Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Verstappen získává letošní 15. vítězství, Leclerc vicemistrem

Verstappen získává letošní 15. vítězství, Leclerc vicemistrem

VC Abú Zabí – závod

Verstappen zakončil sezonu svým 15. vítězstvím. Leclercovi vyšla jednozastávková strategie. Dojel druhý a stal se vicemistrem. Pérez se musel spokojit se třetím místem jak v závodě, tak celkově. Se svými kariérami se rozloučili na bodech Ricciardo a Vettel.

V 17:00 hodin místního času odstartoval v Abú Zabí poslední závod letošní sezony. V první řadě stály vozy Red Bull. Pole position si vyjel Verstappen a druhý byl Pérez. Třetí startoval Leclerc, čtvrtý Sainz, pátý Hamilton, šestý Russell, sedmý Norris, osmý Ocon, devátý Vettel, desátý Alonso, jedenáctý Cunoda, dvanáctý Schumacher, třináctý Ricciardo, čtrnáctý Stroll, patnáctý Čou, šestnáctý Magnussen, sedmnáctý Gasly, osmnáctý Bottas, devatenáctý Albon a dvacátý Latifi.

Podoba startovního roštu nebyla zcela shodná s výsledky kvalifikace. Ricciardo byl totiž odsunut o tři místa za zavinění kolize s Magnussenem při předchozím závodě. Původně zajel pilot McLarenu v kvalifikaci desátý čas.

V šampionátu stále nebylo jasno, kdo získá druhé místo, a to jak mezi jezdci, tak mezi týmy. V hodnocení jezdců vstupovali do víkendu se stejným počtem bodů Leclerc s Pérezem. Oba měli na kontě 290 bodů, stříbrnou příčku ale držel díky většímu počtu vítězství Leclerc. Teoretickou naději na titul vicemistra měl pořád i Russell. Vítěz posledního závodu na Interlagosu už ale ztrácel na Leclerca s Pérezem 25 bodů a ve hře jich v neděli bylo jen 26.

Mezi týmy drželo druhé místo stále Ferrari, díky dvojitému triumfu v Brazílii se ale k italské stáji výrazně posunul Mercedes. „Stříbrné šípy“ zaostávaly o 19 bodů. Do Poháru konstruktérů bylo možné v Abú Zabí získat nejvýše 44 bodů.

Pro řadu jezdců šlo o poslední závod ve F1. S kariérou se v Abú Zabí loučí Vettel. Minimálně dočasně se příští rok ze startovního pole vytratí také Ricciardo, Schumacher a Latifi. Zatímco Kanaďanův návrat se do budoucna moc pravděpodobně nejeví, šance Ricciarda se Schumacherem by mohly být o něco vyšší. Oba totiž příští rok nejspíše zůstanou s královnou motorsportu v kontaktu jako rezervní jezdci. Zatímco Ricciardo by měl plnit roli náhradníka u Red Bullu, Schumacher je spojován s Mercedesem.

Ještě před startem závodu se konalo tradiční focení jezdců. Foto: Aston Martin



Našli se také jezdci, pro které sice nešlo o poslední závod ve F1, ale o závěrečné vystoupení v barvách současného týmu. Alonso opouští Alpine a od příštího roku nahradí Vettela u Aston Martinu. Alonsovo místo u Alpine zaujme Gasly, který v Abú Zabí naposledy startoval za AlphaTauri.

Před startem závodu měl vzduch teplotu 29 stupňů. Teplota asfaltu činila 35 stupňů. Startovalo se ale ještě za denního světla, zatímco do cíle se mělo dojíždět už za tmy. To znamenalo, že během závodu teploty poklesnou.

Za nejrychlejší strategii pro závod považovalo Pirelli dvouzastávkovou. Podle této předpovědi měli piloti startovat na střední směsi, poté přezouvat na tvrdou mezi 16. a 23. kolem a následně přejít zpět na střední směs mezi 37. a 44. okruhem.

Většina pilotů skutečně nazula pro start závodu střední sadu pneumatik. Našly ale tři výjimky – Magnussen, Bottas a Gasly. Zatímco Magnussen a Bottas startovali na tvrdé sadě, Gasly nazul dokonce měkkou směs.

Pérez se po startu pokoušel dostat před Verstappena, ale neuspěl. Třetí zůstal Leclerc, který v páté zatáčce naznačil útok na Péreze. Ke změně pořadí ale nedošlo ani v tomto případě.

Max Verstappen ubránil po startu Sergia Péreze. Foto: Red Bull Racing



Hamilton se dostal před Sainze. Pilot Ferrari se mu v šesté zatáčce pokoušel předjetí vrátit, při svém manévru ale vytlačil sedminásobného mistra světa mimo trať. Díky zkrácení trati udržel Hamilton čtvrtou pozici, Sainz ale chtěl, aby ho pustil. Sportovní komisaři ovšem rozhodli, že nebudou incident více řešit.

Ještě horší vstup do závodu měl Russell. Ten první kolo zakončil až na sedmé pozici. Dostal se před něj i Norris.

Ve čtvrtém kole se ukázalo, že události mezi Hamiltonem a Sainzem z prvního kola přeci jen nebyly úplně čisté. Sportovní komisaři sice usoudili, že Sainz Hamiltona nevytlačil, dospěli ale k závěru, že pilot Mercedesu získal výjezdem výhodu. Brit proto Sainze pustil zpět před sebe.

Hamilton ovšem neměl v plánu zůstat za Sainzem dlouho a v pátém kole se dostal před Španěla zpět. Russell si konečně poradil s Norrisem a byl šestý.

Netrvalo dlouho a Russell se dotáhl na Sainze. Zdálo se, že Mercedesy mají v úvodu závodu lepší tempo než Ferrari.

O pár okamžiků později se ale začala situace měnit. Sainz i Russell se dotáhli na Hamiltona a brzy se před něj oba dostali. Sedminásobný mistr světa hlásil, že ztrácí výkon svého motoru.

U Lewise Hamiltona se nesl závěr sezony ve znamení technických potíží. Foto: Mercedes



Vettel se při svém posledním závodě nenudil. Kroužil na devátém místě a byl v blízkosti osmého Ocona. V deváté zatáčce desátého kola to na Francouze zkusil, Ocon měl ale lepší stopu. Za dvojicí číhal na příležitost Alonso.

Situace na čele byla jasná. Pérez ztrácel na Verstappena už tři sekundy. Zhruba stejný rozestup byl také mezi Leclercem a Pérezem i mezi Leclercem a Sainzem.

Vettel i nadále naháněl Ocona. Hamilton se nadále trápil a stěžoval si, že je s vozem něco špatně. Na svého kolegu Russella už ztrácel téměř tři sekundy. Verstappen vedl před Pérezem už o téměř šest sekund.

Viděli jsme první zastávky v boxech. Nejprve si dojeli pro tvrdou sadu Stroll a Albon. Nedlouho poté zamířili k mechanikům i Ocon, Cunoda, Schumacher a Gasly.

Na konci 15. kola stavěl i Pérez. I Mexičan šel ze střední směsi pneumatik na tvrdou. Na trať se vrátil až jako sedmý. Jedním ze stavějících byl i Russell. U Mercedesu se ale zastávka neobešla bez problémů. Russell totiž strávil u mechaniků pět sekund.

Pérez se sice dostal před Vettela, v šesté zatáčce ale chyboval, čehož Němec využil k návratu před něj. O kolo později se ale před něj Mexičan dostal zpátky.

Jednozastávková strategie nejspíše připravila Sebastiana Vettela o lepší výsledek. Foto: Aston Martin



Pomalá zastávka nebyla jediným Russellovým problémem. Záznam totiž odhalil, že Mercedes ho vypustil přímo do cesty Norrisovi. Penalizace pro Russella se zdála být nevyhnutelná.

Po Pérezovi a Russellovi zajížděli do boxů i další jezdci ze špičky. Stavěli Sainz a poté i Hamilton.

Sainz se po návratu na dráhu snažil získávat ztracené pozice. Vettel mu ale nechtěl dát při souboji o čtvrté místo nic zadarmo.

Na konci 20. kola stavěl Verstappen, jehož pravá přední pneumatika už toho měla dost. Nizozemec se vrátil na dráhu jen těsně před Pérezem a přišel o většinu ze svého náskoku. Russell dostal podle očekávání pětisekundový trest za nebezpečné vypuštění z boxů.

Velmi těsné to bylo po zastávkách v boxech i u Ferrari. Leclerc totiž po své zastávce udržel jen tak tak třetí místo před Sainzem. Leclerc měl sice po výjezdu z boxů studené gumy a Sainz měl na dlouhé rovince k dispozici systém DRS, zdálo se však, že nemá zájem svého týmového kolegu příliš ohrožovat.

Vettel odjel celkem 25 kola na střední sadě pneumatik. Pilot Aston Martinu se po návratu na dráhu propadl až na předposlední 19. místo. Při výjezdu z boxů si navíc omylem vypnul omezovač rychlosti a musel tak dupnout na brzdu, aby nepřekročil rychlost. Zdálo se, že na tvrdé sadě má Němec v úmyslu dojet až do konce.

V polovině závodu jsme byli svědky prvního odstoupení. Technické problémy potkaly Alonsa a Španěl tak odstavil v boxech svůj monopost. Jeho působení u Alpine tak neskončilo slavně. Alonsovo odstoupení rovněž znamenalo, že letos prohraje svůj souboj s týmovým kolegou a v šampionátu skončí za Oconem.

Fernando Alonso svůj poslední závod za Alpine nedojel. Foto: Alpine



V polovině závodu vedl Verstappen před Pérezem a Leclercem. V bodované desítce se nacházeli také Sainz, Russell, Hamilton, Norris, Ocon, Stroll a Cunoda. Strolla vynesla do první desítky brzká úvodní zastávka. Vettel se probíjel dopředu a už byl patnáctý. Bottas byl jediným pilotem, který kroužil po dráze bez zastávky v boxech. Měl za sebou 29 kol na tvrdé sadě. Postupně už se ale propadl až na 17. místo.

Leclerc byl ve druhé polovině nejrychlejším mužem na dráze. Monačan těžil z toho, že má čerstvější pneumatiky než oba jezdci Red Bullu a na Péreze ztrácel už méně než jednu a půl sekundy. Nešlo jenom o druhé místo v závodě, ale i o druhé místo v šampionátu.

Na přímý souboj ale nedošlo. Pérez totiž zajel ve 33. kole do boxů a přezul zpět na tvrdou sadu. Leclerc dostal pokyn, aby udělal opak toho, co Pérez. Pokračoval proto v jízdě.

Pérez se po zastávce v boxech nacházel na šesté pozici. Zajel ovšem nejrychlejší kolo závodu. Od svého inženýra dostal Mexičan informaci, aby se připravil na to, že Leclerc dojede na stávající sadě až do konce.

39 kol závod probíhal bez vážnějších incidentů. V páté zatáčce ale došlo k incidentu mezi dvěma loučícími se piloty – Schumacherem a Latifim. Chvíli vlály žluté vlajky, ale brzy se oba piloti znovu rozjeli a pokračovali v jízdě. Russell a Sainz zajeli do boxů. Pilot Mercedesu si při zastávce odpykal svůj pětisekundový trest.

Pětisekundovou penalizaci dostal i Schumacher. Němec byl potrestán za zavinění incidentu s Latifim. S Verstappenem, Leclercem a Hamiltonem zamýšlely jejich týmy odjet závod na jedinou zastávku. To se ale Hamiltonovi moc nelíbilo. „Nenechávejte mě na jedné zastávce,“ žádal svůj tým. Ani Verstappen neočekával nic jednoduchého. „Posledních deset kol bude kritických,“ předpovídal.

Mick Schumacher dostal na rozloučenou pětisekundovou penalizaci. Foto: Haas



Ferrari pochopilo, že sázka na jedinou zastávku u Leclerca nebyla správná a chtělo Monačana zavolat do boxů. Leclerc ale uvedl, že by se po zastávce už nebyl schopen vrátit před Péreze.

Pérez se v šesté zatáčce posunul před Hamiltona. Pilot Mercedesu se ale odmítl vzdát a v deváté zatáčce se mimo jiné i díky systému DRS vrátil zpět před Mexičana.

Ve 46. kole už Pérez počkal s útokem raději na rovinku mezi osmou a devátou zatáčkou. Zde otevřel zadní přítlačné křídlo a bez problémů se přes Hamiltona dostal. Ihned začal Britovi ujíždět a vydal se stíhat Leclerca. Jeho ztráta činila zhruba devět sekund.

Pérezovi se dařilo Leclerca stahovat. Pět kol před koncem ale za pilotem Ferrari stále zaostával o pět sekund. Od svého inženýra ale dostal pilot Red Bullu informaci, že se v posledním kole na Leclerca dotáhne.

Na opotřebených pneumatikách se trápil i Hamilton a doháněl ho Sainz. Tento souboj nakonec skončil ještě předtím, než vůbec začal. Hamiltonovi totiž přestalo řadit auto, začal zpomalovat a v boxech odstoupil.

Pérez sice stahoval Leclerca, během předjíždění jezdců o kolo zpět ho ale trochu pozdrželi Albon s Gaslym. To se pilotovi Red Bullu pochopitelně nelíbilo.

Pérez sice doháněl Leclerca, předjet ho ale nedokázal. Leclerc udržel druhé místo a stal se vicemistrem. Vítězem se stal Verstappen, který vybojoval patnáctý triumf v sezoně. Ricciardo a Vettel dokázali ve svých posledních závodech bodovat. Umístili se na devátém, respektive desátém místě.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull - 58 25
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +8,771 58 18
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +10,093 58 15
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +24,892 58 12
5. George Russell Mercedes Mercedes +35,888 58 10
6. Lando Norris McLaren Mercedes +56,234 58 8+1
7. Esteban Ocon Alpine Renault +57,240 58 6
8. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +1:16,931 58 4
9. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +1:23,268 58 2
10. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +1:23,898 58 1
11. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +1:29,371 58 0
12. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +1 kolo 57 0
13. Alexander Albon Williams Mercedes +1 kolo 57 0
14. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +1 kolo 57 0
15. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +1 kolo 57 0
16. Mick Schumacher Haas Ferrari +1 kolo 57 0
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari +1 kolo 57 0
18. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +3 kola 55 0
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes +3 kola 55 0
DNF Fernando Alonso Alpine Renault - 27 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022

p. Jezdec
1. Max Verstappen 454 - 25 - 34 26 25 15 25 25 6 27 25 25 26 26 25 6 25 25 25 13 25
2. Charles Leclerc 308 26 19 26 15 18 - 12 - 10 12 32 - 8 8 15 18 18 15 15 8 15 18
3. Sergio Pérez 305 - 12 18 24 12 19 25 19 - 18 4 12 10 18 10 9 25 18 12 15 10 15
4. George Russell 275 12 10 15 12 10 15 10 15 12 - 17 15 15 12 18 15 - 4 11 13 34 10
5. Carlos Sainz 246 18 15 - 5 15 12 18 - 19 25 6 11 12 15 4 12 15 - - 10 22 12
6. Lewis Hamilton 240 15 1 12 - 8 10 4 12 15 16 16 18 19 - 12 10 2 10 18 18 24 -
7. Lando Norris 122 - 6 10 19 - 4 9 2 - 8 6 6 6 - 6 6 12 1 8 2 2 9
8. Esteban Ocon 92 6 8 6 - 4 6 - 1 8 - 13 4 2 6 2 - - 12 - 4 4 6
9. Fernando Alonso 81 2 - - - - 2 6 6 2 10 1 8 4 10 8 - - 6 6 - 10 -
10. Valtteri Bottas 49 8 - 4 12 6 8 2 - 6 - - - - - - - - - - 1 2 -
11. Sebastian Vettel 37     - 4 - - 1 8 - 2 - - 1 4 - - 4 8 4 - - 1
12. Daniel Ricciardo 37 - - 8 3 - - - 4 - - 2 2 - - - - 10 - - 6 - 2
13. Kevin Magnussen 25 10 2 - 3 - - - - - 1 6 - - - - - - - 2 - 1 -
14. Pierre Gasly 23 - 4 2 - - - - 10 - - - - - 2 - 4 1 - - - - -
15. Lance Stroll 18 - - - 1 1 - - - 1 - - 1 - - 1 - 8 - - - 1 4
16. M. Schumacher 12 -   - - - - - - - 4 8 - - - - - - - - - - -
17. Juki Cunoda 12 4 - - 6 - 1 - - - - - - - - - - - - 1 - - -
18. Čou Kuan-jü 6 1 - - - - - - - 4 - - - - - - 1 - - - - - -
19. Alexander Albon 4 - - 1 - 2 - - - - - - - - 1 -   - - - - - -
20. Nyck De Vries 2                               2         -  
21. Nicholas Latifi 2 - - - - - - - - - - - - - - - -   2 - - - -
22. Nico Hülkenberg - - -                                        

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022

p. Jezdec
1. Red Bull 759 - 37 18 58 38 44 40 44 25 24 31 37 35 44 36 34 31 43 37 40 23 40
2. Ferrari 554 44 34 26 20 33 12 30 - 29 37 38 11 20 23 19 30 33 15 15 18 37 30
3. Mercedes 515 27 11 27 12 18 25 14 27 27 16 33 33 34 12 30 25 2 14 29 31 58 10
4. Alpine 173 8 8 6 - 4 8 6 7 10 10 14 12 6 16 10 - - 18 6 4 14 6
5. McLaren 159 - 6 18 22 - 4 9 6 - 8 8 8 6 - 6 6 22 1 8 8 2 11
6. Alfa Romeo 55 9 - 4 12 6 8 2 - 10 - - - - - - 1 - - - 1 2 -
7. Aston Martin 55 - - - 5 1 - 1 8 1 2 - 1 1 4 1 - 12 8 4 - 1 5
8. Haas 37 10 2 - 3 - - - - - 5 14 - - - - - - - 2 - 1 -
9. AlphaTauri 35 4 4 2 6 - 1 - 10 - - - - - 2 - 4 1 - 1 - - -
10. Williams 8 - - 1 - 2 - - - - - - - - 1 - 2 - 2 - - - -

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing