Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Motýlí efekt možná rozhodne první závod

Motýlí efekt možná rozhodne první závod

Proč se Mercedes houpe a McLaren ne?

Inženýry, aerodynamiky, designéry a jiné odborníky v týmech F1 nyní nejvíce zaměstnává jev, o kterém současná generace fanoušků téměř neměla možnost slyšet a absolutní novinkou je pro všechny jezdce i osazenstvo stájí. Porpoising je pohyb odvozen od způsobu plavání sviňuchy, ale cyklus změn světlé výšky vozu za jízdy můžeme přirovnat i k plaveckému stylu motýlek, při kterém se plavec cyklicky vynořuje nad hladinu a opět noří dolů.

Rovněž vozy s přísavným efektem v Barceloně na rovinkách rychle klesly k vozovce, udeřily o ni podlahou, přísavný efekt se ztratil, tlumiče vůz nadzvedly a přísný efekt se obnovil, čímž začal přesně stejný cyklus. Má se za to, že na začátku sezony čekají bodové sklizně ty týmy, které najdou způsob, jak podlahy svých vozů udržet nízko nad vozovkou, aniž by o ni tloukly. Mercedesu se to v Barceloně nedařilo, ale prý už má rychle proveditelný nápad.

Nastal čas analyzovat data a optimalizovat vůz tak, aby se odstranila nejslabší místa,“ řekl George Russell. „Určitě uvidíme spoustu nových věcí v Bahrajnu i v dalším průběhu sezony. Všichni přijdou s novinkami, a to velmi rychle. A kdo bude nejrychlejší a nejefektivnější, ten se dostane do značné výhody.

Sebejistě se tváří Scuderia Ferrari.

Co se týče motýlího efektu, měli jsme ten problém, ale už bude minulostí. Myslím, že již v pátek to pro nás, ve srovnání se čtvrtkem, nebyl tak velký problém. Řekl bych, že jsme to dokázali obejít.

To by Ferrari dalo výhodu. Například McLaren neměl problém vůbec, s výjimkou jedné konkrétní konfigurace, ale zatím docela nechápe příčinu.

Pár testovaných věcí nás táhlo k tomuto problému, ale po jejich odstranění se efekt ztratil. Takže se s tím dá bojovat pomocí správné aerodynamiky,“ vysvětlil James Key, technický ředitel McLarenu.

Pro nás to nebylo důležité téma. Nemůžeme však vyloučit, že další vývoj nás zavede tímto směrem. Měli jsme s tím zkušenost, ale jezdcům to zas tak moc nevadilo. Rád bych řekl, že jsme byli tak chytří, že jsme záměrně navrhli takový vůz, ale pravdou je, že tohle se téměř nedá simulovat. Faktory jsou také tvrdost pneumatik a zvedací režimy vašeho vozu. Ale není to ani celkem náhoda, máme stabilní vůz.

Ve čtvrtek dostávalo Ferrari jednu ránu za druhou, pátek přinesl zlepšení. Foto: Ferrari

Z nepříjemného by se ale mohlo stát nebezpečné. George Russell, ředitel Asociace jezdců velkých cen, má obavy.

Pokud se to nedostane pod kontrolu, mohlo by to ohrozit bezpečnost. V závodě na rovince nezpomalíte, když se vám to začne dít.

Řešení? Ať se kromě přísavného efektu vrátí i aktivní zavěšení kol!

Myslím, že kdybychom měli aktivní zavěšení, problém by se odstranil jedním tlačítkem na volantu. A vozy by byly mnohem, mnohem rychlejší!

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes