrál Schumacher a v pátém kole třetího se Senna zabil! Diváci přesto o slibovaný duel nepřišli: Sennu v něm ale nahradil Damon Hill. Spolu se Schumacherem vyhráli 14 velkých cen z 16 (na úvodním snímku vlevo Hill, vpravo Schumacher).

V roce 1994 se vozy F1 radikálně proměnily. FIA zakázala veškeré elektronické systémy pomoci jezdci, tedy aktivní pérování, brzdy s ABS, kontrolu prokluzu, samočinné řazení rychlostních stupňů, předem programovatelné řazení, ale i elektronický přenos pohybu pedálu plynu. Zakázána byla i obousměrná telemetrie, umožňující změnu nastavení vozu z boxu za jízdy. Další zásadní novinku přineslo zavedení povinných zastávek pro doplnění paliva.

Michael Schumacher se dopustil mnoha prohřešků, ale jezdecky soupeře převyšoval

Alain Prost ukončil kariéru a jeho místo u Williamsu zaujal Ayrton Senna. Doma v São Paulu dlouho vedl, ale dopustil se u něho nezvyklé jezdecké chyby a po hodinách odstoupil. Zvítězil Schumacher. Při VC Pacifiku v Aïdě měl Senna na startu kolizi s Häkkinenem, takže znovu s převahou vyhrál Schumacher. Po závodě Senna obvinil Benetton z použití zakázané kontroly prokluzu. Před závodem v Imole FIA odebrala vzorky software z řídicích jednotek vozů Benetton, Ferrari a McLaren a předala je k prozkoumání. Jenže Benetton nedal svůj software komisařům k dispozici. Byl podezříván z používání zakázaných elektronických pomůcek a dostal pokutu 500 000 dolarů.

Imola vstoupila do historie jako jeden z nejtragičtějších víkendů v historii F1. V pátek havaroval Rubens Barrichello s vozem Jordan. V sobotu v kvalifikaci narazil do zdi Roland Ratzenberger a nehodu nepřežil. Na startu závodu došlo k hromadné kolizi, při které kolo zranilo diváky na tribuně, a na trať vyjel Safety Car. Po restartování narazil vedoucí Senna v zatáčce Tamburello do zdi. V kritickém stavu byl převezen vrtulníkem do nemocnice, kde těžkému zranění hlavy podlehl. Závod vyhrál Schumacher před Larinim. Němec vyhrál i následující VC Monaka.

Před Velkou cenou Španělska se formule 1 ocitla v jedné z největších krizí své historie a jezdci vyjeli na trať v Barceloně ve stísněné atmosféře. Michael Schumacher měl na kontě čtyři vítězné závody a s plným bodovým ziskem vedl o neuvěřitelných 30 bodů před Gerhardem Bergerem z Ferrari. Jenže při začátku kvalifikace přišel další vážný úraz, když těžce havaroval Andrea Montermini ve voze Simtek. FIA proto nechala před poslední zatáčkou vybudovat retardér ze starých pneumatik, který se dal projíždět jen na jedničku.

Do nedělního závodu startoval Michael Schumacher z pole position ozdoben čtyřmi výhrami za sebou. Bez problémů se ujal vedení před Damonem Hillem a Mikou Häkkinenem. Zdálo se, že Michaelovu pátému triumfu nic nestojí v cestě. Jenže záběry telemetrie, které se objevily na televizních obrazovkách, ukázaly, že něco není v pořádku – na obrazovce stále svítila u zařazeného rychlostního stupně číslice 5.

Před zastávkou v boxech totiž přestala u Schumacherova benettonu fungovat hydraulika. V převodovce zůstal zařazen pátý rychlostní stupeň a nedalo se řadit. Michael dokázal absolvovat zastávku v boxu pro dotankování a výměnu pneumatik. A vyjel, aniž by mu zhasl motor. Do vedení se ve 23. kole před něho dostali Häkkinen s Hillem.

Michaelovým technikem v boxu Benettonu tehdy byl Pat Symonds. Ten mu rádiem sdělil, že podle telemetrie zjistili příčinu problému a že se s tím během závodu nedá nic dělat. „Můžeš zkusit si na to zvyknout, nebo prostě odstoupit ze závodu,“ řekl mu Symonds. Michaelovi trvalo asi minutu, než mu s naprostým klidem odpověděl, že chápe situaci a že zkusí pokračovat s jediným zařazeným rychlostním stupněm. Současně se Symondse zeptal, zda nastalá situace neovlivní spotřebu a nebude proto vyžadovat zastávku v boxech navíc.

Trvalo několik dalších minut a Michael na trati hledal novou optimální stopu pro nově vzniklé podmínky. Po pár kolech se jeho časy začaly rapidně zlepšovat a spotřeba poklesla téměř k normálu. Po druhé zastávce se Häkkinen propadl na čtvrté místo za Lehta, jedoucího s druhým benettonem, a vedení se ujal Hill před Schumacherem. Ten absolvoval i druhou zastávku v boxech jen se zařazenou pětkou. Ocitl se dokonce v blízkosti vedoucího Hilla, těsně sledován Häkkinenem. Mika se mu přitom nedokázal přiblížit a ve 48. kole jeho motor Peugeot explodoval, stejně jako o chvíli později Lehtův Ford.

Závod byl zajímavý také tím, že si v něm odbyl premiéru jeden třiadvacetiletý mladík ze Skotska. David Coulthard usedl do uvolněného kokpitu po Ayrtonu Sennovi a v barvách stáje Rothmans Williams Renault se stal partnerem jednoho z favoritů na zisk titulu Damona Hilla. Startoval z deváté pozice, ale do cíle nedojel kvůli poruše elektroniky.

Ač nevyhrál, hrdinou závodu byl Michael Schumacher, který dojel bez převodovky jako druhý. Na žádost týmů pak nebyly záběry z telemetrie na dlouhou dobu pro televizní diváky k dispozici…

V Kanadě Schumacher navázal na sérii vítězství z úvodních závodů, když Hill závod nedokončil. Téma číslo 1 ve Francii bylo, zda Benetton nepodvádí. Schumacher totiž raketově odstartoval z druhé řady a akceleroval ještě při průjezdu první zatáčkou takovým způsobem, že technici ostatních týmů nabyli přesvědčení, že jeho vůz je vybaven zakázaným systémem samočinného startu (Launch Control) nebo kontrolou prokluzu (Traction Control).

V Silverstone byla vedoucímu Schumacherovi vyvěšena černá vlajka, znamenající diskvalifikaci. V zaváděcím kole předjel Hilla, který startoval z pole position, a totéž zopakoval při opakovaném startu. Rozhodnutí nerespektoval, třikrát projel kolem černé vlajky, než konečně přijel do boxů pro trest. Do cíle dojel druhý za Hillem, ale byl diskvalifikován. Za nerespektování černé vlajky mu byl navíc zakázán start ve dvou závodech a Benetton dostal pokutu ve výši půl milionu dolarů.

Po startu na Hockenheimringu došlo k hromadné havárii. V prořídlém startovním poli dosáhl Gerhard Berger prvního vítězství pro Ferrari od roku 1990! V Maďarsku Schumacher vybojoval sedmé vítězství v sezoně a jako první projel cílem i ve Spa. Jenže tam byl po závodě diskvalifikován. Při kontrole se ukázalo, že dřevěná deska pod jeho vozem je zeslabena více, než povolují pravidla.

Při absenci Schumachera v Monze a Estorilu Hill dalšími dvěma výhrami zkrátil jeho náskok. Schumacher jej přesto označil za druhořadého jezdce a po návratu v Jerezu vyhrál. Totéž se očekávalo i v Suzuce, kde hustě pršelo. Jenže Hill v Japonsku zajel svou životní jízdu a v součtu časů z přerušeného závodu (poté, co Martin Brundle srazil traťového komisaře) zvítězil. Do Adelaide tak sokové odjížděli s pouhým jednobodovým rozdílem.

Souboj Schumachera (vpředu) a Hilla v Austrálii

V Austrálii Schumacher vedl, ale Hill mu byl neustále v patách. Ve 36. kole se Schumacher pod Hillovým tlakem dopustil jezdecké chyby, opustil trať a narazil do zdi. Vrátil se právě včas, aby narazil do projíždějícího Hilla. Dodnes se vedou spory o to, zda to byl úmysl, či zda byl poškozený vůz neovladatelný. Zklamaný Schumacher byl vyřazen, ale na velké obrazovce mohl sledovat, jak Hill zastavil u svých mechaniků a ti mu ukázali, že zadní závěs jeho vozu mu nedovoluje pokračovat. Michael Schumacher se tak stal nejmladším mistrem světa historie.

(Úryvek je z knihy Vládce rychlosti, kterou vydali Petr Dufek se spolupracovníky Vladimírem Rybeckým a Petrem Minaříkem v roce 2012. Pokračování zítra.) 

Michael Schumacher se stal v roce 1994 nejmladším mistrem světa F1 v historii

 

Komentáře ke článku