Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Hattrick Ferrari i spousta premiér

Hattrick Ferrari i spousta premiér

F1 – posezonní test v Abú Zabí

První místo Carlose Sainze před týmovými kolegy Charlesem Leclercem a Robertem Švarcmanem, první svezení s novými vozy pro Pierra Gaslyho, Nycka de Vriese, Fernanda Alonsa, Oscara Piastriho a Nica Hülkenberga nebo také vůbec první jízda s monopostem F1 Frederika Vestiho. To vše nabídl úterní posezonní test F1 v Abú Zabí, který se na okruhu Yas Marina uskutečnil dva dny po posledním závodě letošní sezony.

Všechny týmy vyslaly do úterní akce, která trvala celkem devět hodin, dva vozy. Jeden z nich byl určen pro zkušeného závodníka, který se soustředil zejména na testování nových pneumatik pro sezonu 2023. Ve druhém dostal příležitost nováček, což je podle pravidel jezdec, který ve F1 neodjel více než dva závody. I nováčci jezdili na gumách pro příští rok, na ně se ale více soustředili závodní piloti. To se odráželo i v tom, jak Pirelli pneumatiky pro test rozdělilo. Zatímco závodní piloti dostali deset různých sad (1x C1, 1x C2, 3x C3, 3x C4 a 2x C5), nováčci jen osm (2x C3, 4x C4 a 2x C5).

Oproti letošním pneumatikám došlo u těch nových ke změnám: „Specifikace pro rok 2023 je odlišná, a to jak na přední, tak na zadní ose. Zejména to ale platí vpředu. Hodně jsme pracovali na konstrukci pneumatik, abychom zlepšili celistvost přední nápravy a trochu snížili předepsaný tlak pro přední osu,“ vysvětluje šéfinženýr Pirelli Simone Berra.

Další změnou pro příští rok bude navýšení počtu směsí. Ten totiž vzroste z pěti na šest. Dojde k vylepšení směsi C1, zatímco její současná verze bude nově označována jako C0.

„Oproti předchozí verzi by měla C1 poskytnout větší přilnavost. C0 bude nasazována na těch nejnáročnějších okruzích, což budou asi Silverstone, Suzuka a Katar,“ dodává Berra.

Nejrychleji dokázal na těchto nových pneumatikách zajet Sainz. Španělovi stačil na první místo čas 1:25,245. Zaostal tak o téměř sekundu a půl za vítězem sobotní kvalifikace Maxem Verstappenem. Dvojnásobný šampion vybojoval pole position kolem v hodnotě 1:23,824.

Do čela se Sainz posunul až odpoledne. Dopoledne totiž s jeho autem jezdil jeho týmový kolega Charles Leclerc. Monačan byl nakonec o 138 tisícin pomalejší.

Nadvládu Ferrari zpečetil Robert Švarcman. Rus závodící pod izraelskou licencí totiž skončil třetí. Za Leclercem zaostal o 17 tisícin sekundy. Nešlo o jeho první svezení s letošním monopostem. V Austinu a Abú Zabí totiž startoval v úvodním volném tréninku.

Robert Švarcman byl jen o něco málo pomalejší než závodní jezdci Ferrari. Foto: Scuderia Ferrari

 


Gasly s Alonsem spokojení



Hned o pět jezdců šlo v úterý o první jízdu s novým vozem. To se týkalo mimo jiné Pierra Gaslyho s Fernandem Alonsem. Francouz se poprvé svezl ve voze Alpine, kam od příštího roku zamíří z AlphaTauri. Nahradí zde právě Alonsa, který odchází k Aston Martinu.

Rychlejším z dvojice byl Gasly. Jelikož se jeho budoucí týmový kolega Esteban Ocon testu neúčastnil, dostal vítěz Velké ceny Itálie 2020 k dispozici celý den. Zajel čas 1:25,689, skončil čtvrtý a nešetřil chválou na adresu svého nového týmu.

„Musím říct, že toto auto na mě udělalo velký dojem, byl to fantastický pocit. Bylo to dnes pro mě celé o tom, abych si zvykl na nové prostředí, úzce pracoval s inženýry a hlavně o tom, abych se naučil pracovat s autem a porozuměl jeho vlastnostem,“ pochvaloval si Gasly, který během dne odjel celkem 130 kol.

Pierre Gasly se poprvé svezl s monopostem Alpine. Foto: Pirelli Motorsport



Alonso na rozdíl od svého nástupce u Alpine neodjel celý den. V jeho závěru ho totiž vystřídal Lance Stroll. Nakonec dvojnásobný mistr světa obsadil 12. pozici s časem 1:26,312. Než ovšem pustil za volant Strolla, byl třetí.

Dvojnásobný mistr světa sice zamířil do týmu, který byl letos výkonnostně slabší než Alpine, i tak ale tento přestup pro něj nebyl žádným velkým šokem: „Cítil jsem se v podstatě stejně. Měl jsem pocit, že je to velice konkurenceschopné auto. Koneckonců, oba Astony dojely v neděli na bodech. Zažili tu silný víkend. Sebastian se kvalifikoval přede mnou, takže si nemyslím, že by tu byl mezi Alpine a Astonem velký rozdíl,“ porovnává.

Alonsa potěšila i spolehlivost auta a jeho pohonné jednotky Mercedes. Právě potíže s motorem letos Alonsa hodně omezovaly a často stály za jeho odstoupením.

„Když mi včera večer řekli, kolik toho motor má najeto, dělal jsem si trochu starosti. To číslo bylo totiž vyšší než můj standard. Ale bez problémů jsme odjeli 97 kol, což je rozhodně výjimečné,“ těšilo ho.

Fernando Alonso zahájil svou spolupráci s Aston Martinem. Foto: Pirelli Motorsport



Podobně bezproblémovou premiéru zažil Nyck de Vries u AlphaTauri. Nizozemec skončil osmý a odjel 151 kol, což z něj udělalo nejpilnějšího jezdce dne.

Jak Alonso, tak Gasly i De Vries museli k testu v nových působištích dostat svolení od svých současných stájí. Všichni tři jsou totiž ještě pořád vázáni smlouvou u svých letošních týmů. Mimo jiné i proto všichni v úterý jeli například s neutrální kombinézou bez log sponzorů.

 

Hülkenberg a Piastri v úzkých



Premiéry Nica Hülkenberga a Oscara Piastriho u Haasu, respektive McLarenu ovšem byly o něco složitější. Němec, který od příští sezony nahradí po boku Kevina Magnussena svého krajana Micka Schumachera, zastavil kvůli technickým problémům během druhé hodiny jízd. Piastri ho následoval zhruba o hodinu později. Pilot McLarenu zůstal stát proto, že jeho pohonná jednotka spadla do ochranného režimu.

Pro Hülkenberga šlo o první pořádný test od roku 2019. Právě v tomto roce se totiž z F1 vytratil jako stálý jezdec poté, co musel u Renaultu uvolnit místo Estebanu Oconovi. V královně motorsportu si sice zazávodil i potom, ale pouze jako náhradník. V roce 2020 zaskakoval u Racing Pointu ve dvou závodech za Sergia Péreze a Lance Strolla a letos nahradil u Aston Martinu v prvních dvou závodech Sebastiana Vettela. Úterní test mu proto dal zabrat.

„Ke konci už jsem trochu pociťoval únavu,“ přiznal. „Upřímně jsem se s tím ale vypořádal lépe, než jsem očekával, což je dobré. Teď mě čekají tři měsíce tvrdé přípravy. Mám plán a vím, co musím udělat,“ nedělá si z toho těžkou hlavu.

Nico Hülkenberg pořádně testoval poprvé po třech letech. Foto: Haas



Pro Piastriho šlo zase o první svezení po dlouhé době. Původně totiž testoval s Alpine v rok starém voze, jelikož ale neměl jistotu, zdali mu Francouzi nabídnou pro příští rok závodní sedačku, nerozešel se s nimi zrovna v nejlepším a zamířil k McLarenu. Od té doby už příležitosti nedostával a sešlo mimo jiné i z jeho plánovaných dvou účastí ve volných trénincích. S letošním vozem jel proto poprvé až v Abú Zabí.

„Odjeli jsme spoustu kol. Hodně jsme experimentovali, o čemž dnešek přesně byl. Mám teď jasnou představu o tom, kde se musím pro příští rok zlepšit,“ shrnul testovací den.

Na trati se v úterý ukázal i Frederik Vesti. Junior Mercedesu dostal od německé stáje svou vůbec první příležitost svézt se s vozem F1. Obsadil 22. místo a skončil například i před Georgem Russellem.

Pilot F2 Frederik Vesti už ví, jaké to je jet s monopostem F1. Foto: Mercedes



Nyní se další oficiální testy F1 uskuteční až od 23. do 25. února v Bahrajnu. Zde budou na programu předsezonní testy. Během zimy má ale Pirelli testovat mokré pneumatiky v Le Castelletu a Fioranu i suché gumy pro rok 2024 v Algarve. Stane se tak s vozy z roku 2022. Těchto testů se ale nezúčastní všechny týmy. Účast zatím potvrdili jen Ferrari, Aston Martin a AlphaTauri. Zájem o tyto testy ale vyjádřil i Mercedes.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:25,245   65
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:25,383 + 0.138 56
3. Robert Švarcman Ferrari Ferrari 1:25,400 + 0.155 116
4. Pierre Gasly Alpine Red Bull 1:25,689 + 0.444 130
5. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:25,845 + 0.600 76
6. Alexander Albon Williams Mercedes 1:25,959 + 0.714 118
7. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:26,063 + 0.818 82
8. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull 1:26,111 + 0.866 151
9. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:26,263 + 1.018 70
10. Liam Lawson Red Bull Red Bull 1:26,281 + 1.036 111
11. Jack Doohan Alpine Renault 1:26,297 + 1.052 111
12. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:26,312 + 1.067 97
13. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:26,333 + 1.088 88
14. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:26,340 + 1.095 123
15. Felipe Drugovich Aston Martin Mercedes 1:26,595 + 1.350 106
16. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:26,709 + 1.464 129
17. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:26,750 + 1.505 67
18. Lando Norris McLaren Mercedes 1:26,890 + 1.645 115
19. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:27,000 + 1.755 110
20. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:27,123 + 1.878 135
21. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari 1:27,172 + 1.927 99
22. Frederik Vesti Mercedes Mercedes 1:27,216 + 1.971 124
23. George Russell Mercedes Mercedes 1:27,240 + 1.995 73
24. Théo Pourchaire Alfa Romeo Ferrari 1:27,591 + 2.346 106

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia Ferrari