Novinky

  • 06.12.2025 Neutral Kvalifikaci na VC Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z týmu Red Bull

  • 06.12.2025 Neutral Třetí trénink na VC Abú Zabí vyhrál George Russell v mercedesu

  • 29.11.2025 Neutral Němka Mathilda Paatz bude jezdit za Aston Martin ve FIA Academy 2026

Facebook Instagram

Verstappenův famózní výkon Norrise nemusí trápit

Verstappenův famózní výkon Norrise nemusí trápit

VC Abú Zabí – kvalifikace

Obhájce titulu Verstappen znovu prokázal mimořádné schopnosti. Přesvědčivě vyhrál kvalifikaci a do rozhodujícího souboje o titul vyrazí z první pozice. Norris však nemusí být smutný. Startuje druhý a dojet za Verstappenem by mu stačilo k zisku prvního titulu.

Plné ruce práce měli na konci dlouhé sezony mechanici. Mezi třetím tréninkem a kvalifikací se v některých týmech opravdu zapotili. Ferrari se muselo poprat s přestavbou Hamiltonova vozu. Red Bull pracoval na Cunodově torpédovaném monopostu, McLaren musel zkontrolovat Norrisovu podlahu poté, co na začátku tréninku vyjel mimo trať, a Mercedes pozorně kontroloval Antonelliho vůz po nárazu do red bullu.

Jezdci středu a Hamilton nijak neotáleli a vyrazili na trať hned se zeleným světlem. První ostrý čas nastolil Stroll, ale byl okamžitě smazaný kvůli překročení limitů tratě. Takže bylo jisté, že znovu budou v permanenci i traťoví komisaři. 

Verstappen po vyjetí nastavil čas na 1:23,325, zatímco Norris byl po prvním pokusu o 176 tisícin vteřiny pomalejší. Ale to vše bylo jen na chvilku. Do čela se dostal Russell, za jeho zády se seřadili Bearman, Piastri, Verstappen, Hamilton, Alonso a Norris. Rozdíly však byly doslova miniaturní: šestnáct jezdců se seřadilo v rozmezí půl vteřiny!

Všichni se srovnali do boxů a vyčkávali na rozhodující moment první části kvalifikace. Nikdo si nemohl být jistý postupem! Vždyť Leclerc byl až osmnáctý! Na první místo se dostal Norris, rychle ho překonal Piastri.  

V první části kvalifikace byli nejrychlejší Piastri 1:22,605, Verstappen +0,272, Antonelli +0,289, Alonso +0,466, Leclerc +0,558, Norris +0,573, Sainz +0,582, Russell +0,642, Bearman +0,649, Lawson +0,660, Stroll +0,711, Ocon +0,729, Hadjar +0,768, Bortoleto +0,769, Cunoda +0,781. Do druhé části neprošli Hamilton, Albon, Hülkenberg, Gasly, Colapinto. 

Sedminásobný mistr světa Hamilton uzavíral první sezonu ve Ferrari tím, že se v kvalifikaci nedostal z její první fáze… Stal se prvním jezdcem v historii Ferrari, který vypadl v první části kvalifikace třikrát po sobě! Norris zatím neměl kam spěchat, šesté místo proto nebylo nijak znepokojující.
 
Do druhé části vyjel jako první Verstappen. Chtěl snad skvělým výkonem zabrnkat na nervy soupeřům? Zajel čas 1:22,912, takže zatím nebyl rychlejší než Piastri v první části. Navíc ho zakrátko překonal Russell výkonem 1:22,730. Před závěrečným pokusem byli v čele jezdci seřazení v pořadí Russell, Verstappen, Norris, Piastri a Alonso. 

Mimo postup byl z favoritů Antonelli, chyběla mu desetina vteřiny. Vzduch měl 25 °C, trať 29 °C, takže ochlazení zase nebylo tak patrné, jak se čekalo. Bortoleto poskočil na čtvrté místo před Leclerka a Hadjara, ale všechny tři brzy přeskočil Alonso se ztrátou pouhých 131 tisícin vteřiny na Russella. 
Ve druhé části kvalifikace dosáhli nejlepších časů Russell 1:22,730, Verstappen +0,022, Norris +0,074, Alonso +0,131, Bortoleto +0,144, Leclerc +0,218, Hadjar +0,267, Piastri +0,291, Ocon +0,293, Cunoda +0,304. Do závěrečné části se nedostali bra, Sainz, Lawson, Antonelli, Stroll.

Rozdíly byly znovu minimální, například osmý Piastri byl jen dvě desetiny vteřiny od vyřazení! A Bearman se do desítky nedostal o sedm tisícin. Podívejte se pozorně na výsledky, srovnání rozdílů v časech skutečně stojí za pozornost.

Nejlepší desítka byla připravená k závěrečnému souboji o pole position. Verstappen projel cílem první v čase 1:22,295, Norris byl o 456 tisícin vteřiny pomalejší. Holanďan tedy ulétl, ale jel na nových měkkých pneumatikách, zatímco oba mclareny začínaly na použitých. Průběžný stav byl Verstappen 1:22,295, Piastri +0,327, Norris +0,456, Russell +0,573, Bortoleto +0,919, Alonso +0,984, Hadjar +1,136, Ocon +1,243. Cunoda vyjel a vrátil se do boxů.

Karty byly rozdané pro poslední pokusy. I když mclareny zrychlily, na Verstappena to tentokrát nestačilo. Také on ubral ze svého času a získal osmé pole position v sezoně. Norris se posunul do první řady a vlastně tím získal ideální pozici pro start do závodu. Rozhodně mu hrozí menší riziko kolize, než kdyby měl za zády Verstappena. McLaren už přiznal ochotu k týmové režii, což by za současného postavení na roštu mělo předznamenat, že by Piastri kryl záda Norrisovi. 

Vedoucí jezdec šampionátu nemusí závod vyhrát a obhájci titulu zase naopak vítězství nemusí být nic platné! I když je předjíždění na této trati možné, od roku 2015 vyhrál vždy jezdec z pole position. S největší pravděpodobností Verstappen zvítězí, ale stejně pravděpodobný je titul pro Norrise.
Zlobit by mohl z druhé řady Russell, ale Mercedes již předem prohlašovat, že v bitvě o titul nechce hrát žádnou zásadní roli. Velkou pochvalu zaslouží jezdci ve třetí řadě. Leclerc skončil pátý, zatímco jeho týmový kolega vypadl už v první části. A Alonso jen potvrdil výtečnou formu v závěru sezony.

p.jezdectýmmotorQ1Q2Q3kol
1.Max Verstappen Red BullRed Bull PT1:22,2076
2.Lando Norris McLarenMercedes1:22,4086
3.Oscar Piastri McLarenMercedes1:22,4376
4.George Russell MercedesMercedes1:22,6456
5.Charles Leclerc FerrariFerrari1:22,7306
6.Fernando Alonso Aston MartinMercedes1:22,9026
7.Gabriel Bortoleto SauberFerrari1:22,9046
8.Esteban Ocon HaasFerrari1:22,9136
9.Isack Hadjar RBRed Bull PT1:23,0726
10.Juki Cunoda Red BullRed Bull PT-5
11.Oliver Bearman HaasFerrari1:23,0416
12.Carlos Sainz WilliamsMercedes1:23,0426
13.Liam Lawson RBRed Bull PT1:23,0776
14.Kimi Antonelli MercedesMercedes1:23,0806
15.Lance Stroll Aston MartinMercedes1:23,0976
16.Lewis Hamilton FerrariFerrari1:23,3949
17.Alexander Albon WilliamsMercedes1:23,4166
18.Nico Hülkenberg SauberFerrari1:23,4509
19.Pierre Gasly AlpineRenault1:23,4689
20.Franco Colapinto AlpineRenault1:23,8909

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto Pirelli