Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Red Bull začal dvojitým vítězstvím, Alonso se vrátil na pódium

Red Bull začal dvojitým vítězstvím, Alonso se vrátil na pódium

VC Bahrajnu - závod

Red Bull nemohl vstoupit do nové sezony F1 lépe. Pro vítězství si totiž dojel Verstappen před Pérezem. Příběh závodu napsal Alonso, který dojel třetí a vybojoval pódium. U Ferrari mají důvod ke starostem. Leclerca vyřadila technická závada.

V 18:00 hodin místního času v Bahrajnu odstartovala dlouho očekávaná první velká cena letošní sezony F1. Pole position si vybojoval v kvalifikaci úřadující šampion Verstappen. Pořadí za ním bylo Pérez, Leclerc, Sainz, Alonso, Russell, Hamilton, Stroll, Ocon, Hülkenberg, Norris, Bottas, Čou, Cunoda, Albon, Sargeant, Magnussen, Piastri, De Vries a Gasly.

Ještě před začátkem závodu si vysloužili pozornost Leclerc a Ferrari. Ne však způsobem, jakým by si přáli. Na Monačanově monopostu totiž k preventivní výměně baterie a také byla nasazena nová řídicí elektronika. První výměny se zatím obešly bez trestu.

Za nejrychlejší strategii označilo Pirelli před závodem dvouzastávkovou. Podle ní měli jezdci odstartovat na měkké sadě, následně přezout na tvrdou (14.-20. kolo) a poté se vrátit zpět na měkkou (35.-42. kolo).

Závodu předcházelo tradiční focení všech jezdců. Foto: F1



Teplota vzduchu se před startem pohybovala okolo 28 stupňů. Jelikož ale před startem zapadalo slunce, bylo jasné, že během závodu bude toto číslo ještě klesat. Vzduch měl 32 stupňů.

Pro start zvolili téměř všichni měkkou sadu pneumatik. Našla se jen jediná výjimka. Tou byl Magnussen. Dán nazul tvrdou směs. Dal se tak od něj očekávat dlouhý první úsek.

Už během zaváděcího kola se postaral o zajímavý moment Stroll. Kanaďan vycestoval v 10. zatáčce mimo trať. Bylo otázkou, jak moc ho budou jeho nedávná zranění po pádu na kole limitovat.

Po startu si Verstappen pohlídal první místo. Bát se ale musel Pérez. Toho totiž sevřely sendviče oba vozy Ferrari. Nakonec se dostal Leclerc na druhé místo. Pérez byl třetí a čtvrtý zůstával Sainz. Úvod závodu nevyšel Alonsovi. Španěl se propadl na sedmé místo za oba Mercedesy. Nejprve ho předjel Hamilton a poté Russell. U Aston Martinu se během prvního kola pořádně vyděsili. Stroll totiž ve čtvrté zatáčce narazil do Alonsa a došlo ke kontaktu. Oba ale vyvázli bez poškození. Ke kontaktu došlo i mezi Oconem a Hülkenbergem.

Nico Hülkenberg si v úvodu poškodil přední křídlo. Foto: Haas



Verstappen na čele zvyšoval náskok. V pátém kole už vedl před Leclercem o více než tři sekundy. Pérez jel o šest desetin za Leclercem. Monačan totiž v první zatáčce pátého kola probrzdil. Nejrychlejší kolo závodu měl ve svém držení šestý Russell.

Sportovní komisaři se podívali na incident mezi Alonsem a Strollem. Došli k závěru, že nebudou udělovat žádné tresty.

Verstappen nadále utíkal Leclercovi. V osmém kole už vedl o pět a půl sekundy. Russell naháněl Hamiltona a v této snaze se dostal v desáté zatáčce mimo trať. Svému inženýrovi sdělil, že je rychlejší než Hamilton.

Russellova chyba umožnila Alonsovi dotáhnout se na rozestup menší než jedna sekunda. Verstappen si stěžoval, že se mu při podřazování blokují zadní kola. Gasly se jako první odebral na konci 9. kola k mechanikům. Nasadil tvrdé gumy.

Alonso stupňoval nápor na Russella. Cunoda a Norris se stali dalšími stavějícími. Verstappen vedl před Leclercem už o téměř osm sekund. Nizozemec převzal nejrychlejší kolo závodu.

Sportovní komisaři začali vyšetřovat Ocona. Francouz byl podezřelý z toho, že stál na roštu špatným způsobem. Francouz tou dobou figuroval na deváté příčce a měl tak závod rozjetý na body.

Ve  13. kole Russell definitivně podlehl Alonsovi. Na cílové rovince to sice ještě vydržel, souboj boku po boku v pasáží složené ze zatáček 4-6 už ale vyhrál Španěl. Hamilton už jím předtím uhnul z cesty a dojel si pro nové tvrdé pneumatiky.

