Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Ouředníček v úzkých i nadějný Lopraisův začátek

Ouředníček v úzkých i nadějný Lopraisův začátek

Rallye Dakar – prolog

Tosha Schareina nejrychlejší mezi motorkami, Francisco Moreno nejlepším čtyřkolkářem, Aleš Loprais druhý v kamionech i kolize Tomáše Ouředníčka s francouzskou posádkou. To vše přinesl v pátek prolog letošního ročníku Rallye Dakar, který se uskutečnil v blízkosti startovního bivaku ve městě Al-Ula. Soutěžící se museli na 27 kilometrů dlouhé trase poprat s kombinací měkkého, skalnatého a kamenitého terénu.

V porovnání s předchozími ročníky byl letos smysl prologu o trochu jiný. Ti nejlepší v každé kategorii sice dostali opět právo vybrat si startovní pozici pro sobotní etapu, zajeté časy se ale započítávaly do konečné klasifikace jenom v případě motocyklů a čtyřkolek. Pro auta a kamiony něco takového neplatilo.

Motorky: Honda na špici, Michek skoro v desítce



Úvodní ostré kilometry přinesly v kategorii motocyklů největší radost Hondě. Nejrychleji se totiž s nástrahami prologu vypořádal Tosha Schareina. Španěl, který se vydal na Dakar poprvé v roli továrního jezdce, porazil o 12 sekund Daniela Sanderse ze stáje Gas Gas a o 19 vteřin Rosse Branche reprezentujícího indickou značku Hero.

„Cítil jsem se opravdu velmi dobře. Bylo to ale delší, než je při prologu obvyklé. Jelo se hodně v písku a také navigačně to bylo náročné,“ pochvaloval si Schareina. Současně se ale nechce nechat unést. „Musíme zůstat nohama na zemi, protože hlavní závod začíná až zítra,“ dodal 28letý jezdec.

V podobném rozpoložení byl i Daniel Sanders. Australanovi dělá vrásky na čele letošní zlomenina stehenní kosti. „Každý den se zkrátka pokusíme odvést co nejlepší práci. Doufejme, že noha vydrží. Nyní je to trochu jiné než v tréninku, protože tam můžete zvolnit. Když ale závodíte, tak na to musíte hodně tlačit. Pokusíme se přežít každý den a dojet tak co nejdále. Bude to dlouhý a těžký Dakar a s tím zraněním to nebude žádná legrace,“ uvědomuje si.

Tosha Schareina udělal Hondě radost. Foto: Honda Racing Corporation



Loňský vítěz Kevin Benavides zajel na úvod devátý čas. Argentinec ve službách KTM ztratil na první místo 56 sekund. V cíli přiznal, že i on stále pociťuje své nedávné zranění. V prosinci si totiž po pádu při tréninku zlomil lýtkovou kost.

„Myslím si, že jsem odvedl dobrou práci a s prologem jsem spokojen. Uvidíme, co se stane, ale toto bylo jenom rozehřátí před závodem. Po fyzické stránce to bylo v pohodě. Hodně se zatáčelo doleva. Tyto zatáčky jsou pro mě kvůli noze obtížnější,“ prozradil.

Se svým vstupem do soutěže mohl být spokojen i Martin Michek. Jezdec stáje Orion – Moto Racing Group by rád znovu proniknul do první desítky a navázal tak na svůj výsledek z roku 2021, kdy obsadil desátou příčku. A po prvním dni se českobudějovický rodák rozhodně nemusí tohoto cíle vzdávat. Zajel totiž jedenáctý čas.

„Jak nám otočili pořadí závodníků, tak jsme jeli mezi posledními. Trať byla po všech těch motorkách a čtyřkolkách extrémně rozbitá a byla tam nebezpečná místa. Trefil jsem několik šutrů zaváté pískem. A to jsem jich hodně ještě míjel. Užil jsem si to, ke konci to byl spíše motokros,“ zhodnotil Michek svůj výkon.

Spokojenost mohla panovat také u dalšího jezdce stáje Orion – Moto Racing Group. Dvojnásobný motokrosový mistr republiky ve třídě MX1 Dušan Drdaj totiž obsadil 28. pozici, přičemž z nováčků byl nejlepší. Milan Engel obsadil 40. pozici, David Pabiška čtyřicátou osmou a současně třetí mezi jezdci startujícími bez asistence, Jaromír Romančík skončil i navzdory pádu padesátý, Jan Brabec padesátý třetí, Martin Prokeš padesátý čtvrtý a Libor Podmol až sto jedenáctý. Poslední jmenovaný nabral kvůli řadě komplikací ztrátu 14 minut a 44 sekund.

Dušan Drdaj byl mezi motorkáři nejrychlejším nováčkem. Foto: Orion - Moto Racing Group



„Předjel mě nějaký rychlý červený jezdec, zavěsil jsem se za něj. Jenže pak trochu zavrávoral, nevěděl, kam dál. Po chvíli jsme narazili na další motorky, jenže to už jsme byli v protisměru,“ vrací se Podmol ke svému prvnímu problematickému momentu.

Tím to navíc neskončilo. Později totiž mistra světa ve freestyle motokrosu pozlobil jeden z průjezdních bodů: „Nakonec jsme ho našli, ale přijeli jsme k němu ze druhé strany. Pokračovali jsme několik kilometrů dál, pořád však v protisměru. Bylo to jako v tom vtipu s babičkou, která špatně odbočila na dálnici do protisměru a myslela si, že všichni kolem ní jedou špatným směrem,“ vysvětluje s nadhledem.

 


Čtyřkolky: Moreno na špici


V kategorii čtyřkolek se na špici výsledkové listiny objevila argentinská vlajka – a to hned dvakrát. Vítězem se totiž stal Francisco Moreno s náskokem 28 sekund před vítězem z roku 2021 Manuelem Andújarem. Oba porazili vítěze předchozích dvou ročníků Alexandreho Girouda. Francouzovi chyběla na Morena 1 minuta a 15 sekund.

Na pódiové umístění ovšem mohou po prvním dni pomýšlet i české barvy. Ve čtvrtém nejrychlejším čase totiž absolvoval trasu prologu Laisvydas Kancius. Litevec i letos reprezentuje tým Tomáše Kubieny s názvem Story Racing.

Auta: Americké překvapení i Ouředníčkova kolize



V kategorii automobilů začal nejlépe Mattias Ekström. Jezdec Audi porazil o 27 sekund Setha Quintera. Jednadvacetiletý Američan, který dosud na Dakaru zářil mezi lehkými prototypy, tak v barvách Toyoty působivě zahájil svou premiéru v nejvyšší třídě.

Kategorie automobilů patřila na úvod Mattiasi Ekströmovi a Audi. Foto: Audi Sport



Svůj vydařený pátek nechce Quintero přeceňovat: „Časy se nezapočítávaly do celkového pořadí, šlo pouze o startovní pozice. Proto si myslím, že každý nějakým způsobem taktizoval. Já nic takového nechtěl, zkrátka jsem chtěl jet. Přesně to jsme udělali,“ myslí si.

O třetí místo se podělili dva jezdci závodící s vozem BRX Hunter T1+. Byli jimi Sébastien Loeb a Marcos Baumgart. Oba ztratili na vítězného Ekströma shodně 38 sekund.

Ještě větší ztrátu, konkrétně 1 minutu a 1 sekundu, nabral Násir al-Attíja. Pětinásobného vítěze, který pro letošek přesedl z Toyoty Hilux do BRX Hunter, zdržela malá navigační chyba. Kvůli ní obsadil až 12. místo. To ale znamená, že bude v sobotu startovat zezadu a tak ho zaváhání příliš netrápí.

„Je to dobrý začátek. Jsem vážně spokojen s tím, jak auto funguje a jak se ovládá. Byla to krátká etapa, ale udělali jsme malou chybu, protože tam bylo mnoho různých stop. Trochu jsme minuli jednu odbočku, ale myslím si, že jsme to dokončili tak, jak jsme chtěli,“ řekl.

Z Čechů dopadl více méně podle předpokladů nejlépe Martin Prokop. Jihlavský rodák dovezl svůj Ford Raptor RS Cross Country, který již je letos vybaven přeplňovaným motorem, na devátém místě. Závodnice stáje Buggyra ZM Racing s českými kořeny Aliyyah Kolocová obsadila 49. pozici. Karel Trněný skončil na 79. příčce a Tomáš Ouředníček zaznamenal pouze 82. čas. Jezdec stáje Toyota Gazoo Racing Czech si totiž prožil drama. Čelně se srazil se speciálem Century pilotovaným Frédéricem Chesneauem.

Martin Prokop se vešel do elitní desítky. Foto: Orlen Jipocar Team



„Přestože jsme oba brzdili, došlo i tak k čelní srážce. Poškození není velké, odnesla to jen přední maska, ale ztratili jsme hodně času,“ říká Ouředníček, kterého rovněž naštvalo, že se mu francouzský soupeř neomluvil. „Plánujeme podat oficiální prohlášení k incidentu FIA. Přišli jsme tak o dobrou startovní pozici, protože naše tempo bylo po celou dobu velmi dobré,“ neskrývá rozhořčení.

Zatímco v lehkých prototypech zvítězil Eryk Goczal, v side-by-side byl nejlepší Xavier de Soultrait. V lehkých prototypech letos jede i prvorozený syn Nikiho Laudy Lukas. V prologu skončil dvacátý první.

 


Kamiony: Loprais hned za Van Kasterenem


Nizozemsko – Česko 1:0. I těmito slovy by se daly okomentovat výsledky prologu v kategorii kamionů. Právě mezi jezdci těchto dvou zemí se totiž letos znovu očekává boj o vítězství. A v pátek byl nejlepší obhájce prvenství Janus van Kasteren.

Ani čeští fanoušci ale nemuseli být zklamaní. Aleš Loprais totiž ukázal, že i letos bude patřit mezi největší favority. Se svou Pragou zajel pouze o 16 sekund pomalejší čas než Van Kasteren a obsadil druhé místo.

„Musím říct, že to byl asi nejkrásnější prolog za dobu, kdy Dakar hostí Saúdská Arábie. Byl docela pestrý, na trati toho bylo dost. Nepříjemné bylo jen to, že kamiony startovaly po třiceti sekundách. Proto jsme od prvních metrů jeli do prachu a také jsme dojeli dvě auta, která startovala před námi. Docvakli jsme Macíka a blízko před sebou jsme viděli i Van Kasterena, takže jsme věděli, že máme slušný čas. Přál jsem si, abychom byli v první pětce, a to se splnilo,“ hodnotil 43letý jezdec svůj vstup do soutěže pozitivně.

Aleš Loprais ukázal, že chce i letos zabojovat o vítězství mezi kamiony. Foto: Instaforex Loprais Praga


V nejlepší trojici byl Loprais obklopen dvěma Nizozemci. Třetí totiž skončil se ztrátou 45 sekund Mitchel van den Brink.

Kromě Lopraise skončili v nejlepší desítce ještě další dva čeští jezdci – čtvrtý Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix stáje Buggyra a šestý Martin Macík se sedlčanským Ivecem PowerStar stáje MM Technology. Buggyra se dostala mezi nejlepších deset i zásluhou Pascala de Baara. Ten totiž zajel při své ostré premiéře s novým speciálem Tatra EVO3 pátý čas. Devátou pozici obsadil Litevec Vajdotas Paskevičius z ostravského týmu Fesh Fesh.

Michal Valtr skončil na 17. pozici. Daniel Stiblík zajel 24. čas a Dušan Randýsek byl klasifikován jako čtyřicátý sedmý. Další dva reprezentanti MM Technology Claudio Bellina a Gianandrea Pellegrinelli byli klasifikováni na 14. a 29. místě. Albert Llovera z Fesh Fesh skončil dvacátý šestý.

Dakar Classic: Škodovka slibně zahájila derniéru



Již počtvrté se letos koná souběžně s Rallye Dakar také soutěž Dakar Classic. V té mohou nastoupit historické vozy vyrobené před rokem 2000, které na Dakaru startovaly v dřívějších dobách nebo jejich repliky. Zúčastnit mohou také další auta, kterým pořadatelé udělí výjimku. V podniku nejde o čistou závodní rychlost. Jedná se o kombinaci jízdy pravidelnosti a navigační soutěže.

Pro Ondřeje Klymčiwa, který letos naposledy nastupuje se svou Škodou 130 LR, začal letošní ročník čtvrtým místem. Český jezdec nestačil pouze na Juana Moreru, Frederica Larreho a Vicenteho Gonzáleze.

Ondřej Klymčiw je po prologu kousek od stupňů vítězů. Foto: Škodovkou na Dakar


Barbora Holická s Citroënem 2CV obsadila 33. místo. Jan Vinš skončil se svým Mitsubish Pajero na 42. pozici.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing Czech