O vítězství v Indy500 se pere 35 jezdců
105th Indianapolis 500 – Před závodem
Celkem 35 jezdců, z toho devět bývalých vítězů a tři nováčci; 13 Američanů a 22 cizinců se popere o vítězství ve 105. ročníku slavného závodu 500 mil v Indianapolisu. Je tak zjevné, že dva jezdci odjedou ze Staré cihelny, jak se historickému závodišti přezdívá, zklamaní už po kvalifikaci. Tradičně se totiž na startovní rošt vejde jen 33 nejrychlejších pilotů.
O možnost přidat svoji další podobiznu na Borg-Warnerovu trofej, bojují Hélio Castroneves, Scott Dixon, Ryan Hunter-Reay, Tony Kanaan, Juan Pablo Montoya, Simon Pagenaud, Will Power, Alexander Rossi a Takuma Sató. Montoya a Sató mají na kontě dvě vítězství, Castroneves by se dalším triumfem vyrovnal třem legendám, které mají čtyři vítězství – A.J. Foytovi, Alu Unserovi staršímu a Ricku Mearsovi.
Castroneves ale letos bude mít v Indianapolisu zřejmě nejtěžší úlohu za celou kariéru. Poprvé totiž nestartuje s týmem Penske, se kterým se rozloučil po loňské sezoně. Nastoupí s týmem Meyer Shank Racing. Ten poprvé nasazuje dva vozy. Také Montoya startuje v Indianapolisu poprvé od odchodu od týmu Penske. Třetí vůz pro něj nasadí McLaren.
Sató se snaží stát se prvním jezdcem od vítězství Castronevese v roce 2002, který obhájí triumf. Kdyby se mu to povedlo, stal by se také prvním jezdcem, který získal tři triumfy po dovršení čtyřicítky.
Takuma Sató obhajuje loňský triumf. Foto: IndyCar
Pro tři piloty bude letošní ročník premiérový – R. C. Enerson startuje za tým Top Gun Racing, Scott McLaughlin za tým Penske a Pietro Fittipaldi za Dale Coyne Racing. Fittipaldi měl mít původně za stájového kolegu dalšího nováčka, tým chtěl nasadit čtvrtý vůz, který měl řídit syn spolumajitele týmu Cody Ware, ale ten zrovna v testech nepřesvědčil a týmu se nepodařilo sehnat sponzory, vůz tak 10 dní před kvalifikací odhlásil.
Všichni tři nováčci už mají s vozy IndyCar zkušenosti. Enerson závodil v letech 2016 a 2019 v celkem čtyřech závodech, žádný ale nebyl na oválu. Pietro Fittipaldi, vnuk dvojnásobného vítěze Emersona, odjel v roce 2018 šest závodů a startoval také letos v Texasu. McLaughlin si premiéru odbyl v loňském finálovém závodě, letos je plnohodnotným účastníkem šampionátu IndyCar, v Texasu ve svém premiérovém závodě na oválu v životě, skončil druhý.
Zapomenout nesmíme ani na jedinou ženu ve startovním poli – Simona de Silvestrová se vrací do Indianapolisu po šesti letech. Šanci jí dá ženský tým Paretta Autosport. Ten je společně s Top Gun Racing a stájí Dreyer & Reinbold Racing (nasadí Sage Karama) jediným, který se letos přihlásil výhradně do Indy500.
Startovní listina pro 105. ročník Indy500
p. | jezdec | tým | motor | Pozn. |
---|---|---|---|---|
1 | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | |
2 | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | |
3 | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | Nováček |
4 | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | |
5 | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | |
7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | |
8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | |
9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | Vítěz |
10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | |
11 | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | |
12 | Will Power | Team Penske | Chevrolet | Vítěz |
14 | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | |
15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | |
16 | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | |
18 | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | |
20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | |
21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | |
22 | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | Vítěz |
24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | |
25 | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | |
26 | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | |
27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | Vítěz |
28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | Vítěz |
29 | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | |
30 | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Vítěz |
45 | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | |
47 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | |
48 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | Vítěz |
51 | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | Nováček |
59 | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | |
60 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | |
75 | R. C. Enerson | Top Gun Racing | Chevrolet | Nováček |
86 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Vítěz |
98 | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | |
06 | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | Vítěz |
Program tréninků začíná už v úterý, kdy je na programu test pro nováčky a také plnohodnotný trénink. Piloti budou trénovat po zbytek pracovního týdne, o víkendu je na programu kvalifikace. V sobotu se rozhodne o tom, kterých devět pilotů se následující den popere o pole position a kdo bude mít jistotu startu ve slavném závodě. Posledních pět se ale před samotným soubojem o pole position popere o tři místa v poslední řadě.
Závod byl vloni přeložen na léto a nakonec jej stejně musela IndyCar uspořádat bez přítomnosti diváků. To letos může na tribuny vpustit zhruba 40 % (135 tisíc) fanoušků. Což z Indy500 udělá největší sportovní událost na světě od vypuknutí pandemie.
Vloni fanoušci na tribuny nesměli - řešili to po svém. Teď jich může přijít 135 tisíc. Foto: IndyCar
Velkou roli v tom IndyCar i představitelé státu Indiana přikládají očkování. Ostatně právě ovál v Indianapolisu fungoval jako velké očkovací centrum a tuto roli bude plnit i v následujících dnech a to v pátek před kvalifikací a v pondělí po ní. Očkováním prošlo už před sezónou 90 % padoku. Do garáží budou moci v Indianapolisu jen ti, kteří mají ukončené očkování, nebo budou muset každý den ráno podstoupit test.
IndyCar už poodhalila, jak budou vypadat některé tradice. Pace Car pro letošní ročník je Corvetta C8 Stingray, poprvé od roku 2011 jde o kabriolet. Kdo ale bude sedět za volantem, zatím není jasné. Tradiční píseň Back Home Again in Indiana opět zazpívá Jim Cornelison, ale nevíme, komu IndyCar svěří zpěv americké státní hymny. Pokyn k nastartování motorů dá coby majitel okruhu Roger Penske.
Indianapolis Motor Speedway
Délka okruhu: 2,5 míle, 4 zatáčky
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
První závod: 1909 (1911 – první pětistovka)
Rekord okruhu (1 kolo): Arie Luendyk (Byrd/Treadway Racing) – 0:37,895 (237,598 mil/h - 382,216 km/h)
Loňské pole position (4 kola): Marco Andretti (Andretti Herta Autosport) – 2:35,7985 (231,068 mil/h – 371,868 km/h)
Loňský vítěz závodu: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing)
Časový harmonogram (SELČ)
Úterý 18. 5.
16:00 – 20:00 – 1. trénink a trénink pro nováčky
21:00 – 24:00 – 2. trénink
Středa 19. 5.
18:00 – 24:00 – 3. trénink
Čtvrtek 20. 5.
18:00 – 24:00 – 4. trénink
Pátek 21. 5.
18:00 – 24:00 – 5. trénink
Sobota 22. 5.
15:30 – 16:30 – 6. trénink
18:00 – 24:00 – Kvalifikace (1. den)
Neděle 23. 5.
17:00 – 18:00 – 7. trénink
19:00 – 20:30 – Kvalifikace (poslední řada)
20:30 – 22:30 – Kvalifikace (nejrychlejších devět)
22:30 – 1:00 – 8. trénink
Pátek 28. května
17:00 – 19:00 – Carb Day – Poslední trénink
Neděle 30. května
18:20 – Start závodu 105th Indianapolis 500 (přenos DAZN začíná v 17:00)
Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar