Novinky

  • 27.05.2025 Neutral Francouz Victor Martins pojede za Williams první volný trénink v Barceloně

  • 26.05.2025 Neutral Álex Palou vyhrál jako první Španěl závod 500 mil Indianapolisu

  • 15.05.2025 Neutral FIA ustoupila a zmírnila zákaz vulgarismů

Facebook Instagram

Byly povinné zastávky dobrým nápadem?

Byly povinné zastávky dobrým nápadem?

A co takhle zkusit házet pod kola banány?

Po prvním závodě F1 s povinnými výměnami pneumatik v boxech tento nápad nesklidil velké ovace. Asi i kvůli kontroverzním manipulacím s blokováním trati ze strany Racing Bulls a následně Williamsu, ale také kvůli tomu, jak Max Verstappen zajel do boxové uličky z prvního místa na konci předposledního kola závodu.

"Nakonec jezdíte dvě nebo i tři sekundy pomaleji, než byste mohli. Je to manipulace závodu, manipulování výsledku, odvážil bych se říct," prohlásil Carlos Sainz z Williamsu. "Na jiných tratích to nelze dělat, ne na rovinkách s DRS. Ale tady to dokáže každý."

Chápu, o co se pokoušeli, ale nevyšlo to,“ komentoval Max Verstappen, jenž následně přišel s návrhem na okořenění závodu ve stylu Mario Kart. "V těch ulicích už prostě nelze závodit a nedá se s tím nic dělat. Jedna zastávka nebo deset zastávek. Na konci závodu jsem byl první a pneumatiky už vůbec nedržely na trati, ale předjet mě nebylo možné. Současné vozy F1 by tu nepředjely ani vůz F2. Jdeme kvůli tomu teď dělat z F1 dělat Mario Kart? Tak proč si neházíme pod kola banány? Kluzký povrch by možná něco změnil...

Jezdci si více užívali loňskou Velkou cenu Monaka, přestože všichni vyměnili pneumatiky na začátku závodu po jeho přerušení červenou vlajkou a poté pouze dokroužili do cíle. Pro diváky možná byly zastávky v boxech a trochu strategie alespoň něčím, ale těžko mluvit o spokojenosti. Tak co vymyslet příště?

Nemyslím, že jsem viděl jediné úspěšné předjetí,“ řekl Christian Horner. "Podle mě se dá pro předjíždění udělat jen jedna věc, a to vytvořit někde na okruhu delší brzdnou zónu, ať už to bude za výjezdem z tunelu nebo před první zatáčkou. Existuje-li možnost, jak to udělat, měli bychom do toho bez váhání zainvestovat."

Pro všechny jezdce je vrcholem víkendu (v Monaku) kvalifikace,“ vysvětluje George Russell. "Dokážeme to akceptovat? Vůbec bychom tu neměli mít závod, pouze pokud to nazveme kvalifikačním závodem. Jeden v sobotu, jeden v neděli. V sobotu dostane vítěz pole position a nějaké body a malou trofej, nedělní vítěz dostane více bodů. A my bychom dělali, co tady milujeme. A řekl bych, že je to zároveň to, co nejvíce milují i fanoušci. A 99 procent lidí, co přijede do Monaka, sem přijede kvůli srkání šampaňského na jachtě, ne kvůli závodu.

Upravit okruh a nehledět na historii zní racionálně, ačkoli možná příští rok zkusit jeden a půlhodinovou kvalifikaci, jako z 90. let, také není špatný nápad a také by se od něj mohlo po roce upustit, pokud by se neujal. A pokud ani jedno z toho, tak možná ty banány...

Russell by raději jel dvě kvalifikace a závod vynechal. Foto: Mercedes

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull