Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Verstappenova závada přihrála Ferrari dvojitý triumf

Verstappenova závada přihrála Ferrari dvojitý triumf

Velká cena Austrálie – závod

Jezdci Ferrari na prvních dvou místech. Velká cena Austrálie přinesla italské stáji něco, co se jí podařilo naposledy před dvěma lety v Bahrajnu. Pro vítězství si tentokrát dojel Sainz před Leclercem. Na stupně vítězů se dostal také třetí Norris. Pro Verstappena skončil závod kvůli technické závadě předčasně, lídrem šampionátu ale díky Pérezovu nepřesvědčivému výkonu zůstává.

V čele startovního roštu se objevil tradiční vůz. Kvalifikaci totiž ovládl Verstappen před Sainzem. Třetí místo patřilo Norrisovi. Následovali Leclerc, Piastri, Pérez, Russell, Cunoda, Stroll, Alonso, Hamilton, Albon, Bottas, Magnussen, Ocon, Hülkenberg, Gasly a Ricciardo. Zatímco Čou začínal z boxů, Sargeant se závodu vůbec neúčastnil. Američan totiž přenechal po pátku svůj vůz Albonovi, který v úvodním volném tréninku tvrdě havaroval.

Čoua donutila ke startu z boxů výměna předního křídla. Číňan se musel vrátit k předchozí specifikaci tohoto dílu, neboť nový kus si poškodil v kvalifikaci a tým neměl k dispozici náhradní díly. To ho nutilo porušit pravidla parc fermé. Pérez se původně kvalifikoval jako třetí, později byl ale penalizován ztrátou tří míst za zdržení Hülkenberga.

Dodavatel pneumatik Pirelli předpokládal, že se pojede na dvě zastávky. Většina pilotů proto obula střední směs pneumatik. Hamilton s Ricciardem ovšem začali s měkkou sadou a Alonso, Hülkenberg a Čou obuli tvrdou směs.

Verstappen si po startu pohlídal vedení. Sainz si udržel druhé místo a Norris zůstal na třetí pozici. Čtvrté místo patřilo Leclercovi, páté Piastrimu, šesté Russellovi, na sedmou pozici se propadl Pérez, osmý byl Stroll, devátý Cunoda a do bodované desítky se po nevydařené kvalifikaci zvládl propracovat Hamilton, který těžil z výhody měkké směsi pneumatik. Alonso figuroval až na 11. příčce.

Pokud už se po prvním kole někteří připravovali na další dominantní tažení Verstappena, vyvedl je Sainz z omylu. Španěl totiž ve druhém kole využil systému DRS a posunul se v deváté zatáčce do čela. Bylo ale jasné, že tento souboj jen tak neskončí. Verstappen se totiž zvládal držet v těsné blízkosti pilota Ferrari.

O kolo později měl DRS k dispozici Verstappen. Úřadující šampion se sice zvládl přitáhnout, ne však natolik, aby se před Sainze dostal zpátky.

Ve čtvrtém kole to pro Verstappena začalo vypadat velmi špatně. Ze zádi jeho vozu se totiž vyvalil dým. Netrvalo dlouho a začal výrazně zpomalovat. Bylo jasné, že pro nizozemského pilota závod končí. Vše nasvědčovalo tomu, že u něj došlo k selhání brzd.

Po Verstappenově odstoupení se Red Bull nacházel ve velmi složité pozici k tomu, aby prodloužil svou vítěznou šňůru. Pérez totiž figuroval až na pátém místě, přičemž na prvních čtyřech pozicích se nacházeli jezdci Ferrari a McLarenu. Sainzův náskok před druhým Norrisem činil dvě sekundy.

V osmém kole už jsme viděli první zastávky v boxech. Nebylo velkým překvapením, že jako první zamířil k mechanikům. Sedminásobný šampion vyměnil měkkou sadu za tvrdou. Postupně zajížděli k mechanikům i další, včetně Leclerca nebo Piastriho. U Sauberu se opět při zastávkách trápili. Tentokrát nabral zdržení Bottas.

Max Verstappen odjel jenom pár kol. Foto: Red Bull



Vedoucí dvojice nechávala své zastávky na delší dobu. Sainz postupně navýšil své vedení před Norrisem na více než čtyři sekundy. Pilot McLarenu se odebral k mechanikům dříve z této dvojice, a to v 15. kole. V té době stavěl i Pérez. Sainz zamířil k mechanikům o dvě kola později, čímž se dočasně dostal do čela jeho krajan Alonso.

Zanedlouho ale přišel režim virtuálního zpomalovacího vozu. Mohl za to odstavený vůz Hamiltona. U sedminásobného šampiona selhal motor. Alonso využil neutralizace k zastávce v boxech. Ze vhodného načasování pilot Aston Martinu vytěžil. Vrátil se na páté příčce.

Po zastávkách se na prvních dvou pozicích ocitli jezdci Ferrari. Zatímco Sainz zůstával první, Leclerc se dostal na druhé místo a na svého týmového kolegu navíc ztrácel pouze jednu sekundu. Norris ztratil nejenom druhou příčku, ale také tu třetí. Přeskočil ho totiž i jeho kolega Piastri, který najednou mohl snít o pódiovém umístění před domácím publikem.

Velká cena Austrálie se po 20 kolech rozhodně nevyvíjela jako závod, ve kterém by měl získat první letošní body Alpine. Zatímco Gasly kroužil po dráze jako patnáctý, Ocon byl až sedmnáctý. Druhý jmenovaný dokonce musel kromě plánované zastávky do boxů jednou i neplánovaně. Slída z jeho hledí totiž zůstala zaseklá v zadním brzdovém kanálku. Mechanici ji tak museli odstranit, aby se předešlo závadě.

Během zastávek v boxech prodělal i Pérez. Mexičan se propadl až na osmou pozici. Velmi rychle se ale probíjel vpřed. Nejprve předjel Strolla a poté také Russella. Ve 22. kole se stal jeho dalším cílem Alonso. Pilot Aston Martinu jedoucí na střední směsi pneumatik měl před Mexičanem k dobru necelých pět sekund.

Ačkoli se Leclerc po skončení fáze virtuálního zpomalovacího vozu přibližoval ke kolegovi Sainzovi, v následujících okruzích se situace mezi piloty Ferrari uklidnila. Ve 23. kole už Sainz vedl téměř o dvě sekundy.

Pérez postupně doháněl Alonsa. V deváté zatáčce 28. kola se Mexičan opravdu dostal dopředu na páté místo. Sainzův náskok před Leclercem už se šplhal k pěti vteřinám.

Ve 29. kole se závod přehoupl do své poloviny. Vedl Sainz, který už měl před Leclercem více než pětisekundový náskok. Třetí byl Piastri, čtvrtý Norris, pátý Pérez, šestý Alonso, sedmý Russell, osmý Stroll, devátý Cunoda a bodovanou desítku uzavíral Hülkenberg.

Vzápětí Piastri dostal pokyn, který nechtěl slyšet. Inženýr ho požádal, aby před sebe pustil kolegu Norrise. Ten byl vzápětí požádán, aby se pokusil zatlačit na Leclerca. Za Monačanem pilot McLarenu zaostával o necelé tři vteřiny.

Ačkoli se Pérez dostal před Alonsa, nedařilo se mu od Španěla odtrhnout. Pilot Aston Martinu stále zůstával v dosahu jedné vteřiny. Na svém voze měl přitom nasazenou střední směs pneumatik. Většina pole jela na tvrdé sadě.

Fernando Alonso vydělal na virtuálním zpomalovacím vozu nejvíce. Foto: Aston Martin



Mezitím se rozjíždělo druhé kolo zastávek v boxech. Ve 35. kole navštívil své mechaniky Leclerc. Monačan dostal pro zbytek závodu tvrdou sadu. Na dráhu se vrátil těsně před dvojici Pérez, Alonso. Tím pilota Red Bullu zdržel a Alonsovi dal příležitost k posunu. Zatím ji ale Španěl nevyužil. Kolo po Leclercovi ovšem Pérez zajel k mechanikům.

U Sauberu jsme viděli další pomalou zastávku v boxech. Tentokrát na ni doplácel Čou. Leclerc byl i ve 40. kole jediným pilotem ze špičky, který měl za sebou zastávku v boxech a zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Piastri byl široký v předposlední zatáčce. O kolo později byl ze třetí pozice povolán do boxů.

 


Kolo po Piastrim přivítali mechanici McLarenu také Norrise. Bylo jasné, že se nemůže vrátit před Leclerca. Monačan byl tou dobou pozadu jen o zhruba 16 sekund. Po návratu na trať se Norris zařadil na třetí příčku.

Poté se již vyhlížela zastávka lídra závodu Sainze. Ta přišla ve 41. kole. Po návratu na trať se s přehledem udržel před kolegou Leclercem. Pro tvrdé pneumatiky si dojel Alonso, který byl krátce předtím předjet Piastrim.

Alonso se ani během zastávek v boxech nezvládl posunout před Péreze. Oba navíc jednu pozici prozatím ztráceli. Jako pátý totiž kroužil po dráze s jednou zastávkou Russell. Pilot Mercedesu si navíc do vysílačky pochvaloval stav svých pneumatik, což naznačovalo, že by rád dojel na stávající sadě až do cíle.

Russell nakonec na těchto pneumatikách až do cíle nevydržel a po zastávce se propadl na sedmou pozici. To posunulo Péreze na pátou příčku. Ani tento výsledek by mu ale nestačil k tomu, aby v průběžném pořadí přeskočil Verstappena.

Magnussen se po dlouhém souboji s Albonem posunul na 11. místo. K bodovanému výsledku měl ale nakročeno jeho parťák Hülkenberg, který byl desátý. Gasly obdržel pětisekundový trest za to, že přejel bílou čáru ohraničující výjezd z boxů. Francouz ale k bodovanému výsledku nesměřoval. Byl až čtrnáctý.

Alonso se musel v závěru ještě obávat o své šesté místo. Tlačil na něj totiž Russell. Snaha pilota Mercedesu ale skončila v posledním kole tvrdou havárií na výjezdu z rychlé šesté zatáčky. Brit rychle potvrdil, že je v pořádku, závod se ale musel dojet v režimu zpomalovacího vozu.

Sainz vyhrál svůj třetí závod F1 před Leclercem a Norrisem. Body posbírali rovněž Piastri, Pérez, Alonso, Stroll, Cunoda, Hülkenberg a Magnussen. Verstappen zůstává lídrem šampionátu navzdory svému odstoupení.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Carlos Sainz Ferrari Ferrari   58 25
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 2.366 58 18
3. Lando Norris McLaren Mercedes 5.904 58 15
4. Oscar Piastri McLaren Mercedes 35.770 58 12
5. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 56.309 58 10
6. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:20.992 58 8
7. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:33.222 58 6
8. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1:35.601 58 4
9. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:44.553 58 2
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 57 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes 1 kolo 57 0
12. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1 kolo 57 0
13. Pierre Gasly Alpine Renault 1 kolo 57 0
14. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 57 0
15. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 57 0
16. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 57 0
17. George Russell Mercedes Mercedes 2 kola 56 0
18. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes - 15 0
19. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT - 3 0
20. Logan Sargeant Williams Mercedes - 0 0

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari