Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Zranění motorkáři i český dvojitý triumf v kamionech

Zranění motorkáři i český dvojitý triumf v kamionech

Rallye Dakar – 1. etapa

Martin Macík s Alešem Lopraisem na prvních dvou místech v kamionech, Carlos Sainz na čele kategorie automobilů, ale také nepříjemná zranění a konečná pro motorkáře Sama Sunderlanda s Liborem Podmolem. Taková byla první delší etapa letošní Rallye Dakar, během které museli jezdci v neděli zdolat 367 ostrých kilometrů v oblasti Sea Camp.

sobotním prologu potěšil české fanoušky Martin Macík. Jezdec stáje MM Technology dokázal zvítězit. Kvůli tomu musel v neděli otevírat trať a vyrážel jako první. I s touto výzvou si ale poradil bravurně. S časem 3:57:18 získal druhé etapové vítězství.

„Vyjeli jsme první, dojeli jsme první. Je to zvláštní pocit, když za celou dobu nikoho z kamionů nepotkáte a musíte jen pocitově držet výkon a soustředění. František (navigátor František Tomášek – pozn. red.) sledoval roadbook. My s Davidem (palubní mechanik David Švanda – pozn. red.) jsme tentokrát všechny šutry uhlídali. Neudělali jsme žádný defekt. Jelo se nám opravdu dobře. Řekl bych, že jsme ještě zdaleka nebyli na hraně možností,“ radoval se v cíli Macík.

Prvním místem Macíka ale nedělní české úspěchy v kategorii kamionů nekončí. Hned za sedlčanským jezdcem totiž dojel Aleš Loprais, který obsadil druhé místo. Pódiové pozice zkompletoval Mitchel van den Brink z Nizozemska.

Obtížnost první etapy Lopraise, který kvůli výsledkům sobotního prologu startoval jako šestý, zaskočila: „Neměli jsme úplně výhodnou startovní pozici, proto jsme zezačátku jeli v prachu za jednotlivými buginami a auty. Celá první polovina byla hodně kamenitá, ačkoli organizátoři říkali, že kamení bude jen pár procent. V kamenitých pasážích jsem byl ostražitý, abychom neudělali defekt, ale i tak auto schytalo hodně ran. Vteřinky jsme se pak snažili stáhnout v písku, kde se terén otevřel,“ okomentoval rodák z Olomouce svůj výkon.

Martin Macík nadále domiuje v kamionech. Foto: MM Technology


Do nejlepší desítky se vešli i jezdci Buggyry. Jaroslav Valtr obsadil čtvrtou pozici a v průběhu etapy dokonce dlouho figuroval na místě třetím. Martin Šoltys původně skončil pátý, a to i přesto, že jednou prorazil zadní pneumatiku. Po patnáctiminutovém trestu ale spadl na příčku sedmou. Do nejlepší desítky se vešli i šestý Kees Koolen s kamionem z dílen MM Technology a devátý Vajdotas Paskevičius z ostravské stáje Fesh Fesh.

U nizozemského Riwaldu, pro který nachystala kamiony Renault severočeská stáj MKR Technology, začali slibně, ale svou rychlost nakonec v dobrý výsledek neproměnili. Gert Huzink dlouho figuroval na druhém místě hned za Martinem Macíkem. Poté ale zapadl v duně. Než opravil drobná poškození a dostal se ze svízelné situace, ztratil téměř hodinu a propadl se na 13. pozici.

Problémy měl i Pascal de Baar. Ten byl sice klasifikován jako třicátý druhý, do bivaku ale musel být přitažen. Hned po dvaceti kilometrech totiž trefil kámen, praskla mu olejová trubka a poté se jeho kamion vznítil. Adwin Hoondert skončil třicátý.

Claudio Bellina, který rovněž jede pod hlavičkou MM Technology, skončil jedenáctý. Richard de Groot s dalším Ivecem sestrojeným MM Technology obsadil 16. pozici, Tomáš Vrátný byl klasifikován jako sedmnáctý, jezdec Buggyry Robert Kasák po uvíznutí v dunách 22. a Albert Llovera, který řešil zablokování diferenciálu zadní nápravy, bral až 38. příčku. Rychlé asistence Dušan Randýsek a Tomáš Tomeček se umístili na 44. a 46. místě.

V průběžném pořadí soutěže vede Macík po neděli o 5 minut a 1 sekundu před Lopraisem. Van den Brinkovi patří třetí místo se ztrátou 9 minut a 18 sekund. Valtr je čtvrtý, Koolen šestý, Šoltys sedmý, Paskevičius devátý, Bellina jedenáctý, Huzink třináctý, De Groot šestnáctý, Vrátný sedmnáctý, Kasák dvacátý druhý, Hoondert třicátý, De Baar třicátý druhý, Llovera třicátý osmý, Randýsek čtyřicátý čtvrtý a Tomeček čtyřicátý šestý.
Před Alešm Lopraisem je celkově pouze jeho krajan Macík. Foto: Instaforex Loprais Praga


Auta: Sainz přebírá otěže


Další vítězství pro Audi, tentokrát ale s jiným jezdcem. Zatímco při sobotním prologu kraloval Mattias Ekström, v neděli zvítězil jeho týmový kolega Carlos Sainz. Na druhém místě skončil Sébastien Loeb a třetí příčku bral Jazíd al-Rajhí.

„El Matador“, jak se Sainzovi přezdívá, si na Dakaru připsal už 42. etapové prvenství. V historické tabulce kategorie automobilů jsou před ním jenom Ari Vatanen (50), Stéphane Peterhansel (49) a Násir al-Attíja (44).

Loňský vítěz Al-Attíja skončil v neděli šestý. Čtrnáctinásobný dakarský šampion Stéphane Peterhansel se umístil o dvě pozice za ním. Mattias Ekström sice dlouho sahal po vítězství, nakonec se ale propadl na třetí příčku a když později dostal patnáctiminutový trest za minutí průjezdních bodů, byl z toho pád až na 13. místo.

Z Čechů byl stejně jako v sobotu nejlepší Martin Prokop na 20. místě. Nevyhnuly se mu ale technické patálie.

„První část byla dobrá. Jediným problém byl prasklý výfuk. V autě byl hrozný hluk a nevěděli jsme, co se děje. Zhruba před polovinou jsme ale udělali gumu a ocitli jsme se za auty, která jela předtím za námi. Užili jsme si proto závody v prachu, zamotali jsme se tam a ztratili tempo. Jsme rádi, že jsme v cíli, posledních padesát kilometrů nám totiž něco mlátilo v autě. Byli jsme z toho strašně nervózní. Přestal mi správně fungovat plyn. Buď šel jenom plný nebo vůbec. To při jízdě v kamení a dunách nebylo úplně snadné,“ popisoval své potíže.

Martin Prokop byl opět nejlepším Čechem v autě. Foto: Benzina Orlen Team


Miroslav Zapletal skončil po jednom defektu pneumatiky čtyřicátý čtvrtý. Daleko větší problémy měl ale Karel Trněný. Na jeho Fordu nejprve selhal přední diferenciál a Trněný proto musel pokračovat pouze s pohonem zadních kol. To mu pochopitelně činilo velké potíže ve vysokých dunách. Proto se rozhodl minout několik průjezdních bodů a zamířit rovnou do cíle. Ve výsledcích etapy figuroval na 146. místě. Antoine Galland, kterého naviguje český spolujezdec David Křípal, skončil na 37. pozici.

Vítězství v první etapě dostalo Carlose Sainze do čela průběžného pořadí, kde nyní figuruje s časem 3:28:55. Druhý Sébastien Loeb ztrácí deset sekund a třetí je Jazíd al-Rajhí (+2:01). Násir al-Attíja je šestý a Stéphane Peterhansel osmý. Mattiasi Ekströmovi patří 13. místo, Martin Prokop je dvacátý, Antoine Galland třicátý sedmý, Miroslav Zapletal čtyřicátý čtvrtý a Karel Trněný se nachází na 146. příčce.

Ve slabších automobilových kategoriích kralovali Francisco Lopez Contardo (lehké prototypy) a Erik Goczal (side-by-side). Oba se ve svých kategoriích posunuli i na první místa průběžného pořadí.

V lehkých prototypech účinkuje i tým Buggyra. Josef Macháček zopakoval 16. místo ze soboty a Aliyyah Kolocová skončila dvacátá devátá. Potíže se jí ale opět nevyhnuly.

"Chytli jsme velký provoz. Bylo tam hodně kamionů, takže jsme byli pořád v mračně prachu a moc toho neviděli. Pak jsme dlouho zůstali zaseknutí za jedním náklaďákem. Asi 60 kilometrů před cílem auto ztratilo výkon. Jenže jsme vjeli do velkých dun, takže to bylo těžké. Ale nějak se nám podařilo dostat do cíle," uvedla po dojezdu.
Aliyyah Kolocové se nevyhnuly potíže ani v neděli. Foto: Buggyra Racing


Stejné pozice jako v nedělní etapě drží Macháček s Kolocovou i celkově. Jsou tedy na 16. a 29. místě.

Motorky: Podmol a Sunderland končí po zranění



Motorky patřily v neděli Rickymu Brabecovi. Druhý skončil Kevin Benavides a třetí Toby Price.

Z Čechů byl opět nejrychlejší dvacátý první Martin Michek. Jan Brabec skončil na čtyřicátém šestém místě, Milan Engel padesátý třetí, Libor Podmol padesátý sedmý, David Pabiška sedmdesátý pátý a Petr Vlček osmdesátý sedmý.

Podmol sice etapu dokončil, i přesto ale pro něj znamenala konečnou. Během ní totiž havaroval a zlomil si hrudní obratel. Do cíle se sice se zatnutými zuby dostal, tam ale usoudil, že už to dále nepůjde.

„Podle navigace jsem byl pět minut v bezvědomí, zdál se mi hezký sen o tom, jak jsem u moře. Pak se vzbudím a vidím dva kluky v helmách. Došlo mi, že jsem vážně na Dakaru. Zkontroloval jsem ruce a nohy, které byly v pohodě, ale cítil jsem obrovskou bolest v zádech. Těch třicet kilometrů jsem dojel do cíle, byl to bolestivý nářez. Asi nejšílenější jízda v mém životě. Poté mě ještě čekala cesta 190 kilometrů do bivaku po silnici, abych dokončil etapu. V takových bolestech, že jsem nemohl ani dýchat,“ popisuje své trápení.

O nudě nemohl hovořit ani Milan Engel. Ten totiž zastavoval u bourajícího Cesara Roya. Čas, který u něj strávil, mu byl v cíli odečten.

„Musel jsem mu zmáčknout tlačítko, aby tam přiletěl vrtulník a pak tam s ním počkal. Měl zlomenou klíční kost a zápěstí. Poté jsem se musel vrátit zpátky do tempa a závodit," říká jezdec stáje Orion – Moto Racing Group.

Libor Podmol a Cesar Royo nebyli jedinou dvojicí, pro kterou Dakar skončil už v neděli. Mezi odstoupivší se zařadil i loňský vítěz Sam Sunderland. Jezdec tovární stáje Gas Gas havaroval na 52. kilometru. Vyšetření odhalilo zlomenou lopatku, velký hematom na zádech a otřes mozku.

„Děkuji za všechny ty milé zprávy, více méně jsem v pohodě. Cítím se trochu trapně, že tu ležím a píšu něco takového. Být venku už první den je hořká pilulka. Zejména jsem zklamaný kvůli svému týmu, který tvrdě pracoval, aby mi dal všechno potřebné k obhajobě titulu. Zasloužili si mnohem více. Za podporu děkuji také svým partnerům. Přesně díky těmto momentům jsou vítězství tak výjimečná. Ráno jsem se cítil velmi dobře a krátce vedl etapu. Pak jsem neviděl kámen, který byl skrytý pod pískem v korytě řeky a dost brutálně havaroval,“ ozval se svým fanouškům na sociálních sítích.

Sam Sunderland v kategorii motocyklů titul neobhájí. Foto: Gas Gas


Sunderlandovi hodně pomohl i další bývalý dakarský vítěz Matthias Walkner. Rakušan s ním počkal na přílet vrtulníku. Čas, který u něj strávil, mu poté byl odečten z výsledného času.

„Děkuji Matthiasi Walknerovi, že u mě zastavil a pomohl mi. Také děkuji zdravotnické posádce Rallye Dakar, která mě dostala do bezpečí,“ dodal Sunderland.

V celkovém pořadí motocyklů vede Ricky Brabec o 19 sekund před Kevinem Benavidesem. Třetí Toby Price zaostává o 39 sekund. Martin Macík je dvacátý první, Jan Brabec čtyřicátý šestý, Milan Engel padesátý třetí, Libor Podmol padesátý sedmý, David Pabiška sedmdesátý pátý a Petr Vlček osmdesátý sedmý.

Mezi čtyřkolkami vyšel ze souboje Alexander Giroud versus Manuel Andújar vítězně první jmenovaný. Argentinec zaostal o 21 sekund. Třetí pozici obsadil Marcelo Medeiros. Laisvydas Kancius z české stáje Story Racing obsadil šestou pozici. Zdeněk Tůma dojížděl s píchlou pneumatikou a skončil patnáctý.

Celkově vede Giroud o 21 sekund před Andújarem. Marcelo Medeiros drží třetí příčku. Laisvydas Kancius je šestý a Tůma patnáctý. Českému jezdci nepomohla mimo jiné ani patnáctiminutová penalizace, kterou dostal za výměnu motoru po první etapě.

První soutěžní etapu za sebou má také Dakar Classic. Ta se koná souběžně s Rallye Dakar, jede se ale na kratších a méně náročnějších trasách. Navíc v ní nejde o rychlost, ale o navigační schopnosti a jízdu pravidelnosti.

Vítězem první etapy se stal Jerome Galpin. Druhý skončil Juan Morera a třetí Dirk van Rompuy. Jezdec Buggyry Radovan Kazarka obsadil v replice Tatry 815 Puma 49. místo, Ondřej Martinec obsadil 65. příčku, Olga Roučková 75., Ondřej Klymčiw 78. a Radek Vávra se umístil jako osmdesátý první.
Radovan Kazarka jede s replikou legendárního modelu Tatra 815 Puma. Foto: Buggyra Racing


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: MM Technology