Kolo po Hamiltonovi zajeli pro nové gumy i Leclerc se Sainzem. I oni nazuli tvrdou směs. Piastri hlásil potíže s podřazováním. U McLarenu mu zkusili během zastávky vyměnit kromě pneumatik i volant. Ta trvala velmi dlouho. Pro někdejšího šampiona FIA F3 a formule 2 tak tak nezačínala kariéra ve F1 vůbec dobře.

Pro nové gumy zajel i Verstappen s Alonsem. Nizozemec nazul měkkou sadu a na okamžik spadl na druhé místo za Péreze. Alonso uhájil pozici před Russellem.

U Piastriho se mezitím nepodařilo potíže vyřešit. Pro Australana tak závod definitivně skončil. Ocon obdržel za špatné postavení na roštu pětisekundový trest.

Oscar Piastri neměl po své premiéře ve F1 důvod k úsměvu. Foto: McLaren



V 16. kole už jezdil po dráze bez zastávky jenom Pérez. Druhý byl Verstappen, třetí Leclerc, čtvrtý Sainz a pátý Hamilton. Vyznamenali se stratégové Alfy Romeo, kteří posunuli Bottase na šesté místo. Alonso spadl na místo sedmé a Russell na osmé. V bodované desítce se nacházeli i Stroll a Albon. Thajec byl jedním z dvojice jezdců, kteří i pro druhý úsek obuli měkkou směs pneumatik. Kromě něj tak učinil i jeho kolega Sargeant.

Alonsovi netrvalo dlouho, než se dostal před Bottase. Přes Fina se přehnal na rovince před čtvrtou zatáčkou. O kolo později už na pilota Alfy Romeo útočil i Russell. Tomu se povedlo Bottase překonat na stejném místě jako Alonsovi. Pilot Mercedesu zajel krátce předtím nejrychlejší kolo závodu.

Pérez zajel konečně do boxů. Vrátil se sice zpátky na třetí pozici, měl však oproti druhému Leclercovi výhodu. Stejně jako piloti Williamsu se totiž rozhodl zůstat na měkkých pneumatikách.

Trápení McLareu pokračovalo. Norris měl totiž problémy s motorem a zajel podruhé do boxů. Pochopitelně se propadl na poslední 19. místo.

V úvodu 20. kola ztratil Bottas další pozici. Předjel ho Stroll.

Situace se komplikovala i u Ocona. Pilot Alpine spadl během zastávek, kde musel kvůli penalizaci strávit o pět sekund navíc, až na 18. příčku. A aby toho nebylo málo, mělo ředitelství závodu podezření, že si svůj trest neodpykal správně.

Pérez těžil z výhody měkkých pneumatik. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a přitahoval se k Leclercovi. Ve 23. kole už byl rozdíl mezi nimi menší než dvě sekundy. Verstappen naopak vedl již s náskokem 11 sekund.

Ocon dostal za špatně odpykanou penalizaci další desetisekundový trest. Francouz se mezitím propadl na poslední 19. místo. Předjel ho totiž Norris.

Pérez už dýchal Leclercovi na záda. A v první zatáčce 26. kola se definitivně dostal na druhé místo. Monačan se mu sice pokusil předjetí vrátit a naznačil útok ve čtvrté zatáčce (přestože Pérez měl na předchozí rovince výhodu DRS), jeho snaha ale nebyla úspěšná a v dalších metrech se mu začal pilot Red Bullu vzdalovat. Druhé místo bylo maximem toho, na co mohl Pérez za normálních okolností pomýšlet. Verstappen totiž vedl už o téměř 14 sekund.

Charles Leclerc za sebou Sergia Péreze neudržel. Foto: Scuderia Ferrari



Oconova série problémů nekončila. Pilot Alpine totiž čelil vyšetřování za překročení rychlosti v boxové uličce během druhé zastávky. Dostal za to pět sekund. Norrise nadále provázely problémy s motorem.

Hülkenberg se trápil poté, co si v úvodu poškodil přední přítlačné křídlo. Při druhé zastávce ho proto vyměnil. Po výjezdu na trať dokázal zajet nejrychlejší kolo, přestože měl tvrdé pneumatiky.

Na druhé zastávky už začali zajíždět i piloti ze špičky. Nejprve tak učinil Hamilton. Sedminásobný šampion z toho sice nebyl nadšený, Mercedes se ovšem obával, že by mohl Alonso stavět dříve než on a poté ho překonat.

Zanedlouho následovali Sainz a Russell. Pilot Mercedesu nemohl být po návratu spokojen. Vrátil se sice před Strolla, Kanaďan ale využil výhodu zahřátých pneumatik a Russella překonal. Vzápětí zajel Stroll nejrychlejší kolo závodu.

Leclerc se i po druhé zastávce udržel před Sainzem. Alonso se díky tomu posunul na třetí místo. Španěl stále pokračoval v jízdě a snažil se vytvořit si náskok na Hamiltona. Dvojice zajížděla podobné časy, Hamilton byl ale nepatrně rychlejší.

O kolo později už Alonso do boxů zajel, stejně jako Pérez. Alonsovi se nepodařilo Hamiltona přeskočit. Pérez se i přes drobnější problémy s nasazením kola udržel bez problémů před Leclercem. Na něj měl k dobru devět sekund.

Alonso na nových pneumatikách stahoval Hamiltona. Verstappen se mezitím stal posledním jezdcem, který si odbyl druhou zastávku. Samozřejmě zůstal první i po návratu.

Alonso zajel ve snaze dohnat Hamiltona nejrychlejší kolo a ve čtvrté zatáčce si na Hamiltona vyšlápl. Na chvíli se před něj dostal, na výjezdu ale musel krotit smyk, čehož Hamilton využil k návratu na páté místo. Souboj ale nekončil.

Ve 38. kole přišly další Alonsovy pokusy. Nejprve Alonso naznačil útok v první zatáčce. I v té čtvrté se ale nezmohl na více než náznak. Pořadí tak zatím zůstávalo stejné. Pak ale Alonso překvapil Hamiltona útokem po vnitřní straně v desáté zatáčce. Jelikož byl ještě před detekční zónou za Hamiltonem, mohl na rovince využít systému DRS.

Alonsovi se ale odtrhnout nepodařilo. I o kolo později zůstával Hamilton v rozestupu menším než jedna sekunda a snažil se Alonsa držet. Španěl ale i přesto dokázal ukrajovat z náskoku svého krajana Sainze.

Už to vypadalo, že je o složení stupňů vítězů více méně rozhodnuto. Ve 41. kole ale přišel blesk z čistého nebe. Leclercovo auto totiž na výjezdu ze 13. zatáčky ztratilo výkon a pro Monačana závod skončil. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Albon, Gasly, Cunoda, Sargeant, Magnussen a Hülkenberg se rozhodli zariskovat a během virtuálního zpomalovacího vozu nasadili měkkou sadu. Zbytek zůstal na dráze.

Závdo byl restartován v závěru 41. kola. A ze souboje Sainz versus Alonso se najednou stal boj o třetí místo.

Fernando Alonso ukázal, že přestupem k Aston Martinu rozhodně neprohloupil. Foto: Aston Martin



Alonso cítil šanci a Sainze stahoval. Ocon se rozhodl ukončit trápení a odstoupil ze závodu. Gasly těžil z měkkých pneumatik a zajel nejrychlejší kolo závodu. Francouz byl devátý.

Mezi Sainzem a Alonsem nadále hořela bitva. Ferrari žádalo Sainze, aby se pokusil pozici ubránit. Sainz měl ale obavy, že když bude příliš tlačit, nevydrží mu pneumatiky do konce. V čtvrté zatáčce 45. kola přišel první pokus o útok, Sainz si ale pozici pohlídal. Další šance přišla v desáté zatáčce, i to ale Sainz zvládl. V 11. zatáčce už byl ale na svého krajana krátký a Alonso se dostal na třetí místo.

Alonso se ihned začal Sainzovi vzdalovat. Sainz naopak musel čelit náporu Hamiltona. Pilot Mercedesu ale později polevil.

Hülkenberg překračoval traťové limity a dostal pětisekundový trest. Byl ale šestnáctý, takže to nehrálo velkou roli.

Verstappena už na čele nikdo neohrozil a dojel si pro vítězství. Pérez podtrhl vydařený vstup Red Bullu do sezony druhým místem. Alonso zvádl najet na Sainze téměř deset sekund a poprvé od VC Kataru 2021 vystoupal na stupně vítězů. Stroll i přes limitující zranění zdolal Russella a vstoupil do sezony šestým místem. Albon překvapil bodem za desáté místo.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:33:56,736 57 25
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +11,987 57 18
3. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +38,637 57 15
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +48,052 57 12
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +50,977 57 10
6. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +54,502 57 8
7. George Russell Mercedes Mercedes +55,873 57 6
8. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +72,647 57 4
9. Pierre Gasly Alpine Renault +73,753 57 2
10. Alexander Albon Williams Mercedes +89,774 57 1
11. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +90,870 57 0
12. Logan Sargeant Williams Mercedes 1 kolo 56 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 56 0
14. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull 1 kolo 56 0
15. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1 kolo 56 0
16. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 56 0
17. Lando Norris McLaren Mercedes 2 kola 55 0
DNF Esteban Ocon Alpine Renault - 41 0
DNF Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 39 0
DNF Oscar Piastri McLaren Mercedes - 13 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 25, 2. Pérez 18, 3. Alonso 15, 4. Sainz 12, 5. Hamilton 10, 6. Stroll 8, 7. Russell 6, 8. Bottas 4, 9. Gasly 2, 10. Albon 1.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 43, 2. Aston Martin 23, 3. Mercedes 16, 4. Ferrari 12, 5. Alfa Romeo 4, 6. Alpine 2, 7. Williams 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull